Fakta om udbudet
Bestilling af materiale
http://eu.eu-supply.com/app/rfq/rwlentrance_s.asp?PID=324786&B=BANEDANMARK
Udbyder
Banedanmark
Vindere
Rammeaftale om sikringstekniske ydelser, herunder sikringsteknisk assistance, skinnekørende maskiner og fører
(06.07.2022)
AARSLEFF RAIL A/S
Hasselager Allé 5
8260 Viby J
Rammeaftale om sikringstekniske ydelser, herunder sikringsteknisk assistance, skinnekørende maskiner og fører
Banedanmark
Udbudsbekendtgørelse – forsyningsvirksomhed
Tjenesteydelser
Del I: Ordregivende enhed
CVR-nummer: 18632276
Postadresse: Carsten Niebuhrs Gade 43
By: København V
NUTS-kode: DK0 Danmark
Postnummer: 1577
Land: Danmark
Kontaktperson: Emma Hagen Nielsen
E-mail: EHNL@BANE.dk
Telefon: +45 20446122
Internetadresse(r):
Overordnet internetadresse: https://www.bane.dk/
Internetadresse for køberprofilen: https://eu.eu-supply.com/ctm/Company/CompanyInformation/Index/340853
Del II: Genstand
Rammeaftale om sikringstekniske ydelser, herunder sikringsteknisk assistance, skinnekørende maskiner og fører
Grundet mængden af sikringstekniske opgaver har Banedanmark behov for at indkøbe sikringstekniske ydelser fra eksterne leverandører i forbindelse med fornyelse frem til signalprogrammets udrulning. Udbuddet omhandler fornyelse af sikringstekniske arbejder for Vigerslev – Ringsted (Ny Bane København – Ringsted), København H – Peberholmen (Kastrupbanen), Roskilde – Kalundborg (Nordvestbanen), Odense – Svendborg (Svendborgbanen) samt øvrige ad hoc opgaver på andre strækninger.
Der henvises til udbudsmaterialet for en nærmere beskrivelse af ydelserne.
Arbejdet omfatter i hovedtræk men er ikke begrænset til følgende:
1. Etablering af nye transitionszoner for DSB type 1982, DSB type 1982b og DSB type 1990 (Ebilock) ved Vigerslev og Bavnehøj samt overgang til det svenske anlæg.
2. Udeanlæg herunder trækning af kabler, udlægning af ATC baliser og montage af akseltællerhoveder
3. Opsætning af hytter herunder etablering af forbindelse til offentlig forsyning, etablering af fundament, indføring af kabler, tætning af kabelgennemføringer, opsætning af trappe
4. Montage af sikringsstativer i hytterne
5. Deltagelse i afprøvninger
6. Mindre ændringer til stationssikringsanlæg sikringsanlæg i forbindelse med ændringer af linjeblok tilslutninger
7. Nedlukning og tilpasninger af eksisterende stationssikringsanlæg mellem Vigerslev/København H og Peberholmen
8. Oplåsning/aflåsning af sporskifter herunder MET drev
9. Ændring af sporskiftekredsløb med etablering af Change Over System (COS) for sporskifter
10. Ændring af overkørselsanlæg
11. Assistance ved ibrugtagninger af sporskifter og overkørsler samt ved afprøvninger og ibrugtagninger af såvel ombyggede anlæg som de nye Signalprogram anlæg
Arbejderne vil foregå i forbindelse med sikringstekniske arbejder på: Vigerslev – Ringsted (R01), København H – Peberholmen (R04), Roskilde – Kalundborg (R08) og Odense – Svendborg (R10) samt på ikke nærmere bestemte steder på Banedanmarks netværk.
Rammeaftalen kan forlænges 2 gange 12 måneder.
Pkt. II.1.5) og pkt. II.2.6) bemærkes, at det anførte beløb udgør den anslåede værdi for Rammeaftalen. Den maksimale værdi af rammeaftalen er 24.000.000,00 DKK. Beløbene er baseret på et skøn over det forventede forbrug for den fulde løbetid, inkl. forlængelser, samt tidligere forbrug. Der er ikke garanteret et mindstetræk på rammeaftalen, med undtagelse af den i underbilag 2.5 beskrevne opgave.
Del III: Juridiske, økonomiske, finansielle og tekniske oplysninger
Ansøger skal indgive det fælles europæiske udbudsdokument (herefter ESPD) med angivelse af følgende oplysninger:
- Ansøgers soliditetsgrad i det seneste disponible regnskabsår (beregnet ved at dividere ansøgers/tilbudsgivers egenkapital med ansøgers/tilbudsgivers samlede aktiver (egenkapital/samlede aktiver x 100)).
Baserer ansøger sig på andre enheders økonomiske og finansielle formåen i relation til opfyldelse af minimumskrav, jf. nedenfor, kræver ordregiver, at ansøger og de pågældende enheder hæfter solidarisk for rammeaftalens gennemførelse.
ESPD fungerer som et foreløbigt bevis for, at ansøger opfylder minimumskrav til egnethed i relation til økonomisk og finansiel kapacitet.
Inden tildelingsbeslutningen skal den tilbudsgiver, som ordregiver har til hensigt at tildele rammeaftalen til, fremlægge dokumentation for, at oplysningerne i ESPD er korrekte.
Når ordregiver forlanger det, skal der fremlægges følgende dokumentation for økonomisk og finansiel kapacitet:
Virksomhedens balance eller uddrag heraf i den seneste disponible årsrapport/årsregnskab, såfremt offentliggørelse af balancen er lovpligtig i det land, hvor virksomheden er etableret, eller anden dokumentation for egenkapitalens størrelse. Ved en sammenslutning af virksomheder (f.eks. et konsortium) skal oplysningerne i seneste disponible årsrapport/årsregnskab afgives for hver af de deltagende virksomheder i sammenslutningen. Baserer virksomheden sig på andre enheders økonomiske og finansielle formåen (f.eks. et moder-, søsterselskab eller en underleverandør), skal oplysningerne ligeledes afgives for disse enheder.
Som minimumskrav kræves en soliditetsgrad på over 10 % i det seneste disponible årsregnskab. Hvis omsætningen ikke er angivet i denne valuta, vil ordregiver beregne omsætningen på baggrund af den officielle valutakurs på datoen for udbudsbekendtgørelsens offentliggørelse.
Hvis tilbudsgiver består af en sammenslutning af enheder (f.eks. et konsortium), beregnes soliditetsgraden ved at dividere summen af alle deltageres egenkapitaler med summen af alle deltageres samlede aktiver (summen af egenkapital/summen af samlede aktiver x 100) for det seneste disponible regnskabsår.
Hvis tilbudsgiver baserer sig på en eller flere enheders økonomiske og finansielle formåen, beregnes soliditets-graden ved at dividere summen af tilbudsgivers og enhedens/enhedernes egenkapital med summen af tilbudsgivers og enhedens/enhedernes samlede aktiver (summen af egenkapital/summen af samlede aktiver x 100) for det seneste disponible regnskabsår. Oplysningerne angives i ESPD afsnit IV.B.
En liste over de 3 - 5 betydeligste sammenlignelige ydelser, jf. punkt II.1.4) og II.2.4), som ansøger har udført i løbet af de sidste 3 år inden ansøgningsfristen.
Kun referencer, der vedrører ydelser, som er udført på ansøgningstidspunktet, vil blive tillagt betydning ved vurdering af egnethed, jf. nedenfor. Hvis der er tale om en igangværende opgave, er det således alene den del af ydelser, der allerede er udført på ansøgningstidspunktet, som vil indgå i vurderingen af referencen.
Hver reference bedes indeholde en kort beskrivelse af den udførte leverance. Beskrivelsen af leverancen bør indeholde en klar beskrivelse af, hvilke af de under punkt II.1.4) og II.2.4), anførte ydelser, leverancen vedrørte, samt ansøgers rolle(r) i udførelsen af leverancen. Endvidere bedes referencen indeholde den økonomiske værdi af leverancen (beløb), dato for leverancen samt navn på kunden (modtager).
Ved angivelse af dato for leverancen bedes ansøger angive datoen for leverancens påbegyndelse og afslutning. Er dette ikke muligt, f.eks. fordi opgaverne er udført løbende i henhold til en rammeaftale, bedes ansøger i beskrivelsen af leverancen angive, hvordan datoen er angivet.
Der kan maksimalt angives 5 referencer, uanset om ansøger er en enkelt virksomhed, om ansøger baserer sig på andre enheders tekniske formåen, eller om der er tale om en sammenslutning af virksomheder (f.eks. et konsortium). Hver reference må maksimalt være 300 ord. Ved referencer over 300 ord, ses der bort fra alle ord over de 300 ord.
Baserer ansøger sig på andre enheders uddannelsesmæssige og faglige kvalifikationer eller faglige erfaringer vedrørende udførelsen af konkrete dele af ydelserne, som kontrakten omfatter, jf. punkt II.2.4), skal ydelserne under rammeaftalen udføres af den enhed, som ansøger baserer sig på.
ESPD fungerer som et foreløbigt bevis for, at tilbudsgiveren vurderes egnet.
Inden tildelingsbeslutningen skal den tilbudsgiver, som ordregiver har til hensigt at tildele rammeaftalen til, fremlægge dokumentation for, at oplysningerne i ESPD er korrekte.
Ansøger vil ikke blive afkrævet yderligere dokumentation for teknisk og faglig kapacitet. Dog forbeholder ordregiver sig ret til at kontakte tilbudsgiven eller den i referencen angivne kunde med henblik på at få attesteret oplysningerne om referencen, herunder de for referencen angivne tidspunkter.
Der stilles krav til, at tilbudsgiveren i minimum 3 referencer kan dokumentere:
• Erfaring med montage og afprøvning af relæbaserede eller gruppebaserede sikringsanlæg.
Finansierings- og betalingsvilkår vil fremgå af udbudsmaterialet.
Der henvises endvidere til påkrævet elektronisk fakturering og mulighed for elektronisk ordre i henhold til lovbekendtgørelse nr. 798 af 28. juni 2007 om offentlige betalinger m.v. med senere ændringer. Lovbekendtgørelsen kan hentes på www.retsinformation.dk
Der kræves ingen særlig retlig form.
Såfremt rammeaftalen tildeles en sammenslutning af økonomiske aktører (f.eks. et konsortium), skal deltagerne i sammenslutningen påtage sig solidarisk hæftelse og udpege en fælles befuldmægtiget.
Leverandøren skal være autoriseret som elinstallatørvirksomhed for, at dennes medarbejdere må håndtere sikringstavler under Rammeaftalen.
Leverandøren skal under Rammeaftalen levere Ydelser med jernbanesikkerhedsmæssigt indhold.
I rammeaftalen er hensynet til samfundsansvar, som formuleret i de konventioner der ligger til grund for principperne i FN's Global Compact, og som formuleret i OECD's retningslinjer for Multinationale virksomheder, inddraget i relevant omfang. Der er desuden stillet kontraktmæssige krav i henhold til ILO-konvention 94 om arbejdsklausuler i offentlige kontrakter og cirkulære nr. 9471 af 30. juni 2014.
Del IV: Procedure
Tilbudsgiverne har ikke adgang til at overvære åbningen af tilbuddene.
Del VI: Supplerende oplysninger
Deltagelse i udbuddet kan kun ske elektronisk via Banedanmarks anvendte elektroniske udbudssystem jf. adressen i punkt I.3).
Såfremt ansøgningen indeholder flere udgaver (versioner) af det samme dokument, vil den seneste uploadede udgave være den gældende.
Al kommunikation i forbindelse med udbudsproceduren, herunder spørgsmål og svar, skal ske via det elektroniske udbudssystem.
Ansøger skal som sin ansøgning indgive et ESPD som et foreløbigt bevis for de i udbudslovens § 148, stk. 1, nr. 1-3, nævnte forhold, jf. bekendtgørelse om fremgangsmåderne ved indgåelse af kontrakter inden for vand- og energiforsyning, transport samt posttjenester (herefter ”implementeringsbekendtgørelsen”) § 11. ESPD findes via det elektroniske udbudssystem. Det er ikke nødvendigt for ansøger at underskrive sit ESPD-dokument. Ved en sammenslutning af virksomheder (f.eks. et konsortium) skal der indgives et særskilt ESPD for hver af de deltagende økonomiske aktører. Såfremt Ansøger er en sammenslutning, skal hver deltagers ESPD-dokument være underskrevet af den pågældende deltager. Det er ikke nødvendigt for den ledende Ansøger, der indgiver ansøgningen, at underskrive sit ESPD-dokument. Såfremt ansøgeren baserer sig på andre enheders formåen, skal der indgives et ESPD for hver af de enheder, som denne baserer sig på, og ESPD-dokumentet skal være underskrevet af den støttende enhed.
Ansøgeren kan i dette udbud basere sig på andre aktørers tekniske- og/eller økonomiske kapacitet for at opfylde de egnethedskrav, der er anført i punkt III.1.2) og III.1.3). Den/de aktør(er), der stiller sin tekniske- og/eller økonomiske kapacitet til rådighed for ansøgeren, skal underskrive en støtteerklæring. Skabelonen fremgår som bilag til udbudsbetingelserne.
Ansøgeren skal ligeledes indlevere en støtteerklæring, hvori den eller de enheder, som ansøgeren baserer sig på, erklærer at være solidarisk ansvarlig med ansøger, såfremt denne bliver tildelt rammeaftalen. Skabelonen fremgår som bilag til udbudsbetingelserne.
Ansøgeren vil blive udelukket fra deltagelse i udbudsproceduren, hvis ansøgeren er omfattet af de i udbudslovens §§ 135 og 136 nævnte obligatoriske udelukkelsesgrunde og den i udbudslovens § 137, nr. 1 nævnte frivillige udelukkelsesgrund, jf. implementeringsbekendtgørelsens § 10, stk. 1, nr. 1, medmindre ansøger har fremlagt tilstrækkelig dokumentation for, at denne er pålidelig i overensstemmelse med udbudslovens § 138, jf. implementeringsbekendtgørelsens § 10, stk. 1, nr. 2.
Ved ændringer af tilbudsgivers sammensætning finder reglerne i udbudslovens § 147 i det hele anvendelse.
Ad pkt. IV.2.4) bemærkes, at tilbud og ansøgning om deltagelse skal afgives på dansk.
Tilbudsgiver gøres særligt opmærksom på, at tilbudsgiver er bundet af de tilbudte priser, uanset hvilken omsætning, der konkret opnås under rammeaftalen.
Ad pkt. II.2.7) bemærkes, at den anførte varighed er fra underskrivelse af rammeaftalen.
Ordregiver forbeholder sig retten til at indhente dokumentation fra ansøger eller tilbudsgiver på ethvert tidspunkt i udbudsproceduren, hvis det er nødvendigt for at proceduren gennemføres korrekt, jf. udbudslovens § 151, stk. 2, jf. implementeringsbekendtgørelsens § 11.
Udbuddet gennemføres med forbehold for opnåelse af fornøden bevillingsmæssig hjemmel.
Postadresse: Nævnenes Hus, Toldboden 2
By: Viborg
Postnummer: 8800
Land: Danmark
E-mail: klfu@naevneneshus.dk
Telefon: +45 72405600
Internetadresse: https://erhvervsstyrelsen.dk/klagevejledning-0
I henhold til lov om Klagenævnet for Udbud m.v. (loven kan hentes på www.retsinformation.dk), gælder følgende frister for indgivelse af klage:
Klage over ikke at være blevet udvalgt skal være indgivet til Klagenævnet for Udbud inden 20 kalenderdage, jf. lovens § 7, stk. 1, fra dagen efter afsendelse af en underretning til de berørte ansøgere om, hvem der er blevet udvalgt, når underretningen er ledsaget af en begrundelse for beslutningen i overensstemmelse med lovens § 2, stk. 1, nr. 1.
I andre situationer skal klage over udbud, jf. lovens § 7, stk. 2, være indgivet til Klagenævnet for Udbud inden:
1) 45 kalenderdage efter at ordregiveren har offentliggjort en bekendtgørelse i Den Europæiske Unions Tidende om, at ordregiveren har indgået en kontrakt. Fristen regnes fra dagen efter den dag, hvor bekendtgørelsen er blevet offentliggjort.
2) 30 kalenderdage regnet fra dagen efter den dag, hvor ordregiveren har underrettet de berørte tilbudsgivere om, at en kontrakt baseret på en rammeaftale med genåbning af konkurrencen eller et dynamisk indkøbssystem er indgået, hvis underretningen har angivet en begrundelse for beslutningen.
3) 6 måneder efter at ordregiveren har indgået en rammeaftale regnet fra dagen efter den dag, hvor ordregiveren har underrettet de berørte ansøgere og tilbudsgivere, jf. lovens § 2, stk. 2.
Senest samtidig med at en klage indgives til Klagenævnet for Udbud, skal klageren skriftligt underrette ordregiveren om, at klage indgives til Klagenævnet for Udbud, og om hvorvidt klagen er indgivet i standstill-perioden, jf. lovens § 6, stk. 4. I tilfælde hvor klagen ikke er indgivet i standstill-perioden, skal klageren tillige angive, hvorvidt der begæres opsættende virkning af klagen, jf. lovens § 12, stk. 1.
Klagenævnet for Udbuds e-mailadresse er angivet i punkt VI.4.1).
Klagenævnet for Udbuds klagevejledning kan findes på https://naevneneshus.dk/start-din-klage/klagenaevnet-for-udbud/vejledning/
Postadresse: Carl Jacobsens Vej 35
By: Valby
Postnummer: 2500
Land: Danmark
E-mail: kfst@kfst.dk
Telefon: +45 41715000
Internetadresse: http://www.kfst.dk