I 2013 gik færgerederiet Scandlines i luften med sin opsigtsvækkende ambition om en gradvis overgang til CO2-frie færger mellem Danmark og Tyskland.
Siden har der været en lang række af projekter, der har sænket energiforbruget markant på færgerne mellem Gedser og Rostock og Rødby og Puttgarden.
Men det sidste og afgørende retrofit-projekt ma...
INDBLIK: Svært at nå ambitionen om CO2-frie færger til Tyskland
Med rotorsejl, batteripakker og lavenergi-thrustere bliver Scandlines-færgerne grønnere og grønnere. Men udviklingen frem mod fuld CO2-fri drift mellem Danmark og Tyskland har vist sig at tage længere tid end forventet.
3
Billeder
For nylig var Scandlines i vælten, da rederiet introducerede rotorsejl på Gedser-Rostock færgen ’Copenhagen’, som har fået monteret et 30 meter højt rotorsejl, der efter planen skal give en anseelig besparelse på brændstofforbruget og dermed CO2 udledningen. Og søsterfærgen ’Berlin’ kan hurtigt følge efter. Foto: Scandlines
Få adgang til hele artiklen
- nemt og hurtigt
Prøveabonnement
Opret prøveabonnement
Opret nu
- Ingen kortoplysninger
- Ingen binding
Køb abonnement
Vælg mellem vores abonnementer til Jern & Maskinindustrien, og find det, der passer dig og/eller dit firma
Se abonnementer