23948sdkhjf

Opfordring til travle industrichefer: Tænk grønt og tjen penge

Manglende tid og travlhed i hverdagen er den største udfordring for at få mindre og mellemstore industrivirksomheder til at tage de første grønne skridt. Men man går glip af en god forretning ved at lade være, vurderer den adm. direktør i Industriens Fond

Når Industriens Fond og DI de kommende år skal have fat i intet mindre end 8500 danske produktionsvirksomheder for at hjælpe dem frem til at få en bæredygtig profil, så kan et ord beskrive projektet nok største store udfordring.

Det er ’tid’.

- Den store udfordring er at få fat i de 8500 virksomheder. De er populært ved at drukne i hverdagen. De har så travlt, at de kun lige kan betjene deres kunder, så det er svært at finde overskud og tid til at begynde at arbejde med de her ting, siger Thomas Hofman-Bang, adm. direktør i Industriens Fond.

Han opfordrer dog alligevel i klare vendinger alle mindre og mellemstore virksomheder til at sætte gang i arbejdet med at få klarhed over eget klimaaftryk og ikke mindst begynde arbejdet med at forbedre det.

Virksomhederne skal lave ting om og ændre deres processer, det er hårdt arbejde, men det er afgørende, at alle kommer i gang med det her, påpeger direktøren.

Bundlinjen følger med

For bundlinjen stort set altid følger med den rigtige vej, når der tænkes bæredygtigt.

Der er masser af afledte positive økonomiske effekter, når man begynder at arbejde med det her, for der er ofte utrolig kort tilbagebetalingstid på de projekter. Der er god bundlinje i det her, vurderer Thomas Hofman-Bang..

Og det kan omvendt blive dyrt, hvis man fortsætter som hidtil uden at gribe den grønne dagsorden.

Den enkelte fabriksejer skal indse, at fokus på klima og bæredygtighed er nøglen til, at han fremtidssikrer sin virksomhed. Han vil på sigt miste ordrer, hvis han ikke er på forkant med denne her udvikling, siger Thomas Hofman-Bang.

God forretning er driveren

Thomas Hofman-Bang forudser, at netop den styrkede forretning vil være den helt store driver for at få industrivirksomhederne med i projektet.

Derudover vil beslutningstagernes personlige incitament naturligvis også spille en rolle.

Det personlige incitament er en stigende faktor, men det er ikke driveren for beslutningstageren i industrien. Han eller hun brænder for sin virksomhed og for at lave en god forretning, det er det afgørende, siger han.

Kommenter artiklen
Tip redaktionen
Udvalgte artikler

Se seneste nyhedsbrev ???id_11737???

Send til en kollega

0.125