23948sdkhjf

Logstors stærke strategi giver vinderhånd i coronatider

Rørproducenten Logstor er netop blevet solgt i en stor milliardhandel til den irske industrikoncern Kingspan, der har specialiseret sig i isolering af bygninger.

Nyheden kommer i kølvandet på et regnskab, der demonstrerer, at Løgstør-virksomheden kan bryste sig af at have klaret sig godt igennem første år med coronakrisen. 

Alligevel er adm. direktør Kim Christensen ikke helt tilfreds.

- Personligt havde jeg gerne set et år med toplinjevækst. Men qua omstændighederne har det været stort set umuligt. I første kvartal havde vi vækst på over 20 pct., men så kom corona, siger han.

Logstor kom ud af 2020 med en lille stigning i omsætningen på 0,1 pct. eller 1,6 mio. kr. Til gengæld voksede driftsresultatet ganske imponerende med 19,4 pct. til næsten 296 mio. kr.

Det skyldes ikke mindst rettidig omhu, da det meste af verden lukkede ned i marts sidste år.

- Vi arbejdede rigtig meget med scenarieplanlægning i marts og havde hele tiden beredskabsplaner for forskellige niveauer af udfordringer i forsyningskæderne, forklarer Kim Christensen og understreger:

- Vi er styret godt igennem og er stolte af de resultater, vi har skabt i 2020.

Stramt fokus på strategi lønner sig

Mens andre virksomheder har sparet sig til gode resultater i et temmelig unormalt år, er de gode takter hos Logstor begrundet med, at man har holdt strategien i stramme tøjler. Dog ikke så meget den ellers præsenterede Back for Good-strategi som den turnaround, der gik forud: Back to Black.

- Profitabel vækststrategi er kernen i Back for Good. Men det har ikke rigtigt været muligt at skabe vækst, så der har mere været tale om en fortsættelse af Back to Black i 2020, siger Logstors direktør.

- Vi kunne ikke få omsætningen op, men vi kunne gribe i egen barm og se på procedurer, investeringer osv. Vi har lavet en række tiltag i maskinrummene, hvor vi har øget produktionen og fortsat investeringerne. Vi har ikke sparet os til noget. Det var ganske få personer, vi opsagde, da covid ramte; og dem genansatte vi hurtigt igen. Så det er vores egen indsats internt, forklarer Kim Christensen.

Drilske råvarepriser

En anden årsag til bundlinjevæksten i 2020 er store fald i priserne på nogle af de varer, Logstor bruger i store mængder.

- Der har ikke været den globale efterspørgsel efter de produkter, vi bruger til at fremstille vores rørsystemer, som stål, polyethylen og polyurethanskum. Så vi har været i stand til at få råvarerne billigere end normalt, fortæller Kim Christensen.

Nu er situationen til gengæld en anden:

- Faldet i råvarepriser 2020 har været større end de besparelser, vi kunne sende videre. Nu ser vi i stedet voldsomme råvareprisstigninger. Der er en meget kraftig efterspørgsel af store dimensioner. Vi kan nærmest ikke pege på en råvare, hvor der ikke er tale om allokationer, forsinkelser, force majeure.

Derfor forventer Logstor også at se en positiv udvikling i år. Ikke mindst fordi der trods corona er et stort fokus på den grønne omstilling i både Danmark, EU og globalt.

- Vi har støbt kuglerne til 2021, hvor vi forventer at vokse på både volumen og indtjening, lyder det fra Logstors adm. direktør.

Kommenter artiklen
Tip redaktionen
Udvalgte artikler
Andre Nordiske Medier

Send til en kollega

0.187