23948sdkhjf

Batterirapport kan bane vejen for fremtidens skibe

| Af redaktionen/SLH | Tip redaktionen om en historie

Der er store udfordringer, hvis en reder i dag ønsker at bygge et batteridrevet skib.

Det skriver Danske Rederi i forbindelse med offentliggørelsen af en ny rapport, der sætter fokus på netop batterisikkerhed til søs.

Læs også: Elektrificering skaber behov for nye brandstrategier

I dag findes der ikke et egentligt regelsæt for bygning af batteridrevne skibe, da erfaringerne er sparsomme. Man mangler ganske enkelt erfaring at bygge reglerne op omkring.

Derfor må rederen selv lave risikoanalyser og modelleringer, der viser, at batteriinstallationen har et sikkerhedsniveau, der svarer til et traditionelt skib. Det er en dyr og lang proces.

Men nu har klassifikationsselskabet DNV-GL lavet en rapport, som viser, hvilke risici, der er forbundet med at bruge batterier i skibe.

Batterirapporten er lavet i samarbejde med en række interessenter som Søfartsstyrelsen, Scandlines og Stena. Og hos Stena er den nye rapport godt nyt:

- Rapporten er et vigtigt bidrag til udvikling af fremtidens regler for bygning af batteriskibe. Vi er interesseret i at bygge batteridrevne skibe, men det kræver en bedre gennemsigtighed i, hvilke tekniske krav, der skal opfyldes og dermed også skibets byggepris. Det kan vi være på vej til at få nu, siger Fleet Manager Martin Lewerentz fra rederiet Stena.

Hos Danske Rederier tager man også positivt imod den nye rapport:

- Vi oplever, at rederier gerne vil bygge små batteridrevne skibe, men er udfordret på dokumentation og risikoanalyser, som skal være fremlagt, inden projektet går i gang. Det vil have stor betydning, hvis rederi og værft populært sagt kan vælge en hyldevare, når de skal beslutte, om skibet skal være batteridrevet, hybrid eller traditionelt, siger Maria Skipper Schwenn, direktør for Sikkerhed, Miljø og Maritim forskning i Danske Rederier.

Danske Rederier vil nu arbejde for, at Søfartsstyrelsen tager den nye rapport med til den internationale skibsfartsorganisation IMO med henblik på at starte arbejdet mod et internationalt regelsæt.

Der findes i dag flere eksempler på større danske skibe, som sejler helt eller delvist på batterier. Blandt andet mellem Gedser – Rostock, Rødby – Puttgarden og Helsingør – Helsingborg.

Hold dig opdateret med Jern & Maskinindustrien
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online

Kommentarer (0)
Forsiden lige nu
Plus

Profilproducent hiver stikket efter storkundes konkurs

Plus

Grundfos fremlagde både skidt og kanel

Både gode og dårlige erfaringer fra Grundfos’ Factory of the Future blev lagt ærligt frem på IDA’s konference Industri 4.0

Nyt om navne: Flere ingeniør-kompetencer til Process Engineering

Plus

Overfladefusion åbner udenlandske muligheder

Plus

Danske Maritime: Hold værfterne skadesløse for udbudsfejl

Nyhedsbrev

19.789 modtager dagligt nyhedsbrevet.

Se det seneste nyhedsbrev. Annoncér i nyhedsbrevet

LM Wind Power sætter navn på ny topchef

Online Avis Arkiv

IQ Metal: Storordre kræver kæmpe investering

Nyt om navne: Ny fabriksdirektør hos MHI Vestas i Nakskov

Plus

Arbejdslivet var slut, men så kaldte Tordenskjold på de gamle specialister i skibsbyggeri

Exodraft på opkøb

Regnskab
Endnu et godt år hos Løgstrup Steel

Svensk ordre til Vestas

Vally-Matic får ny direktør

Tordenskiold atter sendt til havs

Ny mand i front hos SH Group i Esbjerg

Milliardordre: IQ Metal indgår gigantisk aftale

- Vi vil hellere investere i nye maskiner end sige nej til opgaver

Dan Hill Plast har investeret stort de sidste 20 år og udvidet maskinparken, blandt andet med en rotationsstøbemaskine, som kan støbe emner større end fire meter

Plus

Tysk opkøb: HAI-ejer har været på jagt i tre år

Plus

Krom 6
Hårdforkromer: Der er ingen lette løsninger

Brugte maskiner går som varmt brød på verdensmarkedet

Nyt fra direktioner og bestyrelser - del 2

HAI Horsens køber tysk overfladebehandler

En million til varmepumpe-nørderi: Nye pumper under udvikling

Plus

Krom 6
Tilsyn: Nye krom-regler kræver aktion

Palomat har lært robotsprog

Spild: Trykluft siver ud i den blå luft

Digital Produktion
Simulering kan sikre SMV’ers automation

Forskere klar med vildt batteri - rækker til 1.000 km i elbil

Opråb: Kom i gang med dataopsamling

Grundfos indgår nyt, digitalt samarbejde

Nyt om navne: Ny mand hos Process Engineering

Siemens Gamesa lander canadisk ordre

Ny administrerende direktør hos Bürkert Danmark

Nyt om navne: Ny divisionschef hos Hans Buch

DanRobotics har nyt rekordår

Nyt om navne: Ny vind-mand hos Blaaholm

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Vil du sikre din virksomheds fremtidige konkurrencekraft?

UDSALG af demo-udstyr

Metros Springs' gasfjedre giver effektiv og sikker kontrol

Hvordan griber du leverandøraudits an?

Vil du være en del af vores serviceteam?

Prysmian kabler installeret i Istanbuls nye Lufthavn

Produktnyhed fås kun hos Hans Følsgaard

JET og PROMAC udvider deres garanti

Tjek Pumper fra KH-Technic ApS!!

Vi har nyt katalog på gaden!

Har du behov for at komme lidt om bag ved Inventor?

TESTO – moderne klimakamre til klima- og temperaturtest

Kataloget for 2020 er landet

Genvind op til 72% af din energi som varme

"Vi ser både udfordringer og muligheder i 2020"

Service af faldsikringsudstyr

State-of-the-art lagerløsninger på LogiMAT 2020

Nye greb og maskindele til fødevareproduktion

Procesoptimering i den komplette produktionscyklus

Søger du udskiftning eller opgradering af maskinparken !

AUTOMATIONSTOGET forlader stationen!

Indstøbning af kabler hos Gravlund Industrigummi A/S

SICK udvider

Digital skæremaskine til emballage...

Hvor mange medarbejdere kan du få ved at forsikre din elpris

Send til en kollega

0.317