23948sdkhjf

Expanite hjælper bilindustrien med krom-afvænning

Overfladebehandlings-virksomheden Expanite ser store muligheder i den svenske bilindustri. Elmia Subcontractor er et skridt på vejen

Hillerød-virksomheden Expanite er lidt af en solstrålehistorie på danske himmelstrøg. Det er historien om universitetsforskningen, der blev til en virksomhed - ekspanderede med kontorer i USA, Tyskland og Kina, og i dag vokser med høje tocifrede vækstrater.

Men det eksportmarked, der ligger allertættest på - nemlig Sverige - er dog stadig forholdsvist jomfrueligt for den danske overfladebehandlingsvirksomhed.

- Vi er inde hos nogle få, men store virksomheder inden for det segment, som vi kalder Food, i Sverige; det vil sige pumper og procesanlæg til fødevarer. Og vi har også lidt kunder inden for automotive, fortæller salgschef Christian Søeberg, som Jern & Maskinindustrien mødte på underleverandørmessen Elmia Subcontractor for nylig.

Og netop automotive-industrien i Sverige er interessant for Expanite, forklarer han. I blandt andet Tyskland og USA har bilindustrien taget den danske teknologi til sig, og det forventer Christian Søeberg også kan ske i Sverige.

Hærdning fremfor hårdkrom
Forventningerne baserer han på et af bilindustriens foretrukne materialer til overfladehærdning - nemlig hårdkrom - som er under stærk beskydning i disse år.

- Hårdkrom har nogle miljømæssige udfordringer. Hårdkrom er eminent i forhold til slidstyrke, men den miljømæssige slagside gør, at processen er utroligt problematisk, forklarer Christian Søeberg.

Chrom 6 er i søgelyset hos EU, og flere industrier søger efter alternativer - heriblandt automotive-industrien, hvor Expanite blandt andet arbejder sammen med verdens største leverandører til producenter af forbrændingsmotorer. Og det marked ser Christian Søeberg store muligheder i. For ifølge ham er Expanites teknologi fuldt ud konkurrencedygtig med hårdkrom.

- Vi erstatter hårdkrombelægning med en diffusionshærdning. Vi behandler emnet i en gasbaseret proces, hvor vi opnår hærdning i to zoner. Udover overfladen skaber vi en underlæggende, bærende hærdet zone, hvorved vi undgår problematikken med, at man har en hård overflade på en blød kerne, forklarer Christian Søeberg.

- Til automotive diffusionshærder vi blandt andet et ferritisk rustfri stål. Det er der ikke andre, der kan. Vi kan dermed opnå en hårdhed på cirka 1.000 HV, tilføjer han.

Christian Søeberg peger på en række fordele, hvis man skifter hårdkrom ud med diffusionshærdning.

- Den ene fordel er selvfølgelig det miljømæssige. Nummer to er en væsentlig omkostningsreduktion, hvor vi måske kan halvere udgifterne i forhold til en hårdkrombehandling. Og så er der levetiden, som vi forlænger med vores hærdning, siger Christian Søeberg.

Messe et skridt på vejen
Nu er det dog ikke bare at ringe op til Volvo eller Scania, og så er det samarbejde i hus. Det kræver vedvarende og hårdt arbejde at komme ind i fødekæden hos de store producenter.

Og det er netop her, Elmia Subcontractor er et led i kæden for Expanite.

- Vi er her, fordi vi på trods af, at vi har nogle meget store svenske kunder, ikke rigtig er brudt igennem helt i Sverige, som vi er i Danmark og Tyskland. Så vi bruger standen til at vise flaget i Sverige og skabe det netværk, der skal til for at skabe et fodfæste i Sverige, forklarer Christian Søeberg, og fortsætter:

- Så det er lige som første skridt i en raket, hvor næste skridt er lokal tilstedeværelse i Sverige - den del klarer vi lige nu fra Danmark.

- Vores tilstedeværelse på Elmia-messen vil hjælpe os til at tage en beslutning om, hvordan vi skal være på det svenske marked. Jeg er ikke i tvivl om, at lokal repræsentation er vejen frem, men vi vil gerne se effekten af Elmia, inden vi tager beslutningen. Og lokal repræsentation for os er ikke et egentligt datterselskab, men en lokal sælger eller agent, slutter Christian Søeberg.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.11