23948sdkhjf

Jysk mejeri sætter 50 millioner i nyt produktionsanlæg

Japanerne er så begejstrede for danske oste fra Troldhede Mejeri i Vestjylland, at mejeriet nu udvider for 50 millioner kroner for at imødekomme efterspørgslen. Samtidig opdateres produktionsanlægget og gøres mere bæredygtigt. 

Det oplyser mejeriets ejer, Arla.

- Selv om ostene er langtidsholdbare, virker de meget friske og har en fantastisk konsistens. Det giver helt nye muligheder i produktionen af langtidsholdbar ost, siger Torben Pradsgaard, direktør for Troldhede Mejeri. 

Ombygningen af Troldhede Mejeri omfatter to nye modningslagre, en opgradering af personaleforhold, nyt osteriudstyr og nyt drænrum. Det kræver omkring 50 millioner kroner at bygge om og kræver både ombygning i de eksisterende bygninger og en udvidelse med en ny bygning på omkring 1.000 kvadratmeter. 

Arla forventer, at ombygningen er færdig midt i 2023.

Ifølge Torben Pradsgaard vil investeringen medføre en række effektiviseringer, men han regner med, at mejeriet fastholder medarbejderantallet på cirka 140.

- Vi har nogle virkelig dygtige folk, der er med til at gøre, at vi er førende inden for hvidskimmelost i Europa. De medarbejdere holder vi fast på, siger direktøren.

I forbindelse med ombygningen bliver effektiviteten øget med 20 procent. Det er med til at give mejeriet en grønnere profil, fordi der spares på både el og vand, mens der kører flere oste igennem med mindre energiforbrug, nævner Arla.

Specialudviklet teknik

Troldhede Mejeri laver blandt andet Castello Creamy White til især det nordiske marked, frost-oste til Canada og Australien og mange langtidsholdbare oste til lande verden over. Hovedmarkederne er Japan, Australien, England og Norden. Samtidig fremstiller mejeriet 13 forskellige oste til gourmet-brandet Arla Unika.

Alene til Japan sælger mejeriet årligt omkring 1.200 ton, og med den nye produktionsmetode forventes salget at stige til 2.000 ton. 

Den nye produktionsmetode af brie- og camembertostene sker via en specialudviklet saltningsteknik, der giver den en blødere og friskere konsistens. 

- Japanerne har et milliardmarked i euro for ost, hvilket nok er overraskende for mange. Men de har høj levestandard og vil gerne betale en god pris for et godt produkt. Og samtidig er de trendsættere for Sydøstasien. Derfor håber vi på, at begejstringen for ostene vil øges, og at vi vil kunne afsætte endnu flere i løbet af nogle år, siger Morten Rønberg, der er kategoridirektør for ost i Arla Foods.

Det er ikke længe siden, Troldhede Mejeri senest udvidede. I 2018 fordoblede mejeriet produktionen og udbyggede for 100 millioner kroner. 

Kommenter artiklen
Tip redaktionen
Udvalgte artikler

Send til en kollega

0.11