23948sdkhjf

Verdens største værfter tester LNG-pumper i Nordjylland

| Af Redaktionen/he | Tip redaktionen om en historie

- Det er så tæt på virkeligheden, som vi overhovedet kan komme, siger projektleder Lars Foged fra Svanehøj.

Han og kollegaerne er i disse måneder ekstraordinært travlt beskæftiget i pumpefabrikkens 35 meter høje testtårn i Svenstrup ved Aalborg. Her udføres fuldskalatest på de forskellige typer af gaspumper, som to af verdens største værfter; Samsung Heavy Industries og Hyundai Heavy Industries har bestilt til seks nye gastankere; såkaldte VLEC’s. I alt 84 deepwell-pumper, der samlet løber op i et stort, tocifret millionbeløb, skal i løbet af de kommende måneder fragtes fra Svenstrup til Sydkorea.

- Vores tårn simulerer forholdene ude på skibet. Pumpen er hængt ind i tårnet på samme måde som i tanken, og i løbet af de fire timer, som testen varer, måler vi udviklingen i temperatur og vibrationsniveau. For os er det en facilitet af uvurderlig betydning, fordi vi kan demonstrere ”robustness of design”, så kunden med egne øjne kan se, at vores pumper er så effektive og stabile, som vi siger, de er, fortæller Lars Foged.

Ny løsning i den helt store skala
Det kræver to store mobilkraner at rejse og montere de lange deepwell-pumper i tårnet. Kunden betaler selv for alle omkostninger i forbindelse med en test, og normalt er det kun offshore-branchen, der investerer i test af pumper på grund af de ekstremt høje krav til sikkerhed.

Men i dette tilfælde er der tale om en ny løsning til håndtering af flydende ethan, der er udviklet af Svanehøj i samarbejde med den franske specialist i gastanke, GTT. Systemet involverer tre pumpetyper og skal både losse gassen (cargo), holde den nedkølet (spray) og sørge for at transportere gassen fra de kæmpemæssige membrantanke til skibets motorer (fuel).

Læs også: Svanehøj Group bygger om og moderniserer

Og da det er første gang, at løsningen skal installeres i så stor skala (hvert skib måler 230 gange 36,6 meter) bliver intet overladt til tilfældighederne. Samsung Heavy Industries og Hyundai Heavy Industries har løbende haft ingeniører i Danmark for at se pumperne i aktion, og det er ikke mindst Svanehøjs elektriske DW Fuel-pumpe, der er i fokus:

- En cargo-pumpe kører måske 1.000 timer om året, mens en fuel-pumpe under sejlads er i drift 24-7. Derfor er det vigtigt for kunden at få vished for, at pumpen er sikker og pålidelig og kan holde til den belastning, det er at pumpe gas til motorerne på så store skibe, som der er tale om her, siger Lars Foged.

Normalt tester Svanehøj pumper en håndfuld gange i løbet af et år. Men alene i februar og marts er der afviklet fire testforløb. Og allerede nu er yderligere fire tests planlagt til senere på året. Det er i forbindelse med en offshore-ordre, hvor Svanehøj skal levere 33 pumper til et projekt, hvor en olietanker skal konverteres til en flydende produktionsenhed (FPSO).

Fakta: Det skal Svanehøj levere

Samsung Heavy Industries og Hyundai Heavy Industries  skal hver bygge tre VLEC-tankere til en kinesisk kunde, og begge værfter har valgt Svanehøj som pumpeleverandør.

Svanehøj skal til hver af de seks VLEC’s levere otte cargo-pumper, to fuel-pumper og fire spray-pumper.

Cargo-pumperne har til opgave at losse ethanen, når skibene lægger til kaj i Kina og står således stille på selve overfarten fra USA.

Ethanen transporteres ved -94ºC, og på overfarten er det spray-pumperne, der skal sørge for at holde tankene nedkølede.

Brændstofpumperne henter den væskebaserede ethan op fra tankene og videre til hovedmaskinen.

Alle pumper er 28,5 meter lange. Når de er produceret, pakkes delene i 40 fods containere og fragtes til Sydkorea. Leverancen til den første af de seks tankere blev afsendt i midten af marts.

Mere om: svanehøj group
Hold dig opdateret med Jern & Maskinindustrien

Ja, jeg accepterer Nordiske Mediers betingelser og kommunikationsvilkår

Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online

Kommentarer (0)

JOB i FOKUS

Forsiden lige nu
Plus

Forbereder sig på at løfte 1000-tons-komponenter

Plus

Toftlund satser på robotter og automatisering

Toftlund Maskinfabrik har en lang historie med automatisering. Virksomheden har netop købt sine to første robotter. De fungerer godt, og de muliggør automatisering ned til serier på kun fem styk

Plus

Familieejet virksomhed: “Vi bærer rundt på 100 års historie - det forpligter"

Den familieejede, maritime virksomhed Hans Jensen Lubricators har eksisteret i mere end 100 år og forsøger at udvikle forretningen

Plus

Børge Carlsen er endelig klar med sin runde elevator

Plus

Købte livsværket tilbage og kom på ret kurs

Plus

Mærsk-donation til historisk motorsamling

Med 1,5 mio. kr. i baglommen fra A.P. Møller Fonden kan lokale ildsjæle komme videre med de store visioner for Motorfabrikken Marstal

Nyhedsbrev

19.861 modtager dagligt nyhedsbrevet.

Annoncér i nyhedsbrevet
Se det seneste nyhedsbrev.

Fremtidens Automation
Stor interesse for Robotbrag

Online Avis Arkiv

Fremtidens Automation
Gibotech opgraderer svensk anlæg

Fremtidens Automation
Dansk robotfirma får stor ordre til amerikansk bilindustri

Plus

Kamstrup: - Vi skaffer nye ordrer rent virtuelt

Fremtidens Automation
Lynhurtig pick-and-place af rejer og småkager

Fremtidens Automation
Danske robotmuskler slår hul til markedet

MaskinFokus
CNC-robotspecialist har vokseværk

Plus

Ingen fine fornemmelser hos Hirtshals-familievirksomhed

Plus

Christian og Kevin vender op og ned på rørsvejsning

Plus

Dansk industrihistorie: Det hele begyndte i en garage

Peter Roed takker efter 49 år af som frontfigur hos Migatronic. En unik svejse-rejse startede i en garage i Nordjylland.

MaskinFokus
Værktøjssliber investerer - tredje nyindkøbte CNC-maskine er ankommet

MaskinFokus
Metal 3D-print baner vejen for ny seksvejs ventil

Gruber laver et multiværktøj

Metav går digitalt mens vi venter på den fysiske messe

Digital svejse-log skaber begejstring

MaskinFokus
Brændselsceller kræver fræs fra øverste hylde

MaskinFokus
Robot og kantbukker skaber trailersider

Seco udvider med nye holdere

Plus

DI: Vi ser en tendens mod second sourcing

Plus

Nu jagter industrien danske underleverandører

Fremtidens Automation
Virtuel automationsmesse slår dørene op

Carsoe udvider direktionen

Coronakrise giver opkøbspause hos AVK

Sømfabrik har sendt 53 medarbejdere hjem

Lindab udvider i Haderslev

Fremtidens Automation
Nu pakker robotten på alle palle-størrelser

Corona booster industriens digitalisering

Fremtidens Automation
IoT-løsning sikrer mod nedbrud

Fremtidens Automation
Vestas henter sekunder på hver eneste bolt

Partnerskaber skal løfte dansk vindindustri

Se alle Medlemmernes egne nyheder

SynFlex udvider sit tape-sortiment markant

Release: Rockwell Automation Studio 5000 Logix

Brugte kranløsninger hurtig levering billig pris

MarineShaft A/S udvider værkstedet

Drejbare Ferrari røde vakuum pads´

Tag gætteværket ud af gevindfræsning- og drejning

SILHORKO skal rense regnvand i Aarhus-bydelen NYE

Lad os skabe varmen og forlæng sommeraftenerne!

Kompakt, alsidig og stærk frekvensomformer

Re-certificering ISO 9001 og ISO 14001

Håndspritstander incl håndsprit - se her ;)

Bernstein A/S leverer et flot resultat for 2019

Driftssikre transportbånd tilpasset til fødevareprocesser

Scancab er meget mere end kabiner og kontrolrum

Når standard-modellen bliver opgraderet

Webinar om Festos nye decentrale installationsnetværk

Spar tid og penge - lad Eegholm bearbejde dine kapslinger

SMC International Training gør danskerne til eksperter

Projektstyring af emballageløsninger under nedlukningen

Panasonic eneloop pro vinder i test

Plastpalle af 100% genbrugsplast fra danske husholdninger

Applied Kompressor

Virtuel Autodesk Inventor Videregående kursus 9 - 11 juni

Skal vi skræddersy din brandsikre container?

Opnå tids- og mandskabsbesparelser i designfasen

Send til en kollega

0.22