23948sdkhjf

Industrien jagter nye krise-våben

Industriens Fond er gået på jagt efter projekt-idéer, der kan hjælpe danske virksomheder gennem fremtidens kriser.

Flere virksomheder skal komme styrket gennem fremtidige kriser.

Det er målet for Industriens Fond, som nu søsætter en temaindkaldelse med fokus på kriser og konkurrencekraft.

Blandt andet efterspørges nye projektidéer, der kan styrke små og mellemstore virksomheders evne til at håndtere krisetilstande på den globale scene og desuden hjælpe dem med at gribe de muligheder for nytænkning, omstilling og innovation, som kriser kan føre med sig.

- Kriser kan se ud på mange forskellige måder og er svære at forudsige. Vi ved sjældent, hvornår de rammer, og hvordan de rammer. Derfor er det vanskeligt at vurdere, hvad der er vigtigt for at klare sig, og hvordan man bedst navigerer gennem stormen. Men det betyder ikke, at man bare må kaste håndklædet i ringen. Tværtimod. En krise er også en mulighed. Og den slags muligheder skal danske virksomheder være bedre til at gribe, siger Thomas Hofman-Bang, der er adm. direktør i Industriens Fond.

Angreb frem for forsvar

Thomas Hofman-Bang peger på ,at det gælder om at gå offensivt til værks i håndteringen af aktuelle og kommende kriser.

- Vi vil gerne hjælpe virksomheder med at gå offensivt til værks. Dels ved at øge deres modstandskraft og gøre dem mere robuste i en verden præget af usikkerhed, dels ved at hjælpe dem med at omfavne krisesituationers kompleksitet og udnytte kommende kriser til at lave værdiskabende innovationer og opnå ny vækst, siger Thomas Hofman-Bang.

Aktuelt er corona-krisen på alles læber, men Thomas Hofman-Bang nævner klimaudfordringer, handelskrige, protektionisme, katastrofer, diplomatiske uoverensstemmelser, brexit, økonomiske bobler, terror, cyberkriminalitet, migration og geopolitisk ustabilitet som årsag til både regional og global usikkerhed.

- For eksempel kan der arbejdes med scenarietænkning eller trusselsanalyser. Men der skal også tænkes i progressive baner, hvor forretningsudvikling, allianceopbygning og nye salgstilgange kan bringe virksomheder godt gennem kommende kriser som styrkede sejrherrer. Med det udgangspunkt efterspørger vi nu gode idéer og nye projektforslag, som kan udstyre danske virksomheder med værktøjer og værdifuld viden til at skabe konkurrencekraft i en usikker verden, siger Thomas Hofman-Bang.

Kommenter på artiklen
Tip redaktionen
Udvalgte artikler

Send til en kollega

0.094