23948sdkhjf

Expanite hjælper bilindustrien med krom-afvænning

Overfladebehandlings-virksomheden Expanite ser store muligheder i den svenske bilindustri. Elmia Subcontractor er et skridt på vejen

Hillerød-virksomheden Expanite er lidt af en solstrålehistorie på danske himmelstrøg. Det er historien om universitetsforskningen, der blev til en virksomhed - ekspanderede med kontorer i USA, Tyskland og Kina, og i dag vokser med høje tocifrede vækstrater.

Men det eksportmarked, der ligger allertættest på - nemlig Sverige - er dog stadig forholdsvist jomfrueligt for den danske overfladebehandlingsvirksomhed.

- Vi er inde hos nogle få, men store virksomheder inden for det segment, som vi kalder Food, i Sverige; det vil sige pumper og procesanlæg til fødevarer. Og vi har også lidt kunder inden for automotive, fortæller salgschef Christian Søeberg, som Jern & Maskinindustrien mødte på underleverandørmessen Elmia Subcontractor for nylig.

Og netop automotive-industrien i Sverige er interessant for Expanite, forklarer han. I blandt andet Tyskland og USA har bilindustrien taget den danske teknologi til sig, og det forventer Christian Søeberg også kan ske i Sverige.

Hærdning fremfor hårdkrom
Forventningerne baserer han på et af bilindustriens foretrukne materialer til overfladehærdning - nemlig hårdkrom - som er under stærk beskydning i disse år.

- Hårdkrom har nogle miljømæssige udfordringer. Hårdkrom er eminent i forhold til slidstyrke, men den miljømæssige slagside gør, at processen er utroligt problematisk, forklarer Christian Søeberg.

Chrom 6 er i søgelyset hos EU, og flere industrier søger efter alternativer - heriblandt automotive-industrien, hvor Expanite blandt andet arbejder sammen med verdens største leverandører til producenter af forbrændingsmotorer. Og det marked ser Christian Søeberg store muligheder i. For ifølge ham er Expanites teknologi fuldt ud konkurrencedygtig med hårdkrom.

- Vi erstatter hårdkrombelægning med en diffusionshærdning. Vi behandler emnet i en gasbaseret proces, hvor vi opnår hærdning i to zoner. Udover overfladen skaber vi en underlæggende, bærende hærdet zone, hvorved vi undgår problematikken med, at man har en hård overflade på en blød kerne, forklarer Christian Søeberg.

- Til automotive diffusionshærder vi blandt andet et ferritisk rustfri stål. Det er der ikke andre, der kan. Vi kan dermed opnå en hårdhed på cirka 1.000 HV, tilføjer han.

Christian Søeberg peger på en række fordele, hvis man skifter hårdkrom ud med diffusionshærdning.

- Den ene fordel er selvfølgelig det miljømæssige. Nummer to er en væsentlig omkostningsreduktion, hvor vi måske kan halvere udgifterne i forhold til en hårdkrombehandling. Og så er der levetiden, som vi forlænger med vores hærdning, siger Christian Søeberg.

Messe et skridt på vejen
Nu er det dog ikke bare at ringe op til Volvo eller Scania, og så er det samarbejde i hus. Det kræver vedvarende og hårdt arbejde at komme ind i fødekæden hos de store producenter.

Og det er netop her, Elmia Subcontractor er et led i kæden for Expanite.

- Vi er her, fordi vi på trods af, at vi har nogle meget store svenske kunder, ikke rigtig er brudt igennem helt i Sverige, som vi er i Danmark og Tyskland. Så vi bruger standen til at vise flaget i Sverige og skabe det netværk, der skal til for at skabe et fodfæste i Sverige, forklarer Christian Søeberg, og fortsætter:

- Så det er lige som første skridt i en raket, hvor næste skridt er lokal tilstedeværelse i Sverige - den del klarer vi lige nu fra Danmark.

- Vores tilstedeværelse på Elmia-messen vil hjælpe os til at tage en beslutning om, hvordan vi skal være på det svenske marked. Jeg er ikke i tvivl om, at lokal repræsentation er vejen frem, men vi vil gerne se effekten af Elmia, inden vi tager beslutningen. Og lokal repræsentation for os er ikke et egentligt datterselskab, men en lokal sælger eller agent, slutter Christian Søeberg.

Hold dig opdateret med Jern & Maskinindustrien

Ja, jeg accepterer Nordiske Mediers betingelser og kommunikationsvilkår

Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online

Kommentarer (0)

JOB i FOKUS

Forsiden lige nu
Plus

Industrien udnytter corona-krise til mere automation

Flere store danske industrivirksomheder bruger coronakrisen til at sætte gang i automations-projekter. Det betyder, at Bila kører videre med fuld bemanding

Plus

Værktøjssliber vokser på det danske marked

TN Værktøjsslibning er vokset med et par procent på det danske marked under corona-krisen. Eksporten af specialværktøjer til flyindustrien er derimod hårdt ramt

Plus

Tre faktorer styrker mekanikfabriks konkurrenceevne

Top 50: Se metalindustriens højeste lønkompensationer

Plus

Sørens tandhjulsfabrik kan købes: Hensigt vigtigere end penge

Tysk CNC-gigant opruster i Danmark

Nyhedsbrev

0 modtager dagligt nyhedsbrevet.

Annoncér i nyhedsbrevet
Se det seneste nyhedsbrev.

Okuma køber op

Online Avis Arkiv

Specialistrådgivning sikrer bedre udnyttelse af svejsemaskiner hos Brimas

Kartoffeloptager fik den store tur

Hjemtagning giver nye maskinbehov

Ny 5-akset kører 24 timer i døgnet

Plus

Forbereder sig på at løfte 1000-tons-komponenter

Plus

Toftlund satser på robotter og automatisering

Toftlund Maskinfabrik har en lang historie med automatisering. Virksomheden har netop købt sine to første robotter. De fungerer godt, og de muliggør automatisering ned til serier på kun fem styk

Plus

Familieejet virksomhed: “Vi bærer rundt på 100 års historie - det forpligter"

Den familieejede, maritime virksomhed Hans Jensen Lubricators har eksisteret i mere end 100 år og forsøger at udvikle forretningen

Plus

Børge Carlsen er endelig klar med sin runde elevator

Plus

Købte livsværket tilbage og kom på ret kurs

Plus

Mærsk-donation til historisk motorsamling

Med 1,5 mio. kr. i baglommen fra A.P. Møller Fonden kan lokale ildsjæle komme videre med de store visioner for Motorfabrikken Marstal

Fremtidens Automation
Dansk robotfirma får stor ordre til amerikansk bilindustri

Fremtidens Automation
Stor interesse for Robotbrag

Fremtidens Automation
Gibotech opgraderer svensk anlæg

Fremtidens Automation
Lynhurtig pick-and-place af rejer og småkager

Fremtidens Automation
Danske robotmuskler slår hul til markedet

Plus

Kamstrup: - Vi skaffer nye ordrer rent virtuelt

MaskinFokus
CNC-robotspecialist har vokseværk

MaskinFokus
Værktøjssliber investerer - tredje nyindkøbte CNC-maskine er ankommet

MaskinFokus
Metal 3D-print baner vejen for ny seksvejs ventil

Digital svejse-log skaber begejstring

MaskinFokus
Brændselsceller kræver fræs fra øverste hylde

Plus

DI: Vi ser en tendens mod second sourcing

Plus

Nu jagter industrien danske underleverandører

Fremtidens Automation
Virtuel automationsmesse slår dørene op

Carsoe udvider direktionen

Coronakrise giver opkøbspause hos AVK

Sømfabrik har sendt 53 medarbejdere hjem

Lindab udvider i Haderslev

Fremtidens Automation
Nu pakker robotten på alle palle-størrelser

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Breaking News! AVN Hydropower overtager servicecenter!

Bagger-Nielsen opruster igen

Britiske Autodesk vælger bott

GenstartNU

Hein & Sønner A/S, DAMRC og Innovationsfonden i samarbejde

Produktionsoverblik - hvor som helst og når som helst

SMC bliver virtuel på verdens største online cobot event

Vinkøleanlæg uden udedel - stabil kølig temperatur

JUNI-tilbud fra TP Måleteknik.

App til produktions-(re)planlægning - til MS 365 BC

Klemme- aggregater

Kugleventiler til forskellige applikationer - ProMetal

Ét år til EOT 2021: Flere nyheder på programmet

Særpris på SOLIDWORKS - spar lige nu op til 40 %

Serie af webinarer målrettet life science sektoren

”Vi behandler dem sådan, at de ikke kommer tilbage”….

TRISTAR tårn ventilation

Reparation og renovering

Påfyldning og dosering uden sedimentering  

AB Electric sætter lys på 24.000 m2

Tips til at få mest ud af UV-teknologi

Få den lovpligtige arbejdsmiljøuddannelse her

Camilla Haustrup Hermansen ny i FFI bestyrelsen

Løft sikkert med kæde

Er du klar til årets virtuelle Inventor 2021-lancering?

Send til en kollega

0.171