23948sdkhjf

50-årig underleverandør holder sig toptunet med digitalisering og maskininvesteringer

Hosta Industries kunne for nyligt fejre 50 års jubilæum

Den 1. marts kunne Hosta Industries fejre, at det er 50 siden, Orla Mosevang grundlagde virksomheden i en ydmyg fabrikshal på 130 kvadratmeter i den nordjyske by Hjallerup.

I dag står anden generation i spidsen for virksomheden, der siden hen er vokset til 15.000 kvadratmeter. Og Christian Mosevang ser med fortrøstning frem mod de næste 50 år.

Det er nemlig en virksomhed i god form. De seneste par år har budt på rekordresultater, men det er man ikke kommet sovende til i Hjallerup. Stigende priser på alt fra råvarer til energi og transport har også givet udfordringer hos Hosta Industries.

- Den største udfordring er måske de udsving, der har været i vores produktionsflow. Så har vi fået råvarer hjem og er gået i gang med at producere, men så skal kunderne måske ikke have det til aftalt tid alligevel, fordi de mangler de sidste komponenter fra deres andre leverandører, eller måske har de haft behov for at fremrykke det, fordi de skulle have det hurtigere, end de havde regnet med. Det giver lidt flere bølger i vores flow. Men sådan har det jo altid været for underleverandører. Den verden skal vi kunne agere i, udtaler Christian Mosevang.

Store investeringer i kantbukke-afdeling

Det ligger ikke til den nordjyske ejerleder at sætte sig ned og græde over tingenes tilstand. Tværtimod koncentrerer Christian Mosevang sig hellere om det, han kan gøre noget ved, og det er inden for væggene på fabrikken i Hjallerup, som han sætter en ære i at holde toptunet. Det gælder blandt andet Hostas maskinpark.

- Vi har brugt rigtig mange penge i vores kantbukkeafdeling, hvor vi har investeret omkring 7-8 mio. kr. i nye maskiner inden for de seneste halvandet år. Både nogle, der er meget automatiserede, og nogle manuelle maskiner. Det har vi gjort for at øge kapaciteten, men også for at øge digitaliseringen. Vi har behov for, at afdelingen skulle have et løft rent teknologisk, lyder det fra Christian Mosevang.

- Hvis vi skal tiltrække og fastholde medarbejdere i den afdeling, så har vi behov for at få noget udstyr, der er lidt mere lækkert at gå til: Nemmere at betjene og nemmere at programmere. Det er en af de ting, vi har valgt at fokusere meget kraftigt på, og har investeret mange penge i maskinerne, og vi har også valgt at investere mere i offline-programmering for at gøre det nemmere og få et bedre flow i vores afdelinger, forklarer Christian Mosevang.

Digitalisering skal sikre overblik

Netop digitalisering bliver et andet nøgleord for Hosta Industries i de kommende år. Danske SMV’er får tudet ørerne fulde med, at de skal sørge for at opsamle data fra deres produktion for at kunne optimere og effektivisere. Hos den nordjyske underleverandør er man godt i gang, selv om det heller ikke har været nogen nem øvelse.

- Ja, og det er jo så nemt at sige, at vi skal digitalisere, men man skal lige som finde ud af, hvad man skal bruge det til. Det er måske også den erkendelse, vi er kommet frem til. Det kunderne efterspørger er jo i grove træk pris og leveringstid. Jeg efterspørger altid, hvad vi tjener per produkt. De informationer skal vi ligesom have til at arbejde sammen, forklarer Christian Mosevang.

- Vi skal sørge for at vi bruger dataopsamlingen aktivt og korrekt i dagligdagen, i vores planlægning og indkøb, så vi bedre kan måle på de produkter, vi laver, om vi tjener penge på dem, og om der er noget vi skal gøre smartere, forklarer Christian Mosevang.

Han giver som eksempel, at hvis et emne, der hidtil er blevet bukket manuelt, bliver overført til virksomhedens robotter, så er det vigtigt at måle på, om det har været en god ide.

Også i det daglige overblik i produktionen ser han digitaliseringen som et vigtigt fremtidigt værktøj.

- Vi har tidligere haft nogle målinger på vores maskiner, som måler på effektiviteten. Det skal vi prøve at gøre mere automatisk, så vi ikke selv manuelt skal gå ind og justere dem til. Det skal gerne være en PLC eller lignende, der sørger for, at produktionstiderne automatisk indrapporterer i vores ERP-system, så vi hele tiden har en live på, hvor langt tingene er, forklarer Christian Mosevang.

Ønske om kontrolleret vækst

Digitalisering, automatisering og en toptunet maskinpark er naturligvis redskaber, der skal sørge for at holde Hosta Industries skarp på et marked med benhård konkurrence. For når alt kommer til alt, vil Christian Mosevang gerne styrke Hosta Industries’ position mange år ud i fremtiden.

Vi har en plan om vækst, men jeg har ikke behov for ret stor vækst Christian Mosevang, administrerende direktør hos Hosta Industries

- Vi har en plan om vækst, men jeg har ikke behov for ret stor vækst. Hosta har et godt leje, og har en god kundebase. Vi vil også gerne servicere vores kunder på et fornuftigt leje, men derfor skal vi stadig have en vækst. Vi skal også tiltrække nye kunder. Man jeg forventer ikke en vækst på op til 30 procent, som vi har haft tidligere, siger han.

- Vi har dog faciliteterne til en højere vækst: Vi har maskinerne, lokalerne, grunden omkring os. Vi har de faciliteter, der er behov for, hvis vi ønsker at vækste yderligere, men organisationen passer bedre til, at vi har et jævnt, stabilt træk opad. Det kan jeg også selv bedst lide, at det er et langt sejt træk, slutter Christian Mosevang.

Se nøgletal for:
Læs mere om: underleverandører
Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.297