23948sdkhjf

Japan langt med forsyningskæde til brint

Senere i år leveres verdens første Liquefied Hydrogen Carrier, der skal sejle flydende brint til Japan fra Australien

Japan vil frem mod 2030 opbygge en kommerciel forsyningskæde af CO2-neutralt produceret brint som brændstof til transportindustrien – bl.a. til en fremtidig brug i nærskibsfarten i brændselsceller. Målsætningen blev udmeldt allerede i 2017, hvor kapacitetsmålet i forsyningskæden frem mod 2030 blev sat til årligt 300.000 tons.

Den proces ønsker den japanske regering nu at speede op med endnu større bevillinger. Konkret afsættes nu et beløb svarende til 800 mio. dollars i næste års finanslov til projektet, svarende til en øgning på 20 pct. Det skriver mediet gCaptain, der deltog i en virtuel konference med deltagelse af den japanske industriminister Hiroshi Kajiyama som hovedoplægsholder.

Som et led i landets brint-forsyningsprojekt, der skal reducere CO2-trykket fra transportbranchen, leveres i slutningen af året det, der bliver verdens første Liquefied Hydrogen Carrier – det vil sige et tankskib, specialdesignet til transport af flydende brint, som i den form har en temperatur på minus 253 graders celsius.

Sejles til Japan

Nybygningen ’Suiso Frontier’ blev søsat fra Kawasaki Heavy Industries december sidste år og er i øjeblikket i den sidste fase af udrustningen inden prøveturen og endelig kommisionering af de banebrydende tanksystemer. Skibet har en 1.250 kbm vakuum-isoleret dobbelt-vægget brint-lasttank.

Ifølge byggeværftet skal nybygningen danne grundlaget for kommende generationer af serieproduceret tonnage i det nye tanksegment. Kontrahenten er det delvist statsejede HySTRA (Hydrogen Energy Supply-chain Technology Research Association).

’Suiso Frontier’ skal transportere flydende brint produceret af store, hidtil ikke-udnyttede, forekomster af brunkul i Australien. Forgasningsprocessen af brunkullet til brint skaber betydelige mængder af CO2, der lagres og forsejlets i områder af Australien, hvor undergrunden særligt egner sig til dette. Efter brinten er genereret til flydende form sejles den til en modtage- og distributionsterminal på Kobes lufthavns-ø.

Artiklen er en del af temaet Industri&Energi.

Kommenter på artiklen
Tip redaktionen
Udvalgte artikler

Send til en kollega

0.11