23948sdkhjf

Dansk metalvirksomhed bag unikke emner: Vi gør en grøn forskel

Sintex i Hobro er specialister i sintring af emner med unikke metallurgiske egenskaber, som spiller en afgørende rolle, når den globale udledning af C02 skal sænkes

To plus to kan godt give fem.

I hvert fald hvis du sætter dig omkring bordet for at udvikle løsninger og knuse problemer med de ansatte i metalvirksomheden Sintex, der er ejet af Grundfos og har base i Hobro.

Sintex konstruerer emner i pulver og sintrer dem derefter sammen i en proces, hvor pulveret bliver til fast metal under varmepåvirkning i en ovn.

Men vel at mærke uden at smelte.

Netop fordi der arbejdes i pulver, som under sintringsprocessen aldrig smelter, er det muligt for Sintex at blande sig frem til helt unikke metalkvaliteter, der giver emner, som både er ekstremt stærke, resistente overfor temperaturpåvirkning og har unikke magnetiske evner.

- Vi hjælper kunderne med helt specielle opgaver og udfordringer, og de kommer oftest til os, når de står med et problem, som ingen andre kan løse, forklarer Peter Kjeldsteen, som er ansvarlig for innovation og marketing i Sintex.

Vi hjælper kunderne med helt specielle opgaver og udfordringer, og de kommer oftest til os, når de står med et problem, som ingen andre kan løse Peter Kjeldsteen, ansvarlig for innovation og marketing i Sintex

Samspil med Haldor Topsøe

Eksempelvis arbejder Sintex lige nu sammen med Haldor Topsøe om udvikling og produktion af en elektrisk katalysator, der vil gøre det muligt for kemiindustrien at skifte fra gas til el, når de skal producere brintmolekyler til brug i opbygningen af kemiske produkter.

Og Sintex har mange tråde at trække i, for udover de metallurgiske muskler kan Sintex gennem sintring også skabe geometrier, som er svære og kostbare at nå frem til med traditionel metalbearbejdning.

Det er netop udviklingsarbejdet med kunderne, som Sintex brænder for, og så må projekterne meget gerne have en bæredygtig profil.

- Vi sætter os sammen med kunderne og udvikler tingene i et åbent innovationssamarbejde. Faktisk arbejder vi så tæt med vores kunder, at det i flere tilfælde ender med et fælles patent, siger Peter Kjeldsteen.

Sintex-emner i millioner af el-biler

Udover procesindustrien er automotive-industrien et andet vigtigt ben for Hobro-virksomheden. Hvert år triller der mange millioner af emner ud af ovnene i Hobro til de globale bilproducenter, og også her er bæredygtighed et nøgleord.

- Vores største produkt lige nu er en bremseforstærker, der sidder i nyere biler og el-biler og hybridbiler, siger Peter Kjeldsteen, som forklarer, at selve slutproduktet er en elektrisk enhed, der aktiveres og skaber vakuum, når man bremser.

Sintex producerer både top, bund og pumpehus til vakuum-enheden, som erstatter traditionel teknologi, hvor trykket i bremseforstærkeren skabes af forbrændingsmotoren.

Udfordringen for den traditionelle teknologi er, at den leverer et konstant tryk i bremseforstærkeren, uanset om den bruges eller ej, og dermed også indeholder et stort energitab. Derudover er den traditionelle teknologi på vej til udfasning sammen med forbrændingsmotoren.

- Den elektriske enhed aktiveres kun, når der trykkes på bremsen, og vores kunde estimerer, at denne her løsning sænker energiforbruget til bremseforstærkning med op til 90 procent, lyder det fra Peter Kjeldsteen.

Grøn udvikling i stor skal

Samarbejdet med kunden er ifølge Peter Kjeldsteen et eksempel på, at Sintex gerne vil udvikle de løsninger, som i stor skala er med til at påvirke miljøet i en positiv retning.

For det er i dag millioner af biler rundt omkring i verden, som kører med den elektriske og energirigtige vacuum-forstærker, som Sintex har været med til at udvikle.

- Fordi de her komponenter er svære at producere, så er der ingen i Asien, der kan gøre det. Derfor kører eksempelvis Kinesiske elbiler også rundt med Sintex-komponenter, forklarer Peter Kjeldsteen, som ikke lægger skjul på, at netop markedet for elbiler tegner meget lovende for Sintex.

Det skyldes, at Sintex altid har haft fokus på den kolde del af bilerne, hvilket er alt det, der ikke har med motoren at gøre. Samtidig er Sintex specialister i rustfrit stål, der som udgangspunkt anvendes, hvor sikkerheden skal være helt i top.

- 90 procent af vores konkurrenter på sintring ude i Europa leverer til de varme komponenter i bilerne, og de er under vældigt pres, fordi de varme dele i bilerne forsvinder i takt med, at forbrændingsmotoren udfases, påpeger Peter Kjeldsteen.

Samtidig har Hobro-virksomheden en tårnhøj kvalitetsrating, der betyder, at ud af en million producerede emner er der kun fejlrisiko på de tre. Den rating er guld værd i en bilindustri, som stiller tårnhøje krav til kvalitet.

Siger nej til det umulige

Selvom Sintex meget gerne vil udvikle løsninger sammen med kunderne, så har Hobro-virksomheden også lært hurtigt at sige nej til projekter, hvor kunderne kommer med urealistiske konstruktioner og dimensioner i deres tegninger.

Vi sikrer hele tiden, at der er en realiserbarhed bygget ind i projekterne og at idéerne rent faktisk kan produceres. Vi kalder det ’kalibrering af virkeligheden’, og når vi arbejder på den måde, så får vi en kort time to market, lyder det fra Peter Kjeldsteen.

Kommenter artiklen
Tip redaktionen
Udvalgte artikler

Se seneste nyhedsbrev ???id_11737???

Send til en kollega

0.125