23948sdkhjf

Aktiver din skjulte pengetank: Dine maskindata er guld værd

Det går en smule trægt med udrulningen af "Industri 4.0" i Danmark.

Det mærker Michael Nielsen, som er adm. direktør for Beckhoff Automation i Danmark og næstformand i robot og automationsnetværket DIRA.

- Der er lidt en flaskehals i øjeblikket, vi er ikke kommet så langt, som vi havde troet, siger Michael Nielsen, som henviser til, at industrien generelt er ret konservativ, når det handler om at ændre de kørende produktionslinjer og investere i digitalisering, dataopsamling og udnyttelse af data.

Hvad er dine data værd

Specielt udnyttelse af data er den store stopklods for mange virksomheder.

- Vi oplever, at industrien har lidt svært ved at se forretningsmulighederne i "Industri 4.0". For det her med at flytte data fra maskinerne op i en sky har i virkeligheden ikke den store værdi. De data har man altid haft og brugt i produktionen, selvom de kun lå internt på fabrikkens computersystem, siger Michael Nielsen.

Han mener derimod, at det store gennembrud kommer, når virksomhederne pludselig forstår og erkender, at deres data har en reel værdi, og at der faktisk ligger rigtig mange forretningsmuligheder i "Industri 4.0."

- Vi har eksempelvis en kunde, som laver malerkabiner til bilindustrien. Han fandt ud af, at leverandørerne af lak faktisk var meget interesserede i data fra han kabinerne. Lak-leverandøren vil jo gerne se, hvordan lakken bliver brugt og også gerne vide, hvornår autolakeren løber tør for lak, forklarer Michael Nielsen.

Flere ville købe data

Så stod producenten af malekabiner pludselig med mulighed for at indsamle nogle data med reel salsværdi, og det blev endnu bedre.

- Vores kunde fandt også ud af, at hvis han i forbindelse med lakering også scannede nummerpladerne på bilen, så ville han også indsamle data, som bilindustrien var meget interesseret i. Det viste sig at være vitale data for dem, forklarer Michael Nielsen.

Dermed havde Industri 4.0 pludselig genereret en ekstra værdi, og når den tankegang og erkendelse slår rod i industrien, så begynder "Industri 4.0" at tage fart, vurderer Michael Nielsen.

- Det handler grundlæggende om at tænke "hvem kan være interesseret i mine data", og hvad kan jeg selv bruge dem til. Det handler om at se en forretning i data, påpeger han og forklarer, at producenten af malekabinerne rent faktisk gik videre med projektet.

Tror på ketchup-effekt

Så nu diskuterer kabineproducenten med parterne om, hvordan data skal håndteres, prissættes og ikke mindst afregnes. Og den del er på ingen måde en let øvelse.

- Det er ofte slutkunden, der har data, men må data så deles og sælges, og hvordan sikrer man sig rent juridisk i den del af forretningen? Det er naturligvis nogle spørgsmål, der skal afklares, siger Michael Nielsen, der dog ikke er i tvivl om, at producenten af malerkabiner er på rette vej.

- Når vi begynder at denne her slags historier frem om værdien af data, så kommer der en effekt. Så forsvinder flaskehalsen for udnyttelse af "Industri 4.0", og så får en vi en ketchup-effekt, vurderer Michael Nielsen.

Artiklen er en del af temaet Data og digitalisering.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.141