23948sdkhjf

Vestjysk kraneventyr er ved blive en global succes

På 10 år er Seasight Davits gået fra at være en god ide til at være førende leverandør af davit-kraner til offshore vindmøller

EKSPORT: Det startede med en god ide tilbage i 2011. Et uopdyrket marked for løfteudstyr til de stadigt flere havvindmøller, der skød op ude i Nordsøen.

De store kranproducenter syntes ikke at interessere sig for det, men Jimmy Staal Damsgaard og Hvide Sande Shipyard, Steel and Service (HVSA) teamede op og startede spinoff-selskabet Seasight Davits.

- På det tidspunkt var det en lille udviklingsbutik. Man havde intet solgt, så man startede fra scratch. Men man havde en god ide. Og så havde man Jimmy med på holdet, som havde rigtig mange års erfaring fra offshoreindustrien og kranindustrien, og man havde HVSA, som havde produktionsviden og viden om design, udvikling og så videre, forklarer Thomas Halkjær Kristensen, der er head of steel hos Hvide Sande Shipyard, Steel and Service.

Fra startup til markedsleder

Det viste sig hurtigt, at Seasight Davits havde fat i noget unikt. Godt nok gik der et par år, før man solgte den første kran, men siden da har succesen været til at tage at føle på.

- Det er gået stærkt, og vi kom fra mildest talt aldrig at have produceret en kran til at være markedsleder på det her segment. Der, hvor vi for alvor træder ind og er en stor spiller på det marked, sker måske for fire-fem år siden, hvor vi for alvor slår vores navn fast, lyder det fra Thomas Halkjær Kristensen.

Referencelisten tæller i dag en perlerække af de største havmølleparker; Horns Rev 3, Honsea 2, Kriegers Flak, Deutsche Bucht, Burbo Banks Extension, Walney Extension 3 og 4 og så videre.

Opbygger global

serviceorganisation

Selve produktionen af kranerne foregår hos Hvide Sande Shipyard Steel and Service, men de seneste års mange projekter har betydet, at Seasight Davits også udvikler organisationen kraftigt i disse år.

- Nu har vi solgt 1.800 kraner, og det betyder, at der står 1.800 havvindmøller med vores kraner på. Det betyder også, at vi har fået opbygget en organisation, hvor det lige pludselig ikke længere er nok at sælge kranen. Nu skal vi også kunne servicere kranen og være med på det aftermarked, der følger med, fortæller Alex Kristensen, der i marts tiltrådte som chief commercial officer hos Seasight Davits.

- Det gør, at vi nu har et selskab i England med 12 medarbejdere. Vi har etableret et selskab i Taiwan, hvor vi godt nok ikke har ansat den første person endnu, men selskabet er etableret og klar til at gå i operation, når de første vindmøller går i drift derude. Vi har også stort set lukket en samarbejdsaftale med et andet firma i Taiwan om at få trænet personalet og så videre. Og vi kigger meget aktivt ind i det amerikanske marked og på at få åbnet et kontor derovre i forbindelse med, at vi byder på nogle projekter, fortsætter han.

Giver grobund for ekstra

forretning

Etablering rundt omkring i verden er et naturligt led i at følge kunderne ud, hvor de store havmølleparker bliver bygget.

- Der er to ting i det. Den ene ting er, at kunderne forventer, at man er til stede lokalt, når der kommer nogle problemer på de her kraner. Men for at være til stede lokalt er man også nødt til at have noget steady business - noget recurring revenue - på de her ting. Hvis vi skal have den tilbagevendende omsætning, er vi også nødt til at lukke nogle serviceaftaler, siger Alex Kristensen.

- Så vi har faktisk etableret vores serviceafdeling med baggrund i, at vi ved, at vi kan få nok at lave det første års tid med at montere og kommissionere kranerne, men så håber vi meget kraftigt på, at vi kan etablere en forretning, hvor vi er i stand til at servicere dem og følge op på dem. Og nok også branche ud i at servicere andet løfteudstyr for at være i stand til at fastholde en forretning, hvor vi senere hen kan bygge salg oven på, tilføjer han.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.094