23948sdkhjf

Gigantisk nacelle nåede frem

Tempoet var adstadigt, men det gik støt derudaf, da transporten af den mere end 200 tons tunge nacelle til Vestas nye mølle i testcentret blev kørt fra Hanstholm Havn til Østerild

Onsdag i sidste uge kom blokvognen med den mere end 200 tons tunge nacelle til Vestas' nye mølle frem til det Det Nationale Testcenter i Østerild.

Den 12 meter brede transport, der blev trukket af to store lastbiler, svingede fra Gl. Aalborgvej og ind på Testcentervej - grusvejen der leder op til møllestandpladserne i testcentret.

- Herfra går det ligeud på opløbsstrækningen, lød det fra Gert Overgaard Madsen, leder af den store transport, der blev udført af vognmandsfirmaet Torben Rafn A/S.

- Alt er gået efter planen, sagde Gert Overgaard Madsen om den del af transporten, der startede da nacellen, på blokvognen forspændt to lastbiler samt seks følgebiler, klokken 11.08 tirsdag formiddag i sidste uge satte hjulene på offentlig vej.

Inden det skete, havde der været, hvad Gert Overgaard Madsen kalder et "lille bump på vejen". Da transporten lidt efter klokken ni tirsdag morgen satte sig i bevægelse langs kajen på Hanstholm Havn, havde den ikke bevæget sig mange meter, før den stod stille. 

Det blev iagttaget af ganske mange tilskuere, som var mødt frem på havnen for at følge den spektakulære transport på tæt hold.

Blød bund gav udfordringer

- Der var lidt udfordringer med noget blød bund, så vi måtte bakke lidt, før vi kom videre, forklarede transportlederen om årsagen til forsinkelsen. 

Den var dog ikke værre, end transporten var fremme på bestemmelsesstedet inden klokken 15, hvor den mere end 20 meter lange nacelle, som måler mere end 10 meter både i højde og bredde, skulle være væk fra offentlig vej.

Der var lidt udfordringer med noget blød bund, så vi måtte bakke lidt, før vi kom videre Gert Overgaard Madsen, fra vognmandsfirmaet Torben Rafn A/S

Vel fremme konstaterede Gert Overgaard Madsen, at endnu en transportopgave fra Hanstholm til Østerild var løst. Og i den sammenhæng er timerne på vejen mellem havnen og testcentret faktisk det mindste.

- Planlægningen begyndte for et lille års tid siden. Selv om vi har kørt andre store transporter fra Hanstholm til testcentret, bliver det aldrig rutine. Vi er blevet lidt klogere end sidst - og det vi har lært i dag, får vi gavn af næste gang, vi skal køre, sagde Gert Overgaard Madsen, som har løst opgaven med hjælp fra, hvad han kalder et rutineret hold.

Holdet tæller 12 mand. Seks af dem kørte de følgebiler, der fulgte transporten på den cirka 25 kilometer lange tur. 

Fire kørte foran og sikrede, at der var fri bane for transporten. To kørte bagved og sikrede, at blandt andet de vejskilte, der var lagt ned langs landevejen, så nacellen kunne passere, blev rejst igen. Andre seks mand opholdt sig lige omkring blokvognen med nacellen og i de to lastbiler, der trak den.

Transporten bliver ikke den sidste på strækningen fra Hanstholm. Gert Overgaard Madsen vil ikke afvise, at der skal køres igen inden årsskiftet.

- Det orienterer vi om, når vi kender tidspunkterne, lyder fra Gert Overgaard Madsen.

Kommenter artiklen
Tip redaktionen
Medlemmernes egne nyheder
Se alle medlemsnyheder
Mest læste
JOB i FOKUS
Gå til joboversigten
Seneste nyheder
Se seneste nyheder
Udvalgte artikler
Udvalgte nyheder fra forsiden
K.S.M. Kragelund får ny topchef
Møllegigant vil producere brint direkte på vindmøllen – men infrastrukturen skal være på plads
Første fald i antallet af ledige stillinger i to år
Værktøjsgrossist har stort overskud: - Vi ligger fortsat på højt niveau
Tidligere smed og tillidsmand hjælper udsatte: "Hvis det er rigtig voldsomt, kommer politiet med"
Mangel på svejsere sætter fut i salget af svejserobotter
Andre Nordiske Medier
Metal Supply DK
Electronic Supply DK
Building Supply DK
Food Supply DK
Søfart
PlastForum DK

Send til en kollega

0.078