23948sdkhjf

FJ Industries: Corona har gjort os mere digitale

Som så mange andre virksomheder blev FJ Industries næsten øjeblikkeligt påvirket, da Corona-pandemien brød ud i foråret.

Den danske specialist i sintrede og støbte metalkomponenter har flere store kunder inden for bl.a. pharma og bilindustrien, og efterspørgslen dykkede hurtigt, da landene begyndte at lukke ned.

Samtidig blev de sædvanlige kontaktflader til kunderne udfordret, idet messer og kundebesøg ikke længere kunne gennemføres. Denne cocktail gav dybe panderynker i FJ Industries hovedsæde i Ferritslev mellem Odense og Nyborg.

 – Vi skulle da lige vende skråen et par gange, indrømmer Area Sales Manager Jørn K. Nielsen. – Vi var inde i en positiv periode med fornuftig vækst hos kunderne og en stigende efterspørgsel efter vores produkter på vores primære markeder. Og så, i løbet af få uger, var alt forandret.

 – Det var især kontakten med kunderne, der var en udfordring. Vi er vant til at være meget tæt på de virksomheder, vi leverer til, for vores komponenter indgår som regel i avancerede produkter, hvor kravene til konsistent kvalitet er høje. Den tætte kundekontakt gør det muligt at holde fingeren på pulsen og at reagere hurtigt, når der er behov for det. Vi følte os noget amputeret, da det ikke længere var muligt at møde kunderne ansigt til ansigt.

 Dialog med nye midler
Men, som altid hos FJ Industries, er der ikke langt fra problem til handling. Der blev skruet op for brugen af de digitale kanaler, herunder videomøder, og derigennem kunne kontakten til kunderne i videst muligt omfang bibeholdes.

 – Da det første chok havde lagt sig, begyndte en form for produktiv hverdag at melde sig igen. Færre håndtryk og klap på skulderen end før, men stadig ansigt til ansigt og muligheden for at udvikle gode løsninger i fællesskab. Det kan sagtens lade sig gøre via digitale kanaler, og vi må sige, at vi er overrasket over, hvor godt det går, fortsætter Jørn K. Nielsen.

 –Vi har ikke helt den samme føling med kunderne, og med hvad der sker på markedet i det hele taget, som før coronakrisen satte ind, men det er tæt på og fungerer bedre end forventet.

 – Det bedste er næsten, at vi hele tiden har kunnet levere, som vi plejer. Vi har kunnet opretholde kontrollen over vores forsyningskæde, og vores kunder har modtaget deres komponenter til aftalt tid. Faktisk har vores fleksibilitet givet os yderligere medvind i denne tid, hvor kunderne oplever udsving i efterspørgslen fra uge til uge. Vi kan levere selv mindre volumener til særdeles konkurrencedygtige priser, og dét er noget, der giver mening for vores kunder under de usikre forhold på markederne, slutter Jørn K. Nielsen.

En fynsk ekspert med kunder overalt i verden
FJ Industries blev stiftet i 1943 og fremstiller i dag metalkomponenter, både støbte og i pulvermetal, til bl.a. pharma og bilindustrien. Gennem årene har virksomheden opbygget en position som efterspurgt specialist hos kunder med særlige krav til præcision, slidstyrke og ensartethed. Løsningerne tilpasses den enkelte opgave, og FJ Industries kan levere mindre mængder og alligevel opretholde et attraktivt prisniveau.

Ud over hovedkvarteret i Danmark råder koncernen i dag over produktionsenheder i Sverige og Kina. Alle lokationer er IATF 16949 certificeret.

Send til en kollega

0.016