23948sdkhjf

Reparationsværft i Hirtshals vil finde nye muligheder

Ny chef for Hirtshals Yard skal se på kommercielle udviklingsmuligheder for reparationsværftet i det nordjyske

Anders Hecht-Pedersen har kun været i jobbet som chef for Hirtshals Yard i et par måneder, men han er frisk på at byde ind med, hvad han tror på, kan blive en fremtid med mere aktivitet for havnens reparationsværft. Det skyldes hans store erfaring på området, sammen med et meget stort netværk, og fortid som selvstændig, og desuden en årrække hos Bladt Industries i Aalborg.

Han er nu blevet chef for et værft med 55 timelønnede og 15 funktionærer. Værftet består af to virksomheder, der udover Hirtshals Yard er Vestkajens Maskinværksted, og den nye chef ser et udviklingspotentiale.

- Vi er et reparations- og ombygningsværft med primært fokus inden for fiskeriet. Men i takt med at skibene vokser, er der i Hirtshals også brug for faciliteter, som kan håndtere de større skibe, og det er noget vi kigger ind i, siger han til Søfart.

Udvider kundesegmentet

Foreløbige markedsanalyser peger blandt andet på, at det kundesegment, som værftet ligger i, er særdeles konkurrencepræget med mange udbydere. Det er logisk at hvis værftet kunne håndtere lidt større skibe, ville det se anderledes ud, og her overvejer Anders Hecht-Pedersen hvordan værftet kan tilpasse sig:

- Det handler både om vores kompetencer, vores systemer, men det handler selvfølgelig også om kapacitet. Der er mange måder at øge aktiviteten på, men det vi arbejder med, er at udvide kundesegmenterne til områder, hvor der er færre udbydere. Vi har fået tilført nye kompetencer, og vi står i dag med et meget stærkt hold af dygtige folk, som kan håndtere projekter af forskellig art. Det næste, der kommer, er så pladsen til at klare opgaverne. En ny, større dok er en mulighed, men det handler også om vores værkstedskapacitet, siger han til Søfart.

Et godt klima

Og netop når det kommer til udvidelser og mere kapacitet, så føler han, at han er havnet det rette sted.

- Der er et rigtigt godt klima på havnen i Hirtshals, hvor jeg mærker stor åbenhed, og der ses på mulighederne, så man kan tilpasse til virksomhedernes behov, siger han.

Han påpeger de muligheder, der bliver med en udvidelse af havnen:

- Det er klart at det åbner mulighed for at Hirtshals kan få anløb af større og flere skibe og udvidelsen giver desuden mere kajplads. Vi kan på værftet sagtens håndtere ombygninger, hvor skibet ligger langs kaj. Det er langtfra altid, at der er behov for at komme i dok, siger han.

Flere nye typer skibe

Hele Nordsøen, Skagerrak og Norge er attraktivt for et værft af den størrelse og med de kompetencer, som Hirtshals Yard har.

Det er ikke kun fiskeriet, men også olie- og gasskibe, supply-skibe, coastere, slæbebåde og crewbåde, der kan blive potentielle kunder.

- Det handler om at få det rette produktmix ind i virksomheden. Fiskeriet er jo sæsonbetonet, det samme er offshore installationer, så hvis vi kan få det rette mix, har vi mulighed for en god belægning – også på tider af året, hvor der normalt ikke er så meget inden for eksempelvis fiskeriet. Der kan vi så lave andre ting, siger han.

God belægning

Værftet har en god belægning med den aktivitet, der er nu, men ser altid efter nye muligheder der kan forøge aktiviteten. Dele af fiskeriet er inde i en hård periode, med høje brændstofpriser og begrænsede kvoter, og det kan gøre at man udskyder større arbejder på bådene. Det er en af grundene til, at værftet gerne vil sprede aktivitetsniveauet ud til andre segmenter.

- Skulle vi have en ny dok, kunne en dok på ca. 150 x 30 meter være en god løsning. Der ville vi være dækket ind med de størrelser af skibe der vil komme til Hirtshals Yard, også når havnen er udvidet, og besejlingsforholdene forbedret, siger Anders Hecht-Pedersen.

Anders Hecht-Pedersen lægger ikke skjul på de kvaliteter, de danske værfter har:

- De danske værfter kan noget helt særligt, når det gælder projektstyring. Det kan værfterne i de såkaldt ”billige” lande ikke. Der koster lønnen ganske vist ikke så meget, men til gengæld er der for mange om det, og de kan ikke altid holde tidsplanen. Tid er penge, både i fiskeriet og i skibsfarten. Det er dyrt at sejle langt efter et værft, så der har vi en stor fordel i hele det nordatlantiske område, siger han.

80 pct. fiskeri

Værftet Hirtshals Yard og søsterselskabet Vestkajens Maskinværksted arbejder primært inden for fiskeriet. Det er typisk ombygninger og service, som værftet tager sig af. Men værftet har planer om at udvide kapaciteten, så større skibe inden for andre produktgrupper kan komme på værft i Hirtshals.

Ifølge den nye direktør Anders Hecht-Pedersen, kan firmaet allerede i dag håndtere væsentligt større og mere komplicerede opgaver langs kaj, end dem man i øjeblikket løser.

80 procent fiskeri

Værftet Hirtshals Yard og søsterselskabet Vestkajens Maskinværksted arbejder primært inden for fiskeriet. Det er typisk ombygninger og service, som værftet tager sig af. Men værftet har planer om at udvide kapaciteten, så større skibe inden for andre produktgrupper kan komme på værft i Hirtshals.

Ifølge den nye direktør Anders Hecht-Pedersen, kan firmaet allerede i dag håndtere væsentligt større og mere komplicerede opgaver langs kaj, end dem man i øjeblikket løser.

Kommenter artiklen
Tip redaktionen
Udvalgte artikler
Andre Nordiske Medier

Se seneste nyhedsbrev ???id_11737???

Send til en kollega

0.093