23948sdkhjf

Undersøgelse: Flertallet af smv'er klarer krisen godt

Knap to tredjedele af de små og mellemstore virksomheder har klaret sig godt igennem coronakrisen, mens godt en tredjedel rammes hårdere. Det viser en ny undersøgelse fra SDU.

Under coronapandemien er der blevet berettet om, at danske virksomheder lider under krisen. Men en stor andel af de små og mellemstore virksomheder er indtil videre kommet enten upåvirket eller styrket igennem coronakrisen, og det er et fåtal, der er meget hårdt ramt.

Det viser et forskningsprojekt fra SDU, som ser på, hvordan mindre virksomheder har tacklet krisen.

Sammenlagt har 62 procent af virksomhederne klaret sig godt igennem eller endda tjent penge på krisen, idet 32 procent oplever fremgang og kan betegnes kriseudnyttere, og 30 procent er det, forskerne kalder kriseimmune, skriver SDU i en pressemeddelelse.

De sidste 38 procent af de adspurgte virksomheder kan derimod mærke coronakrisen i form af faldende omsætning. Og selvom lidt mere end en tredjedel af virksomhederne er kriseramte, er der imidlertid stor forskel på, hvor meget krisen kradser.

Størstedelen står til mindre nedgang

Det fortæller professor fra Institut for Entreprenørskab og Relationsledelse, Kim Klyver, som sammen med lektor Suna Løwe Nielsen har gennemført undersøgelsen blandt et repræsentativt udsnit af mindre, yngre virksomheder.

- Resultaterne viser, at 22 procent af de kriseramte virksomheder har mistet 50 procent eller mere af deres omsætning, svarende til 8 procent af alle virksomheder. Og 28 procent af de kriseramte oplever en nedgang på 20 procent eller mere, svarende til 11 procent af alle virksomheder. Men det viser sig også, at halvdelen af de kriseramte virksomheder kun oplever et mindre omsætningstab på højst 20 procent, siger Kim Klyver i pressemeddelelsen og tilføjer:

- Der er absolut virksomheder, brancher og underleverandører, der bløder, og som vi har stor sympati for. Det er imidlertid positivt og værd at hæfte sig ved, at de fleste virksomheder ikke er så hårdt ramt, og at dele af erhvervslivet sprudler. Det er lidt et andet billede end det, medierne ofte tegner.

Kriseparathed er afgørende

Ifølge forskerne er det ikke tilfældigt, hvem krisen rammer. Det hænger nemlig direkte sammen med, om virksomhederne er godt rustet forud for, at en krise indtræffer.

- De virksomheder, der især mærker krisen, oplever typisk, at deres strategiske muligheder er begrænsede, fordi de mangler økonomisk råderum og ressourcer til at forfølge forskellige strategier og dermed omstille sig eller innovere sig igennem krisen, siger Suna Løwe Nielsen, og Kim Klyver supplerer:

- De kriseparate virksomheder var godt funderet økonomisk inden krisen, som er en forudsætning for at reagere, øjne nye muligheder og tilpasse sig strategisk til den nye og usikre situation. Disse reaktioner kræver desuden en entreprenant kultur og en agil organisering. Men uden den økonomiske fundering inden krisen bliver de sårbare virksomheder svagere, og de stærkeste brager frem, siger han.

Næste skridt i projektet bliver at indhente mere viden og data om de små og mellemstore virksomheders krisestrategier og performance umiddelbart efter den anden bølge af coronapandemien.

Læs mere om: SDU
Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.109