23948sdkhjf

Usædvanligt marked og vild efterspørgsel koster fynsk producent dyrt

Ordrebogen er propfyldt, men produktions- og fragtomkostninger er steget med 25 procent på få måneder. 

Det er lige nu situationen for Juliana Drivhuse på Fyn, som hænger på en række prisaftaler med deres aftagere af den fyldte ordrebog.

Dermed Julina drivhuse selv til lommerne for at betale de ekstra omkostninger.

- Vi har siden marts 2020 oplevet en enorm stigning i efterspørgslen efter vores produkter. Det er som udgangspunkt et positivt problem, men i de seneste seks måneder har situationen udviklet sig i en højst usædvanlig retning. Omkostningerne til at producere er steget med op til 25 procent, og eftersom vi er bundet af kontrakter med vores kunder, kan vi ikke sende regningen videre, siger adm. direktør Nikolaj Stærmose, der er tredje generation ved roret i den familieejede virksomhed.

Han oplyser i en pressemeddelelse, at Juliane dermed selv må dække omkostningen, fordi ordrebeholdning stort set svarer til hele produktionskapaciteten i 2021,

- Den store efterspørgsel og fyldte ordrebog giver bagslag. Det ender med at efterlade os med en meget stor regning, slår han fast.

Det er de stærkt pressede globale produktions- og fragtlinjer, som sætter Juliana under pres.

Ifølge Nikolaj Stærmose startede problemerne allerede sidste år. Dels med kø ved havnene, dels med mangel på containere, og fragtraterne er blevet mangedoblet. Juliana køber meget glas i Fjernøsten, og hvor den normale pris for fragt af en container fra Asien til Europa for Juliana Drivhuses vedkommende i gennemsnit ligger på USD 1.000, så har prisen siden årsskiftet været op til USD 6-7.000. Altså en seks- til syvdobling af prisen.

 - De gennemsnitlige fragtrater er steget med flere hundrede procent, og i øjeblikket ligger stålpriserne 50 procent højere end for et år siden. Det betyder selvsagt, at omkostningerne til at producere er steget voldsomt, siger Nikolaj Stærmose og fortsætter:

Konkret har Juliana Drivhuse derfor sagt stop for alle nye ordrer med virkning fra denne uge. Samtidig er der åbnet op for salg med udgangspunkt i en ny prisliste, og Nikolaj Stærmose håber på både forhandlernes og slutkundernes forståelse.

 

Kommenter artiklen
Tip redaktionen
JOB i FOKUS
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler
Andre Nordiske Medier

Send til en kollega

0.093