23948sdkhjf

Velkommen til digitalisering i øjenhøjde

Vores nye univers "Digital Produktion" sætter spot på fremstillingsindustriens udfordringer og muligheder ved at komme i gang med digitalisering, dataopsamling og Industri 4.0

Mange taler om det, men alt for få virksomheder gør noget ved det.

Det handler om digitalisering, dataopsamling og brug af Industri 4.0 i fremstillingsindustrien.

Der sker for lidt på den front, siger eksperterne, og den helt store udfordring er, at de mindre og mellemstore virksomheder har svært ved - i en travl hverdag - at forstå og ikke mindst få aktiveret de nye digitale muskler, som skal løfte dem ind i en tid, hvor produktionsprocesserne er under markant forandring.

Netop det er baggrunden for, at vi udgiver magasinet "Digital Produktion".

Klik her og læs Digital Produktion

Og det er baggrunden for, at vi også her på sitet sætter spot på digitalisering i industrien.

Målet er at levere både inspiration og viden om de nye teknologier, og de nye muligheder, og udgangspunktet er, at det for mange er en stor mundfuld at komme i gang. For det er i dag ingen kunst at indsamle data, mens det er mere vanskelligt at isolere og udvælge de data, du skal bruge til at ændre din produktion.

Og det er i praksis heller ikke svært at skabe og styre en digital udgave af et maskinanlæg, men der er yderst vanskelligt at vurdere, hvornår du skal bruge tid og penge på at kaste dig ud i projektet.

Det er netop for at komme nærmere et godt og konkret svar på de svære spørgsmål, at vi udgiver vores nye magasin.

Muskler skal aktiveres
For der er næppe tvivl om, at danske industrivirksomheder er nødt til at aktivere de digitale muskler, hvis vi kigger nogle år ind i fremtiden.

For når du læser denne første udgave af magasinet, så træder to budskaber klart igennem.

Det ene budskab er, at maskinbyggere og maskinproducenter står foran markante forandringer i selve forretningsmodellen. Et sted ude i fremtiden vil maskinproducenter og maskinbyggere sælge de producerede emner til kunderne frem for at sælge selve maskinen.

Du skal altså som maskinbygger fremover garantere antallet og kvaliteten af de fremstillede emner eller produkter frem for "blot" at sælge en maskine, der er i stand til at udføre jobbet.

Den bevægelse er allerede i gang, den ruller stærkt, og bevægelsen skaber et akut behov for øget kontakt til egne maskiner, uanset hvor i verden de er stillet op. For garanterer du et slutprodukt frem for en maskine, så er digitaliseret vedligehold, service og overvågning gennem en digital tvilling pludselig noget, der er yderst relevant at række ud efter.

Simpelt og i små skridt
Det andet klare budskab i magasinet er, at de mindre og mellemstore virksomheder skal angribe Industri 4.0 simpelt og i små bidder. Det handler om at begynde med et afgrænset projekt i virksomheden frem for at for at forsøge at spise hele digitaliseringen i en mundfuld.

Inspirationen eller opskriften til den næste lille bid, finder du måske i vores nye magasin eller her på sitet.

Artiklen er en del af temaet Data og digitalisering.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.094