Konkurrence-sag kører på 12 år: Nye regler kunne have forkortet IC3-slagsmål
De nye regler for bødeinddrivelse i konkurrencesager ville sandsynligvis have haft betydning i det uafklarede og langstrakte retslige slagsmål om service af IC3-togenes dieselmotorer.
Jern og Maskinindustrien har løbende fulgt sagen, der nu kører uafklaret på 12 år.
- Jeg kan ikke udtale mig konkret om Deutz-sagen, men det er oplagt, at denne sag sandsynligvis ville have kørt nemmere gennem systemet med de nye regler, hvor det er Sø- og Handelsretten og ikke politiet der udmønter bødestraffen, siger kontorchef i Konkurrence og Forbrugerstyrelsen, Stefan Kobbernagel.
Byret venter på landsret
Tilbage i 2013 afgjorde Konkurrenceankenævnet nemlig, at Deutz AG og Diesel Motor Nordic brød konkurrencelovgivningen ved bevidst at forhindre danske Fleco i at udføre service på Deutz-motorerne i de danske IC3-tog.
Derefter anmeldte Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen den tyske motorgigant til politiet for strafferetlig forfølgelse af sagen og udmøntning af den bødestraf, som konkurrencelovens paragraffer giver lovhjemmel til.
Bagmandspolitiet (SØIK) indledte på baggrund af anmeldelsen i 2013 efterforskning af sagen og sendte i juli 2017 anklageskrift til Københavns Byret, hvor Deutz AG og Diesel Motor Nordic blev tiltalt efter bestemmelserne i Konkurrenceloven.
Straffesag sat i bero
Men sideløbende med sagens forløb i det strafferetlige system kørte sagen og afklaring af skyldsspørgsmålet sideløbende videre for fuld kraft i det civile retssystem. For først ankede Deutz afgørelsen fra Konkurrenceankenævnet til Sø- og Handelsretten, som i januar i år stadfæstede sagen som derefter blev anket af Deutz igen til Østre Landsret, der nu skal tage stilling til selve skyldsspørgsmålet.
Den strafferetlige sag i Københavns Byret er imens sat i bero, fordi det strafferetlige system afventer en endelig afgørelse af skyldsspørgsmålet i landsretten.
Artiklen er en del af temaet Konkurrence-slagsmål.