23948sdkhjf

Digitalt værktøj skal finde uudnyttet potentiale i fremstillingsvirksomheder

Teknologisk Institut har interviewet 826 små og mellemstore virksomheder i industrien om deres innovation og har i en ny rapport konkluderet, at en gruppe danske virksomheder har et udækket behov:

- En ud af seks danske fremstillingsvirksomheder har kritisk brug for information om konkurrenternes prioritering på innovationsområdet – desværre er det information, de ikke har på nuværende tidspunkt. Der ligger således et uudviklet innovationspotentiale hos disse, primært små, fremstillingsvirksomheder, hvis de kan få mere viden på dette område, forklarer rapportens forfatter, seniorspecialist på Teknologisk Institut, Stig Yding Sørensen.

Nu er CBS, SDU og Teknologisk Institut imidlertid klar med et digitalt værktøj, Innovation Benchmark, der kan hjælpe blandt andet denne gruppe virksomheder med at prioritere deres innovationsindsats.

Læg kræfterne det rigtige sted
Værktøjet, der er gratis for alle virksomheder på https://innovationbenchmark.dk, gør det muligt at måle virksomhedens innovationsevne i forhold til konkurrenterne.

- Vækst og udvikling kommer gennem innovation – og det koster tid og ressourcer at udvikle for virksomhederne. Så det er vigtigt, at indsatsen bliver lagt rigtigt, og at virksomhederne ikke hænger efter konkurrenterne, forklarer Carsten Christiansen, der er projektleder for Teknologisk Instituts aktiviteter i projektet.

- Virksomhederne har brug for viden om, hvor de bedst lægger sig – og værktøjet er med til at give en ny indsigt og en mere underbygget viden om, hvor markedet og konkurrenterne bevæger sig hen, tilføjer han.

Nyt værktøj giver indsigt – uanset størrelse
Interviewene viser, at fire ud af ti virksomheder har et godt strategisk overblik over innovation i konkurrenternes virksomheder. Jo større – og jo mere internationale, markedsledende og ambitiøse virksomhederne er – desto oftere har de det strategiske overblik.

- De store virksomheder har ressourcerne til at skaffe sig overblik og handle strategisk. Derfor er det netop de små virksomheder, som vi har udviklet værktøjet til, fortsætter Carsten Christiansen.

Dog fastslår rapporten, at også de større virksomheder, der besidder det fornødne overblik, kan have gavn af at bruge Innovation Benchmark, da værktøjet stadig vil kunne give indsigt og inspiration til innovation. Samtidig kan man bruge værktøjet til at benchmarke sin virksomhed op imod sig selv over tid.

Rapportfund præsenteres i december
Undersøgelsen er gennemført som led i projektet Center for Innovation, hvor CBS har udviklet det online værktøj til benchmarking af virksomhedens innovation (Innovation Benchmark), SDU undersøger innovationsprocesserne i mindre virksomheder, og Teknologisk Institut skaber kontakt til den brede vifte af små og store virksomheder i Danmark, der kan have gavn af Innovation Benchmark. Projektet er støttet af Industriens Fond.

Den 5. december afholdes et seminar, hvor blandt andet rapportens resultater fremlægges af Stig Yding Sørensen. Udover rapportens konklusioner vil man som virksomhed eller virksomhedsrådgiver kunne lære at bruge Innovation Benchmark, så man får mest muligt ud af det. Der præsenteres også ny forskning, omhandlende f.eks. barrierer for innovation i danske SMV’er. Seminaret er gratis at deltage i og henvender sig til SMV’er og erhvervsrådgivere. Tilmelding foregår hos Green Tech Center.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.125