23948sdkhjf

Dansk producent: Rederier viser interesse for reaktorteknologi

Flere danske rederier har været i kontakt med Copenhagen Atomics om en fremtidig satsning på A-kraft i de kommende års nybygninger

Nye skibe vil fra 2028 kunne udstyres med A-kraftreaktor som drivmiddel.

Sådan lyder meldingen fra A-kraftvirksomheden Copenhagen Atomics i Gladsaxe.

Virksomheden fokuserer på dét, der i fagkredse er kendt som en thorium saltsmeltereaktor.

Ifølge Thomas Steenberg , CEO og medgrundlægger, har flere danske rederier allerede vist reel interesse for den reaktor-teknologi, som Copenhagen Atomics efter planen vil kunne levere som et kommercielt produkt i 2028. Han ønsker dog ikke at afsløre, hvilke rederier, der er tale om. 

- Rederier, som sigter efter at sætte nybygninger i drift fra og med 2028 vil kunne inddrage reaktor-teknologi i deres overvejelser, forklarer Thomas Steenberg.

Copenhagen Atomics ser to mulige scenarier: Reaktorteknologien kan enten udnyttes til bæredygtig og CO2 fri energiforsyning til produktion af grøn ammoniak som fremtidens CO2-neutrale brændstof eller reaktoren kan installeres om bord som direkte energiforsyning på skibene.

Thomas Steenberg forestiller sig, at rederierne vil kunne installere en reaktor i en container i skibets indre, som driver en turbine, hvorfra der føres kabler over til en elmotor, der driver propellerne.

Forestiller du dig, at rederierne vil skulle dygtiggøre sig i at drive og vedligeholde en flåde af reaktorer?

- Nej. Sådan en konstruktion forestiller vi os rent faktisk ikke. Vi forestiller os derimod, at Copenhagen Atomics indtræder som en slags energileverandør til rederierne, som i sagens natur næppe ønsker at overtage det fulde ansvar for en reaktor. Vi ønsker at sælge energien. Copenhagen Atomics vil skulle levere reaktoren, som rederierne herefter ikke vil skulle bekymre sig om. Når reaktoren på et tidspunkt er løbet tør for energi og skal ’tankes op’ - f.eks. efter fem års drift, vil vi komme og fjerne det eksisterende anlæg og erstatte det med et nyt og friskt anlæg, forklarer Thomas Steenberg.

Ifølge Steenberg har teknologien den fordel, at den kan skaleres og masseproduceres, og har potentialet til at kunne levere en stor del af den energi, som samfundet i dag henter fra kul og gas til en langt lavere pris.

Thorium-saltsmeltereaktoren løser samtidig udfordringerne relateret til klassisk A-kraft både med hensyn til affald og sikkerhed.

Ifølge Steenberg skal Copenhagen Atomics i løbet af 2022 identificere det land, som vil skulle håndtere selve godkendelsen af virksomhedens reaktorteknologi.

Han vil endnu ikke afsløre, hvilket land, der bliver tale om, men at dømme efter de lande, som har de største erfaringer på området, vil USA, Canada eller andre nationer med A-kraft være oplagte bud.

- Vi satser på, at vi her i Søborg i løbet af 2022 vil have en prototype-reaktor i fuld størrelse i drift som testinstallation. Den vil ikke indeholde Thorium, men vil dog være en fuldstændig model af den reaktor, som vi satser på at kommercialisere. Det vil være en komplet saltsmeltereaktor, hvor rødglødende salt vil blive pumpet rundt i reaktoren for at teste, at materialer og processer virker efter hensigten. En godkendte full size 100 MW reaktor vil kunne være klar til salg i 2028.

FAKTA OM COPENHAGEN ATOMICS

Copenhagen Atomics er et dansk smeltet salt-teknologiselskab, der udvikler masseproducerbare saltsmeltereaktorer. Virksomhedens hovedkvarter er samlokaliseret med Alfa Laval i København. Copenhagen Atomics har designet deres thorium-saltsmeltereaktor som 100 MW moduler, som kan produceres på samlebånd.

Modulariteten og formfaktoren betyder at produktionsomkostningerne er meget lave samtidig med at produktionskapaciteten hurtigt. Reaktoren er en såkaldt Wasteburner, hvor affald fra konventionel A-kraft omdannes fra noget som skal gemmes i 100.000 år til affald som kun skal gemmes i 300 år samtidig med at der produceres enorme mængder af energi. 

Copenhagen Atomics blev grundlagt i 2014 af en gruppe forskere og ingeniører, der mødtes på Danmarks Tekniske Universitet til drøftelser om thorium- og saltsmeltereaktorer. I 2016 blev Copenhagen Atomics en del af MIMOSA, et europæisk forskningskonsortium for smeltet salt.

Copenhagen Atomics blev det første private selskab i 2017, der tilbød et kommercielt saltloop til cirkulering af smeltet salt.

Copenhagen Atomics forfølger en hardwaredrevet iterativ komponent-for-komponent-tilgang til reaktorudvikling i stedet for en fuld designlicens og godkendelsesmetode. Copenhagen Atomics udvikler og tester aktivt ventiler, pumper, varmevekslere, målesystemer, saltkemi- og oprensningssystemer og styresystemer og software til smeltet saltapplikationer. Virksomheden har også udviklet verdens eneste forseglede pumpe til smeltet salt.

Copenhagen Atomics tilbyder mange af deres teknologier gennem kommercielt tilgængelige pumpede smeltede saltloops til brug i forskning i smeltet saltreaktor, koncentreret solenergi ved høj temperatur, lagring af smeltet saltenergi og kemisk forskning i smeltet salt.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.094