23948sdkhjf

Gyldne tider for godstog fra Kina

| Af Jesper B. Nielsen | Tip redaktionen om en historie

Scan Global Logistics sender fyldt godstog fra Kina til Europa.

I øjeblikket er afsendelse af containere med "rail" fra Kina til Europe i kraftig vækst. Rigtig mange virksomheder efterspørger dette, og det mærker man hos Scan Global Logistics, som netop har sendt sit første, helt eget, bloktog fra Kina til Europa.

- Efterspørgslen på godstog ud af Kina er eksploderet efter corona-krisen har holdt sit indtog, forklarer Ulrik Jensen, der er Nordic LCL & Rail Manager hos Scan Global Logistics.

- Det har resulteret i, at vi har ”købt” en hel togstamme og fyldt den med gods til Europa. Toget afgik fra Zhuzhou i det sydlige Kina i lørdags den 28. marts. Det er 16-18 dages transittid, så vi forventer at toget ankommer i Europa den 14. eller 15. april – altså lige efter påske.

Der er tale om et ”block train” med  containere, som alle er disponeret af Scan Global Logistics.

- I dette tilfælde har vi gjort det sammen med en enkelt kunde, som benytter sig af alle containerne, men det kunne lige så godt være, at togstammen bestod af containere til flere forskellige kunder, siger Ulrik Jensen.

- I det aktuelle tilfælde går toget til Duisburg i Tyskland, hvorfra det distribueres ud til slutkundens fabrikker. Det er en tysk kunde, som har efterspurgt muligheden for at få en stor mængde gods fra Kina til Tyskland.

Stigning i volumenerne

- Behovet for at købe sådan et ”block train” har baggrund i den markante stigning i volumenerne fra Kina, forklarer COO Mads Drejer fra Scan Global Logistics.

- Det skyldes først og fremmest, at rederierne har annulleret mange af deres afgange med søfragt fra Kina. Samtidig er luftfragtsraterne steget markant, så jernbanetransport er blevet et ”hit” lige nu som et rigtig godt alternativ. Man sparer alt andet lige et stort antal dage i forhold til søfragt, og man sparer penge i forhold til luftfragt, forklarer Mads Drejer.

Han fortæller også, at det er fjerde gang i år, at Scan Global Logistics er med på sådan et ”block train” – men det er første gang, at man har sat sig på hele toget alene. De andre gange har man haft en del af togstammen.

Pålidelig transportform

Transportmagasinet: Hvor sikker og pålidelig er togtransport fra Kina til Europa?

- Togtransporterne fra Kina til Europa er meget pålidelige, svarer Mads Drejer.

- ”Rail” er gået fra at være mere et nødprodukt for seks-syv år siden til at være et produkt, som virksomhederne rent faktisk planlægger efter.

- Historisk har togtransport været lidt ustabilt, når man for eksempel skulle igennem de gamle østlande; men i dag er det et meget stabilt produkt. Når vi kigger på ”on time,” er det væsentligt mere stabilt end søfragt. De børnesygdomme, der kendetegnede godstransporten på tog for 10 år siden, er for længst væk. I dag er der fri passage hele vejen.

- Der har måske også været en vis usikkerhed fra kundernes side, siger Mads Drejer.

- Mange har måske vidst, at ”rail” eksisterede som en mulighed, men de har valgt det fra, fordi de ikke rigtig har vidst, hvordan man skulle tilgå det; men når først kunderne har prøvet det, forsvinder den usikkerhed meget hurtigt. I dag er ”rail” et fuldstændig standardiseret produkt med faste afgange og transittider.

- Det, vi oplever lige nu, er en kraftig stigning i volumenerne, og det åbner op for nye muligheder som for eksempel dette ”block train”.

Faste afgange

”Rail” er et produkt, som Scan Global har haft på programmet igennem flere år. Der er flere ugentligeafgange fra Kina. Det kan være stykgods som for eksempel fem paller til én kunde eller en hel 40 fods container til en anden kunde.

- Principperne er de samme, som man har på et søfartsprodukt, forklarer Ulrik Jensen.

- Man booker, kører ud og henter godset i containere. Den eneste forskel er, at man indleverer det på en rail terminal i stedet for i en havn. Der er terminaler spredt ud over hele Kina, så man finder selvfølgelig den, der passer bedst i forhold til afsenders location.

Meget få forsinkelser

- Vi oplever meget få forsinkelser på vores ”rail” produkter, supplerer Mads Drejer.

Det er et meget stabilt produkt. Derfor oplever vi flere og flere kunder, som har det som en fast del af deres supply chain.

- Den store fordel er transittiden. Der er cirka 16-18 dage til Hamborg fra de fleste stationer i Kina, og så er der 3-4 dage til den endelig levering til kunden i for eksempel Danmark. Det giver i alt 20-22 dage. Søfragt er oppe på mindst 35 dage.

Transportmagasinet: Er der nogle danske kunder, som benytter sig af dette her?

- Ja. Absolut. Vi har haft masser af kunder i mange år på dette produkt hver eneste uge; men vi håber naturligvis at få flere, slutter Mads Drejer, som tilføjer, at man også kører den modsatte vej - export rail fra Europa til alle terminaler i Kina.

- Vi laster blandt andet egne konsoliderede containere, og tilbyder også 40-fods FCL løsninger. Transit-tiden fra Hamborg til Kina er 16-18 dage.

- Vi oplever for øjeblikket også en stigende efterspørgsel på dette produkt, blandt andet fordi corona-situationen har gjort eksport luftfragt markant dyrere.

Hold dig opdateret med Jern & Maskinindustrien

Ja, jeg accepterer Nordiske Mediers betingelser og kommunikationsvilkår

Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online

Kommentarer (0)

JOB i FOKUS

Forsiden lige nu
Plus

Forbereder sig på at løfte 1000-tons-komponenter

Plus

Toftlund satser på robotter og automatisering

Toftlund Maskinfabrik har en lang historie med automatisering. Virksomheden har netop købt sine to første robotter. De fungerer godt, og de muliggør automatisering ned til serier på kun fem styk

Plus

Familieejet virksomhed: “Vi bærer rundt på 100 års historie - det forpligter"

Den familieejede, maritime virksomhed Hans Jensen Lubricators har eksisteret i mere end 100 år og forsøger at udvikle forretningen

Plus

Børge Carlsen er endelig klar med sin runde elevator

Plus

Købte livsværket tilbage og kom på ret kurs

Plus

Mærsk-donation til historisk motorsamling

Med 1,5 mio. kr. i baglommen fra A.P. Møller Fonden kan lokale ildsjæle komme videre med de store visioner for Motorfabrikken Marstal

Nyhedsbrev

19.863 modtager dagligt nyhedsbrevet.

Annoncér i nyhedsbrevet
Se det seneste nyhedsbrev.

Fremtidens Automation
Stor interesse for Robotbrag

Online Avis Arkiv

Fremtidens Automation
Gibotech opgraderer svensk anlæg

Fremtidens Automation
Dansk robotfirma får stor ordre til amerikansk bilindustri

Plus

Kamstrup: - Vi skaffer nye ordrer rent virtuelt

Fremtidens Automation
Lynhurtig pick-and-place af rejer og småkager

Fremtidens Automation
Danske robotmuskler slår hul til markedet

MaskinFokus
CNC-robotspecialist har vokseværk

Plus

Ingen fine fornemmelser hos Hirtshals-familievirksomhed

Plus

Christian og Kevin vender op og ned på rørsvejsning

Plus

Dansk industrihistorie: Det hele begyndte i en garage

Peter Roed takker efter 49 år af som frontfigur hos Migatronic. En unik svejse-rejse startede i en garage i Nordjylland.

MaskinFokus
Værktøjssliber investerer - tredje nyindkøbte CNC-maskine er ankommet

MaskinFokus
Metal 3D-print baner vejen for ny seksvejs ventil

Gruber laver et multiværktøj

Metav går digitalt mens vi venter på den fysiske messe

Digital svejse-log skaber begejstring

MaskinFokus
Brændselsceller kræver fræs fra øverste hylde

MaskinFokus
Robot og kantbukker skaber trailersider

Seco udvider med nye holdere

Plus

DI: Vi ser en tendens mod second sourcing

Plus

Nu jagter industrien danske underleverandører

Fremtidens Automation
Virtuel automationsmesse slår dørene op

Carsoe udvider direktionen

Coronakrise giver opkøbspause hos AVK

Sømfabrik har sendt 53 medarbejdere hjem

Lindab udvider i Haderslev

Fremtidens Automation
Nu pakker robotten på alle palle-størrelser

Corona booster industriens digitalisering

Fremtidens Automation
IoT-løsning sikrer mod nedbrud

Fremtidens Automation
Vestas henter sekunder på hver eneste bolt

Partnerskaber skal løfte dansk vindindustri

Se alle Medlemmernes egne nyheder

SynFlex udvider sit tape-sortiment markant

Release: Rockwell Automation Studio 5000 Logix

Brugte kranløsninger hurtig levering billig pris

MarineShaft A/S udvider værkstedet

Drejbare Ferrari røde vakuum pads´

Tag gætteværket ud af gevindfræsning- og drejning

SILHORKO skal rense regnvand i Aarhus-bydelen NYE

Lad os skabe varmen og forlæng sommeraftenerne!

Kompakt, alsidig og stærk frekvensomformer

Re-certificering ISO 9001 og ISO 14001

Håndspritstander incl håndsprit - se her ;)

Bernstein A/S leverer et flot resultat for 2019

Driftssikre transportbånd tilpasset til fødevareprocesser

Scancab er meget mere end kabiner og kontrolrum

Når standard-modellen bliver opgraderet

Webinar om Festos nye decentrale installationsnetværk

Spar tid og penge - lad Eegholm bearbejde dine kapslinger

SMC International Training gør danskerne til eksperter

Projektstyring af emballageløsninger under nedlukningen

Panasonic eneloop pro vinder i test

Plastpalle af 100% genbrugsplast fra danske husholdninger

Applied Kompressor

Virtuel Autodesk Inventor Videregående kursus 9 - 11 juni

Skal vi skræddersy din brandsikre container?

Opnå tids- og mandskabsbesparelser i designfasen

Send til en kollega

0.157