23948sdkhjf

Maskinfabrik: Brug af data minimerer maskinstop

Det er gået stærkt med dataopsamling hos LPM Production.

Gennem det sidste år har virksomheden i Ølgod i Vestjylland systematisk indsamlet data fra de godt 20 drejemaskiner. Det er hovedsageligt data om maskinstop og årsagerne til maskinstop.

Det har givet resultater.

Virksomheden kan nu køre mere rationelt med maskinerne og får langt færre stop. Samtidig har LPM fået et bedre grundlag for at prissætte sine produkter. Priserne kan fastsættes ud fra konkrete data om den enkelte produktion.

- Vi har fået mange aha-oplevelser undervejs, siger Michael Andersen, som er produktionsteknisk chef i LPM Production og ansvarlig for dataprojektet.

Rød og grøn
Flere steder i fabrikken er der skærme, der viser maskinernes tilstand de sidste 24 timer. Det giver en større bevidsthed om, om maskinerne kører, som de skal.

- Det betyder, at når der kommer et nyt hold, så har de hurtigt et overblik over, hvad der er sket det sidste døgn.

- Prøv at se den her maskine har grønne og blå perioder. Det er sådan det skal være. Vi skal ikke have alt for lange røde perioder, siger Michael Andersen.

Grøn betyder normal drift, blå betyder, at der et planlagt stop på maskinen. Den røde viser, at der er et stop, der ikke er planlagt, for eksempel på grund af maskinnedbrud eller værktøjsnedbrud.

Skanner fejlårsager
Hver gang en maskine har et stop, så skal operatøren angive stop-årsagen. Det gør han eller hun ved at skanne en ud af 16 fejlkoder. Dermed får virksomheden et klart billede af, hvilke fejl der er på hver enkelt maskine. Man kan for eksempel gå ind og studere, hvor tit en enkelt fejltype forekommer. Det giver mulighed for at sætte rigtigt ind.

Thomas Bjerre er teamleder i produktionen, og han har arbejdet i 25 år uden dataopsamling, og han ser nogle klare fordele i det nye system.

- Vi har fået styr på materialefejl og magasinfejl og værktøjsskift. Vi har fået overblik over, hvad der sker rundt omkring, og så laver vi mere systematisk vedligehold af maskinerne, siger han.

- Vi har fået optimeret nogle produktioner ret kraftigt ved at studere data for dem, siger Michael Andersen.

Færre maskinstop
Dataprojektet har betydet, at LMP Production i dag har meget færre maskinstop end tidligere. LPM har nemlig også indført nogle faste intervaller for, hvornår værktøjer skal udskiftes baseret på de statistiske erfaringer. Det betyder, at værktøjerne bliver skiftet, før de bliver slidt op.

- Vi har fået en mere effektiv produktion, fordi vi har færre maskinstop. Vi siger til medarbejderne, at når der er et stop, skal de skal sørge for, at maskinen er klar og kan køre i nogle timer, siger Michael Andersen.

- Nu kører vi mindst 50 pct. længere, før der kommer maskinstop, og jeg tror, vi kommer længere op. Jeg tror, vi får halveret antallet af produktionsstop.

Mavefornemmelse slår ikke til
- Før kunne vi gå og sige til hinanden: Den der maskine kører godt. Men nu kan data fra maskinen vise, at der i løbet af dagen har været flere forskellige medarbejdere henne og rette på den samme fejl. Det giver lige pludseligt et helt andet billede.

- Så det er ikke altid ens mavefornemmelse passer. Det er ikke let at overskue, når man har 20 maskiner. De her data gør en kæmpe forskel.

- Jeg troede på et tidspunkt, at der var flere fejl på natholdet end på dagholdet. Men da vi fik data på det, så viste det sig, at der var lige mange fejl. Det var en aha-oplevelserne, siger Michael Andersen.

- Vi har fået skabt ro. Vi har fået fjernet mange dumme alarmer. Det betyder, at operatørerne har fået overskud til at tænke mere overordnet på, om den måde vi producerer på er den mest optimale, eller om vi kunne gøre det smartere.

- Det har kostet noget at bygge systemet op, men vi har opnået en forandring. Lige nu spørger vi mest os selv, hvorfor vi ikke har gjort det før. Havde vi vidst, hvad vi kunne få ud af det, havde vi gjort det længe før, siger Michael Andersen.

Artiklen er en del af temaet Data og digitalisering.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.109