23948sdkhjf

Ny strategi på trapperne: Vald. Birn sætter retningen for de kommende år

CEO Claus Beier er snart klar med sin første strategi for støberikoncernen. Det bliver med fokus på både salg og organisation

Et af de første punkter på to do-listen, efter Claus Beier overtog posten som CEO hos Vald. Birn i foråret, har været at forberede en ny strategi.

Inden årets udgang skal den præsenteres for koncernens bestyrelse. Dermed bliver der også trukket en streg i sandet efter et par turbulente år.

- Corona har jo forstyrret de fleste virksomheders strategi, for det har handlet om overlevelse. Så derfor er det vigtigt at få sat en ny strategi for de næste par år. Det er en spændende proces, vi er i fuld gang med, fortæller Claus Beier.

Corona har jo forstyrret de fleste virksomheders strategi, for det har handlet om overlevelse. Så derfor er det vigtigt at få sat en ny strategi for de næste par år Claus Beier, administrerende direktør hos Vald. Birn

Mere samarbejde på tværs

Selv om strategien i sagens natur ikke er færdig endnu, vil han gerne løfte sløret for nogle af hovedpunkterne. Blandt andet skal der ses på samarbejdet mellem de forskellige selskaber i koncernen, der udover støberiet i Holstebro også tæller Vald. Birn GmbH i Tyskland, Tasso i Odense, Kockums Maskin i Sverige, Bernareggi i Italien samt Uldalls Jernstøberi i Vejen.

- Jeg er inde og arbejde med de forskellige selskaber, hvor vi gerne vil skabe noget mere synergi på tværs. Selv om vi har respektive virksomheder, har vi en fælles interesse på flere områder, forklarer Claus Beier.

- Vi har derfor etableret et group management team, hvor ledelsen fra de forskellige selskaber er involveret. Vi har mødtes hver anden måned og har startet med at snakke strategi. Der arbejder vi sammen om, hvilke værdier og missioner vi skal have for alle selskaber, og hvert selskab arbejder så med deres respektive strategier, uddyber han.

Et andet vigtigt element i strategien bliver bæredygtighed.

- Bæredygtighed er utroligt vigtigt både for vores samfundsansvar, men også som krav fra vores kunder, så den kommer til at fylde meget. Det er utroligt vigtigt, at vi kommer godt fra land i alle selskaber, udtaler Claus Beier.

Nye markeder og nye kunder

Den nye direktør kommer til Vald. Birn fra køkkenbranchen, som er en stærkt salgsdrevet branche. Derfor får det kommercielle naturligt også en stor plads i strategien.

- Det vil omhandle, hvilke markeder og kunder vi har. Er der noget nyt, vi skal bevæge os ind på? Det tager noget tid, før man kommer ind, så det er vigtigt at få sat vores aftryk og få fundet den vej, forklarer Claus Beier.

- De seneste tre måneder har vores salgsorganisation været ude og have en dialog med vores kunder. Bilindustrien er en stor del af vores forretning, men der er mange andre områder, hvor vi historisk også har været stærke, men måske ikke gjort så meget ved det. Vi kan se, at på nogle områder går det mere mod en produktudvikling, hvor vi måske kan være med. Det er noget af det, vi vil prøve at gå ud og tage en dialog med kunderne om, fortsætter han.

Alt handler ikke om bundlinjen

Claus Beier understreger dog, at der ikke er tale om en rendyrket salgsstrategi, men at der også bliver et markant fokus indad i organisationen hos Vald. Birn.

- Det handler rigtigt meget om trivsel, organisation og åbenhed. Det er noget af det, jeg virkelig gerne vil, at vi skal arbejde med. Der har vi stort potentiale, synes jeg, til at blive bedre til at samarbejde og skabe en endnu mere positiv og anderledes adfærd, end man måske har været vant til i de forskellige virksomheder, lyder det fra Claus Beier.

- Selvfølgelig er det forretning, men min erfaring er bare, at hvis vi ikke får de menneskelige og bløde værdier med ind i vores organisation, så når vi heller ikke vores mål. Vi kan ikke bare benhårdt kun prioritere, at det her skal skabe bundlinje. Får vi organisationen med, lytter til dem og skaber vejen, så får vi helt klart også resultater. Det kommer af sig selv, slutter han.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.095