23948sdkhjf

Sønderjysk aluminiumsværk invester 215 mio. kr og gør klar til elbil-boom

Der er et stort og voksende marked for aluminiumsdele til elbiler, som Hydro Extrusion Denmark producerer til. En ny større presse skal sørge for, at virksomheden kan producere endnu større dele til elbiler

Hydro Extrusion Denmark i Tønder, som producerer aluminiumsprofiler, har taget hul på et elbils-eventyr. Virksomheden producerer allerede profiler i stort antal til blandt andet BMW's elbil iX. Virksomheden oplever generelt en stigende efterspørgsel på dele til elbiler.

Derfor har Hydro besluttet at investere i en ny ekstruderingspresse til 215 mio. kr. Virksomheden forventer også at skulle ansætte flere fra 2024 for at kunne opfylde behovet aluminiumsdele til elbiler. Aluminium bruges i stedet for stål i elbilerne for at minimere vægten. Aluminium bruges også i bærende dele i crash management konstruktioner.

- Bilindustrien bevæger sig mod elbiler. Vores nuværende presse er ikke stor nok til de profiler, som indgår i især batterirammer til elbiler. Vi investerer for at være med på den platform, siger adm. direktør Mette Boye Sørensen.

Den ny presse bliver efter planen leveret i januar 2024, og derefter skal pressen og alt det omkring pressen installeres. Så Mette Boye Sørensen regner med, at pressen kan producere fra sommeren 2024.

Voldsomt voksende marked

Markedet for elbiler er vokset voldsomt de sidste par år.

- Det er voldsomme mængder, som forespørges på automotive-markedet lige nu. Vi går efter at få vores andel af den volumen, siger Mette Boye Sørensen.

Hydro Extrusion har bestilt en presse med en åbning på 12 tommer og med et pressetryk på hele 6.000 tons. Til sammenligning har den største af firmaets to presser i dag en åbning på 8 tommer og et pressetryk på 2.400 tons. Det er en voldsom forøgelse og vil gøre Hydro Extrusion i stand til at producere de største aluprofiler til bilindustrien.

Når den nye presse kommer i drift, regner Hydro med at skulle ansætte flere produktionsfolk.

- Vi øger vores produktionskapacitet og vi har en forventning om, at vi skal bearbejde mere, og at vi kommer til at ansætte flere, siger Mette Boye Sørensen.

Varme

På vej ned gennem den kæmpe produktionshal ligger profiler, som er presset ud af 2.400 tons-pressen. Efterhånden som vi nærmer os den store presse bliver det varmere og varmere. Det nærmer sig en sommerdag i Sydeuropa. 

Enorme "billets" af aluminium bliver presset igennem værktøjet og kommer ud som profiler i alle mulige udformninger. De bliver omgående kølet ned med vand eller luft efter pressen.

- Det er voldsomme mængder, som forespørges på automotive-markedet lige nu. Vi går efter at få vores andel af den volumen. Mette Boye Sørensen, adm. direktør

Kompetence til bilindustrien

Hydro Extrusion Denmark har gennem flere årtier arbejdet med den europæiske bilindustri, og det er også derfor, at virksomheden nu er kommet i betragtning til ordrer til elbiler.

- Det er en kompetence, som vi har bygget op over knap 30 år, siger Mette Boye Sørensen.

- Bilindustrien stiller store krav til præcision, dokumentation, produktionsmetoder og til måden at håndtere nye projekter på, siger projektleder Rasmus Jensen. Han har stået i spidsen for projektet med BMW iX.

- Bilfabrikkerne vil også være sikre på, at man kan overholde leveringsaftaler, også hvis en produktionslinje bryder ned. På det område står vi stærkt, fordi vi i Hydro har flere søsterfabrikker rundt i Europa, som kan det samme som os, siger han.

Hydro Extrusion Denmark er blandt andet certificeret efter bilindustriens strenge kvalitetsnorm TS16949. Hydro oplever i øvrigt, at de stærke kvalitets- og dokumentationskrav fra bilindustrien smitter af på andre industrier, blandt andet byggeindustrien, som Hydro Extrusion også leverer til.

- Vi ser tit, at de krav, som bilindustrien stiller, efterfølgende også kommer fra byggeindustrien, siger han.

Ekstrudering

Hydro Extrusion Denmark i Tønder fremstiller profiler ved hjælp af ekstrudering. Det er en proces, hvor en aluminiumsblok bliver trykket igennem et værktøj under enormt tryk og kommer ud i den ønskede profil på den anden side. På den måde kan man skabe ret komplicerede profiler på en enkel måde.

Det kræver meget store investeringer. Hydro Extrusion's næste presse, der kan trykke med 6000 tons tryk, kommer til at koste 215 mio. kr.

Hydro Extrusion Denmark

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.079