23948sdkhjf

Dobbelt corona-effekt tvinger ventilproducent til nedjustering

Coronakrisen har haft en dobbelt effekt på den vestjyske ventilproducent.

Først og fremmest har specielt de store udenlandske koncerner forbudt adgangen til deres sites og dermed gjort det umuligt at gennemføre selv planlagte test af Hydracts teknologi.

Hydract har blandt andet testet sin teknologi hos Carlsberg i Frederica – et projekt som har været medfinansieret af EU. Dette projekt har ligeledes været forsinket på grund af coranapandemien. Efter genåbningen har Carlsberg haft travlt grundet markant øget efterspørgsel, og det har forsinket nye projekter hos Carlsberg.

Det tager Hydract nu konsekvensen af og nedjusterer omsætningsforventningerne inklusive EU-tilskud til 10-12 millioner kroner for hele 2021 mod tidligere forventet 16-20 millioner kroner. Også forventningerne til årets resultat før skat får et nøk nedad fra -4 millioner kroner til -7 til -8 millioner kroner.

- Denne nedjustering er ærgerlig for selskabet, men ingen katastrofe. Den manglende omsætning var udsættelsen af et forventet projekt til Carlsberg. Teknologien er installeret i sin helhed hos Carlsberg Fredericia og fuldt fungerende. Det, der manglede, var test af hele Carlsbergs produktprogram, og på grund af coronakrisen har denne været udsat, siger Hydracts CEO Peter Espersen i en meddelelses til First North-børsen.

- Selvfølgelig ønsker Carlsberg at se disse test gennemført, inden de kommer med de næste projekter. Vi har valgt at knokle videre med lidt mindre kunder, mens vi afventer åbningen hos de store kunder. Interessen for vores nye test-rig og vores produkter er stadig stor, og vi forventer kun nedjusteringen som en forsinkelse på rejsen, fortsætter han.

Hydract gik på børsen i foråret, hvor man rejste 35 millioner kroner. Efterspørgslen efter selskabets aktier var dog enorm, og udbuddet blev overtegner med hele 861 procent.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.094