23948sdkhjf

"En surrealistisk oplevelse" - så ætsende er kritikken fra Orskov og Karstensens om udbudsproces

Ledelserne på Karstensens Skibsværft og Orskov Yard undrer sig i et åbent brev over, at Forsvaret har tildelt en milliardordre til et konsortium uden værftsefaring

Et kritisabelt forløb.

Sådan lyder den korte version i det åbne brev, som ledelserne bag Orskov Yard og Karstensens Skibsværft har lagt ud til pressen torsdag.

Her kritiserer de, at ordren på Forsvarets nye patruljeskibe ser ud til at blive tildelt et konsortium uden værftserfaring og tilmed uden, at opgaven har været sendt i udbud.

Værfterne har nu valgt at klage over forløbet, og Forsvarsminister Morten Bødskov (S) er kaldt i samråd. 

Fra forprojekt til tildeling

Sagen starter i juni sidste år, hvor Forsvarsministeriet annoncerer indkøbet af 5-6 nye patruljeskibe. Samtidig oplyser ministeriet, at et forprojekt er sat i gang vedrørende design, hvor danske virksomheders viden og kompetencer vil blive inddraget.

Men inddragelsen sker ikke, lyder kritikken fra de to værfter. 

Tværtimod oplever Orskov Yard og Karstensens Skibsværft, at Forsvaret 10 måneder efter bekendtgør, at der ikke længere er tale om et forprojekt, men også om konstruktion, systemintegration og fem års vedligehold – og at opgaven allerede er blevet tildelt et nyt konsortium uden at været blevet sendt i udbud.

Konsortiet hedder Danske Patruljeskibe K/S og består af virksomhederne OMT, Terma og PensionDanmark.

"Surrealistisk oplevelse"

Konsortiet afholder et informationsmøde om Danmarks nye patruljeskibe hen mod slutningen af 2021, hvor Orskov Yard og Karstensens Skibsværft deltager.

- Det var en meget surrealistisk oplevelse at være deltager på det møde. Vi var inviteret af vores brancheorganisationer, som vi troede, behandlede alle deres medlemmer lige. Men her var vi altså vidne til, at de aktivt promoverede en virksomhed på bekostning af hele den øvrige branche. Jeg tror, vi var mange deltagere, der tænkte, at det her, det er helt galt, siger Knud Degn Karstensen, direktør hos Karstensens Skibsværft i Skagen.

På mødet blev der præsenteret informationer, som var helt nye for værfterne, blandt andet en tidsplan, som på daværende tidspunkt ikke var offentliggjort. Og desuden oplyste konsortiet, at de ville går efter at blive projektets totalleverandør.

Det virkede som om DI, Danske Maritime og konsortiet vidste mere om FMIs projekt end os andre. For eksempel gennemgik de FMIs overordnede tidsplan for hele projektet. Hvorfra kendte de til den? Lars Fischer, administrerende direktør hos Orskov Yard i Frederikshavn.

- Det virkede som om DI, Danske Maritime og konsortiet vidste mere om FMIs projekt end os andre. For eksempel gennemgik de FMIs overordnede tidsplan for hele projektet. Hvorfra kendte de til den? Det er vigtigt at huske, at hverken FMI eller nogen anden offentlig instans har med det her møde at gøre, siger Lars Fischer, administrerende direktør hos Orskov Yard i Frederikshavn.

Han bakkes op af kollegaen fra Karstensens Skibsværft:

- Vi bliver målløse over, at konsortiet, som ikke har erfaring med at bygge skibe og ikke har byggekapacitet, taler om at blive totalleverandør til et projekt, som de på en eller anden måde har fået at vide ikke kun går på design men også konstruktion og vedligehold. Jeg kan huske, at jeg får øjenkontakt med de to andre værfter under mødet. Der tænker vi alle, at selv om vi er benhårde konkurrenter, så må vi hjælpe hinanden med at løse det her, siger Knud Degn Karstensen.

Skrev til Forsvaret

Værfterne skrev i februar til Forsvaret og gjorde opmærksom på, at de ønskede at deltage i projektet med at tilvejebringe nye skibe til Danmark. Forsvaret vendte første tilbage på henvendelsen efter tre måneder, hvilket værfternes ledelser tolkede som om, at løbet med at blive inddraget var kørt. 

Fire dage senere, fredag den 29. april, offentliggjorde forsvaret, at at design, konstruktion, integration af systemer samt vedligeholdelse i fem år vil blive direkte tildelt konsortiet Danske Patruljeskibe K/S. Men først 2. maj når beskeden de to værfter.

- Det er først den dag, vi bliver bekendt med den direkte tildeling. Vi bliver opmærksomme på tildelingen ud fra en sidebemærkning fra direktøren for sourcing i FMI. Der går det op for os, at de har sigtet efter at holde os ude i mørket. Og at de er lykkedes med det, siger Knud Degn Karstensen.

Orskov Yard og Karstensens Skibsværft er begge uforstående over for forløbet, og de har mange spørgsmål i forhold til den direkte tildeling til konsortiet Danske Patruljeskibe K/S. Spørgsmål, de håber, kan blive belyst, ved det åbne samråd om tilbuddet på nye patruljeskibe, som Folketingets Finansudvalg har indkaldt forsvarsministeren til senere på ugen.

- Hele forløbet har været højst kritisabelt. Det har været en lukket proces. På trods af værfternes udstrakte hånd, har FMI ikke ønsket at inkludere os. Det virker som om, de allerede sidste år besluttede, at ordren på patruljefartøjerne ikke skulle i udbud, men gå direkte til Danske Patruljeskibe. At de har valgt et konsortium uden et fysisk værft eller nogen form for værftserfaring er os en gåde. Især når man tænker på, at omkring 95 pct. af den samlede byggepris udgøres og integreres ud fra det arbejde, der foregår på værftet, siger Lars Fischer.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078