23948sdkhjf

"Data gør vores prissætning lettere"

LPM Production kan prissætte sine ordrer meget mere præcist i dag på baggrund af indsamlede data

Det er ikke kun produktionen, der er blevet mere effektiv, efter at LPM Production i Ølgod begyndte på dataopsamling fra firmaets drejemaskiner.

Det er også blevet langt lettere at fastsætte priser på de drejede emner, som firmaet afleverer til kunderne.

Dataopsamlingen har givet et helt andet billede af, hvad der koster i virksomheden end tidligere.

- Vi har lavet efterkalkulation på alle vores ordrer siden maj. Det viser, at der er nogle ordrer, som var prissat håbløst lavt, og der er andre, som vi tjener godt på, siger Michael Andersen, produktionsteknisk chef i firmaet.

Direktør og økonomichef Asger Fiilsø ser det som en uholdbar situation, at nogle betaler mindre, end det koster, mens andre betaler mere.

Læs også: Maskinfabrik: Brug af data minimerer maskinstop

- Vi ønsker jo ikke overordnet, at priserne ligger forkert, og at man opererer med gynger og karruseller. Målsætningen er at have en fornuftig dækning på alle ordrer, siger Asger Fiilsø.

Dengang blev priserne beregnet ud fra en kendt cyklustid, men virksomheden havde ikke informationer om produktionsstop og mandskabsforbrug på de enkelte ordrer.

- Det er jo ikke kun cyklustiden, det handler om. Det er også belægningen af maskinen, siger Asger Fiilsø.

- Har I sat nogle priser ned som følge af det her dataprojekt?

Læs også: Her drejer alt sig om præcision

- Vi har udgivet en ny prisliste for nyligt, hvor vi har revideret priserne, og ja, nogle priser er sat ned. Vi ønsker ikke, at noget er urimeligt højt prissat, så risikerer vi også at miste kunderne. Omvendt vil vi ikke have penge op af lommerne, når vi producerer noget, siger Asger Fiilsø.

Michael Andersen supplerer:

- I kraft af dataopsamlingen har vi meget bedre styr på, hvor mange mandetimer vi i virkeligheden bruger på en opgave. Vi havde heller ikke styr på, hvor mange gange maskinen egentlig stoppede under en produktion, siger han.

Det svære skridt over for kunderne er, at man til nogen kunder må sige, at den pris, som de får emnerne til i dag er for lav.

- Så må vi sige til vores kunder, at hvis det her skal fortsætte, så skal der ske nogle ændringer. Det kan for eksempel være, at hvis de skal have varen til samme pris, så skal vi skære ned fra fire leverancer til to leverancer om året, fordi en større mængde giver en bedre produktion og dermed forretning for os, siger Michael Andersen.

- Der kan også være enkelte kunder, hvor vi må sige, at det simpelthen ikke giver mening for os at producere nogle emner til en bestemt pris, og vi så må afbryde samarbejdet, siger Asger Fiilsø.

Artiklen er en del af temaet Digital Produktion.

Kommenter på artiklen
Tip redaktionen
Udvalgte artikler

Send til en kollega

0.297