23948sdkhjf

Fakta om udbudet

EU-nr
2016/S 080-141253
Offentliggjort
25.04.2016

Udbyder

Forsvarsministeriets Materiel- og Indkøbsstyrelse

Vindere

Vedligeholdelse af marinehjemmeværnets fartøjer

(24.03.2017)
Faaborg Værft A/S
Værftsvej 7
5600 Faaborg

Vedligeholdelse af marinehjemmeværnets fartøjer


Forsvarsministeriets Materiel- og Indkøbsstyrelse

Udbudsbekendtgørelse

Tjenesteydelser

Direktiv 2014/24/EU

Del I: Ordregivende myndighed

I.1) Navn og adresser
Forsvarsministeriets Materiel- og Indkøbsstyrelse
Lautrupbjerg 1-5
Ballerup
2750
DANMARK
Telefon: +45 72572395
E-mail: fmt-id-s506@mil.dk
NUTS-kode: DK

Internetadresse(r):

Overordnet internetadresse: http://forsvaret.dk/fmi

I.2) Fælles udbud
I.3) Kommunikation
Udbudsmaterialet er gratis, ubegrænset og fuldt tilgængeligt på: http://permalink.mercell.com/57263785.aspx
Yderligere oplysninger fås på anden adresse:
Mercell Danmark A/S
Østre Stationsvej 33, Vestfløjen
Odense C
5000
DANMARK
E-mail: support.dk@mercell.com
NUTS-kode: DK

Internetadresse(r):

Overordnet internetadresse: http://permalink.mercell.com/57263785.aspx

Bud eller ansøgninger om deltagelse skal sendes elektronisk via: http://permalink.mercell.com/57263785.aspx
Bud eller ansøgninger om deltagelse skal sendes til den ovennævnte adresse
I.4) Type ordregivende myndighed
Ministerium eller en anden myndighed på nationalt plan eller forbundsplan, herunder regionale eller lokale afdelinger
I.5) Hovedaktivitet
Forsvar

Del II: Genstand

II.1) Udbuddets omfang
II.1.1) Betegnelse:

 

Vedligeholdelse af marinehjemmeværnets fartøjer.

 

II.1.2) Hoved-CPV-kode
50241000
II.1.3) Kontrakttype
Tjenesteydelser
II.1.4) Kort beskrivelse:

 

FMI udbyder rammeaftale med 1 leverandør om vedligeholdelse af alle marinehjemmeværnets (herefter »MHV«) fartøjer. MHV ejer i alt 30 fartøjer, der ligger spredt langs hele Danmarks kyster. MHV's fartøjer er stålskibe og bygget i tiden mellem 1992 og 2011. Disse fartøjer er inddelt i 3 forskellige klasser, MHV 800- (17 styk), MHV 850- (1 styk) og MHV 900-klassen (12 styk). Fartøjerne er henholdsvis 23,7 m og 27,2 m lange, og 5,6 m brede.

Værftsarbejderne skal udføres på én og samme geografisk lokalitet.

Fortsættes på http://permalink.mercell.com/57263785.aspx, hvor den fulde tekst er tilgængelig i bilag 1 til udbudsbekendtgørelsen.

 

II.1.5) Anslået samlet værdi
Værdi eksklusive moms: 100 000 000.00 DKK
II.1.6) Oplysninger om delkontrakter
Kontrakten er opdelt i delkontrakter: nej
II.2) Beskrivelse
II.2.1) Betegnelse:
II.2.2) Supplerende CPV-kode(r)
50241100
50244000
50245000
II.2.3) Udførelsessted
NUTS-kode: 00
Hovedudførelsessted:

 

Værftsarbejderne vil blive udført hos leverandøren.

 

II.2.4) Beskrivelse af udbuddet:

 

Ordregiver har valgt at gennemføre denne opgave digitalt igennem Mercell Danmark A/S. For at deltage i opgaven kopieres dette link til din internet browser: http://permalink.mercell.com/57263785.aspx Her tilmelder du dig opgaven ved at trykke på ikonet foroven: »Meld din interesse«. Såfremt du ikke er licenshaver hos Mercell Danmark A/S skal du udfylde en registrering af dit firma. Denne registrering er nødvendig for din videre deltagelse og er uden omkostninger. Efter afsendelse af registreringen har du gratis adgang til alle udbudsdokumenter. Du vil modtage login koder til www.mercell.dk indenfor normal arbejdstid og kan derefter afsende dit tilbud/ansøgning. Kandidater bedes indsende ansøgning om prækvalifikation via Mercell Sourcing Service. Ansøgningen om prækvalifikation kan ikke indsendes via e-mail.

 

II.2.5) Tildelingskriterier
Prisen er ikke det eneste tildelingskriterium og alle kriterier er udelukkende anført i udbudsdokumenterne
II.2.6) Anslået værdi
Værdi eksklusive moms: 100 000 000.00 DKK
II.2.7) Varighed af kontrakten, rammeaftalen eller det dynamiske indkøbssystem
Varighed i måneder: 48
Denne kontrakt kan forlænges: nej
II.2.9) Oplysning om begrænsningen af antallet af ansøgere, der vil blive opfordret til at afgive bud eller deltage
Forventet antal ansøgere: 5
Objektive kriterier for valg af det begrænsede antal ansøgere:

 

Udvælgelsen af ansøgere der vil blive opfordret til at afgive bud vil blive baseret på referencer jf. pkt. III.1.3). Referencer vil blive vurderet i forhold til indholdet og relevansen af leverancerne. Der vil i evalueringen blive lagt særligt vægt på kandidatens erfaring med vedligeholdelse af stålskibe, herunder deres arbejde med certificeret »Grade A« stål i profiler og pladetykkelser i intervallet 5 mm-7 mm, da MHV fartøjer er konstrueret af pladetykkelser i dette tykkelsesinterval. Desuden vil der blive lagt vægt på størrelsen af leveringen. Således vil størrelsen af leveringen og indholdet af leveringen i form af antal ton/kilogram stål i ovennævnte tykkelsesinterval have væsentlig betydning for udvælgelsen af kandidaterne.

Bemærk venligst, at eventuelle uklarheder og/eller ikke forståelige oplysninger i relation til punkt III.1.3) kan betragtes negativt i evalueringen af kandidater.

 

II.2.10) Oplysninger om alternative tilbud
Alternative tilbud vil blive taget i betragtning: nej
II.2.11) Oplysninger om optioner
Optioner: nej
II.2.12) Oplysninger om elektroniske kataloger
II.2.13) Oplysninger om EU-midler
Udbuddet vedrører et EU-finansieret projekt og/eller program: nej
II.2.14) Yderligere oplysninger

 

FMI har besluttet ikke at opdele rammeaftalen i delkontrakter på grund af, at det vil medføre betydelige udfordringer og omkostninger, herunder logistiske, personalemæssige og administrative omkostninger. Samtidig vil én aftale tilsikre teknisk og kvalitetsmæssigt ens udførelsesmåde ved kun at anvende ét og samme værft.

 

Del III: Juridiske, økonomiske, finansielle og tekniske oplysninger

III.1) Betingelser for deltagelse
III.1.1) Egnethed til at udøve en erhvervsaktivitet, herunder krav om optagelse i erhvervs- eller handelsregistre
III.1.2) Økonomisk og finansiel kapacitet
Liste over og kort beskrivelse af udvælgelseskriterier:

 

Kandidaten skal bruge det fælles europæiske udbudsdokument (ESPD) som foreløbigt bevis, at kandidaten opfylder nedenstående minimumskrav med hensyn til de standarder, der kræves, og hvordan kandidaten opfylder de objektive og ikke-diskriminerende kriterier for prækvalifikation, jf. § 148, stk. 1, jf. § 145 stk. 2 i Udbudsloven (lov nr. 1564 af 2015/12/15 -. Findes på www.retsinformation.dk).

Forud for tildeling af den endelige rammeaftale skal den pågældende tilbudsgiver som FMI har besluttet at tildele rammeaftalen, indsende dokumentation for oplysningerne der er angivet i det fælles europæiske udbudsdokument i henhold til § 151 i den nævnte lov. Der henvises til Konkurrence- og Forbrugerstyrelsens vejledning vedrørende det fælles europæiske udbudsdokument tilgængelig på http://www.kfst.dk/~/media/KFST/Publikationer/Dansk/2015/Vejledning%20til%20ESPDen.pdf

Der henvises til afsnit VI.3) med hensyn til kandidatens mulighed for at påberåbe sig andre juridiske enheders kapacitet.

 

Mindstekrav til det niveau, der muligvis kræves:

 

Kandidaten skal have haft en soliditetsgrad på mindst 15 % for hvert af de forudgående 3 regnskabsår. Soliditetsgraden beregnes ved egenkapital/aktiver i alt x 100.

Oplysningerne skal angives i det fælles europæiske udbudsdokument (ESPD), afsnit IV.B.

 

III.1.3) Teknisk og faglig kapacitet
Liste over og kort beskrivelse af udvælgelseskriterier:

 

En liste over de vigtigste lignende leveringer udført i de seneste tre (3) år. Ordregiver ser gerne, at listen indeholder følgende: * En beskrivelse af hver levering * Information om hvornår leveringen er sket * Størrelse og værdi af leveringen, herunder type og mængde stål * Modtagerne af leveringen (specifikke navne/lande er at foretrække) Der henvises til afsnit VI.3) med hensyn til kandidatens mulighed for at påberåbe sig andre juridiske enheders kapacitet.

Oplysningerne skal angives i det fælles europæiske udbudsdokument (ESPD), afsnit IV.C. Såfremt kandidaten har flere referencer end de fem, der er plads til i ESPD'en, kan ansøgeren indsende særskilt dokument med referencerne.

 

Mindstekrav til det niveau, der muligvis kræves:

 

Kandidaten skal demonstrere erfaring med som minimum 1 lignende levering inden for de seneste tre år i henhold til beskrivelsen i pkt. II.1.4.).

 

III.1.5) Oplysning om reserverede kontrakter
III.2) Kontraktbetingelser
III.2.1) Oplysninger om en bestemt profession
III.2.2) Kontraktudførelsesvilkår:

 

Hvis der foretages forudbetalinger, skal en on-demand garanti fra et anerkendt pengeinstitut blive præsenteret for FMI. Det pågældende pengeinstitut skal godkendes af FMI.

Med hensyn til betalingsbetingelserne henvises der til udbudsmaterialet. Fakturering skal ske i overensstemmelse med den gældende danske lovgivning om offentlige betalinger. På nuværende tidspunkt er det danske lovbekendtgørelse nr. 798 fra juni 2007, hvorefter det er et krav at benytte elektronisk fakturering. De præcise vilkår vil fremgå af rammeaftalen.

Ingen særlig juridisk form er påkrævet. Hvis rammeaftalen tildeles en gruppe af leverandører (f.eks. et konsortium) skal deltagerne forpligte sig solidarisk for deres forpligtelser, udpege en leverandør til at repræsentere gruppen. Dette skal anføres i det fælles europæiske udbudsdokument, del II.

Tilbudsgiverne gøres opmærksom på, at rammeaftalen vil indeholde en arbejdsklausul. Præcise vilkår vil fremgå af rammeaftalen.

 

III.2.3) Oplysninger om de medarbejdere, der er ansvarlige for kontraktens udførelse

Del IV: Procedure

IV.1) Beskrivelse
IV.1.1) Proceduretype
Udbud med forhandling
IV.1.3) Oplysninger om rammeaftale eller dynamisk indkøbssystem
Udbuddet indebærer udarbejdelse af en rammeaftale
Rammeaftale med en enkelt aktør
IV.1.4) Oplysninger om reduktion af antallet af løsninger eller tilbud under forhandlingerne eller dialogen
IV.1.5) Oplysninger om forhandling
Den ordregivende myndighed forbeholder sig retten til at tildele kontrakten på grundlag af de første bud uden at indgå forhandlinger
IV.1.6) Oplysninger om elektronisk auktion
IV.1.8) Oplysninger om GPA-aftalen om offentlige udbud
Dette udbud er omfattet af GPA-aftalen: ja
IV.2) Administrative oplysninger
IV.2.1) Tidligere offentliggørelse om samme kontrakt
Bekendtgørelsens nummer i EUT S: 2015/S 086-155565
IV.2.2) Frist for modtagelse af bud eller ansøgninger om deltagelse
Dato: 19/05/2016
Tidspunkt: 13:00
IV.2.3) Forventet dato for afsendelse af opfordringer til at afgive bud eller at deltage til udvalgte ansøgere
IV.2.4) Sprog, der må benyttes ved afgivelse af tilbud eller ansøgninger om deltagelse:
Dansk
IV.2.6) Minimumsperiode, i hvilken den bydende er forpligtet af sit bud
Varighed i måneder: 6 (fra den anførte dato for modtagelse af bud)
IV.2.7) Betingelser for åbning af bud

Del VI: Supplerende oplysninger

VI.1) Oplysninger om gentagelse
Dette er et tilbagevendende offentligt indkøb: nej
VI.2) Oplysninger om elektroniske arbejdsgange
VI.3) Yderligere oplysninger:

 

Ifølge udbudsloven § 148 stk. 1 (lov nr. 1564 af 2015/12/15 — findes på www.retsinformation.dk) skal FMI kræve, at ansøgere eller tilbudsgivere udfylder det fælles europæiske ud-budsdokument som foreløbig dokumentation for, at ansøgeren eller tilbudsgiveren overholder kravene der er oplistet i § 148, stk. 1. Der henvises til den danske Konkurrence- og Forbrugerstyrelses vejledning om det fælles europæiske udbudsdokument, der er tilgængelig på http://www.kfst.dk/~/media/KFST/Publikationer/Dansk/2015/Vejledning%20til%20ESPDen.pdf

Xml-filen er tilgængelig sammen med det resterende udbudsmateriale på http://permalink.mercell.com/57263785.aspx

Xml-filen importeres på https://ec.europa.eu/growth/tools-databases/espd/welcome, hvorefter ESPD'en udfyldes og eksporteres. Den eksporterede fil indsendes i forbindelse med ansøgningen om prækvalifikation.

Ansøgeren skal udfylde ESPD'ens Del II A,B og C, Del III A,B og C samt Del IV B og C. I Del IV B indsættes soliditetsgraden i boksen »Nøgletal« og regnskabsår i boksen »Beskrivelse«.

Bemærk venligst at Del III C, sidste udelukkelsesgrund skal besvares med »ja« for ikke at udelukke ansøgeren.

Forud for beslutning om tildeling af Rammeaftalen, skal tilbudsgiveren indsende dokumentation for de oplysninger der er anført i det fælles europæiske udbudsdokument, jf. §§ 151 og 152 i udbudsloven.. FMI forbeholder sig endvidere ret til på ethvert tidspunkt i udbudsprocessen at anmode om at en tilbudsgiver indsender dokumentation, hvis dette er nødvendigt for at sikre, at udbudsproceduren gennemføres korrekt. I denne situation vil FMI fastsætte en passende frist for indsendelse af denne dokumentation.

FMI skal udelukke en tilbudsgiver fra deltagelse i udbuddet, hvis tilbudsgiveren er omfattet af en af de obligatoriske udelukkelsesgrunde i §§ 135 og 136 i udbudsloven. Der henledes særlig opmærksomhed på, at visse tidligere frivillige udelukkelsesgrunde er blevet gjort obligatoriske jf. § 136 i førnævnte lov.

FMI kan ikke udelukke en tilbudsgiver som er omfattet af en udelukkelsesgrundene i §§ 135-136 i udbudsloven, hvis tilbudsgiver indsender tilstrækkelig dokumentation for, at han er pålidelig. Dette gælder, selvom enheden er omfattet af en eller flere af udelukkelsesgrundene, jf. § 138 i førnævnte lov. Udelukkelse på grundlag af udelukkelsesgrundene kan kun ske, hvis FMI har meddelt tilbudsgiveren, at han er omfattet af en udelukkelsesgrund, og hvis tilbudsgiveren inden for en af FMI fastsat passende tidsfrist ikke har indsendt tilstrækkelig dokumentation for tilbudsgiverens pålidelighed. Med hensyn til, hvad der kræves som tilstrækkeligt dokumentation henvises til § 138, stk. 3, i udbudsloven.

FMI forbeholder sig ret til at indlede en »self cleaning« procedure, såfremt oplysningerne gør det relevant.

Indsendelse af ansøgning om prækvalifikation:

Kandidaterne bedes indsende ansøgning om prækvalifikation via Mercell Sourcing service:

http://permalink.mercell.com/57263785.aspx

Ansøgninger kan ikke sendes via e-mail.

Rammeaftalen indgås af Forsvarsministeriets Materiel- og Indkøbsstyrelse (FMI). Alle dele af Forsvarsministeriet og Forsvarsministeriets koncern, inklusive alle dele af det danske forsvar som er undergivet Forsvarschefens kommando, er dog berettiget til at benytte rammeaftalen.

Eventuelle spørgsmål og svar med hensyn til ansøgning om prækvalifikation/udbudsproceduren vil blive gjort tilgængelige på http://permalink.mercell.com/57263785.aspx Interesserede parter opfordres til at holde sig opdateret på hjemmesiden. Spørgsmål og svar efter prækvalifikationen vil kun være tilgængelig for de prækvalificerede kandidater.

Fortsættes på http://permalink.mercell.com/57263785.aspx, hvor den fulde tekst er tilgængelig i bilag 1 til udbudsbekendtgørelsen.

 

VI.4) Klageprocedurer
VI.4.1) Organ med ansvar for klageprocedurerne
Klagenævnet for Udbud
Dahlerups Pakhus, Langelinie Allé 17
København Ø
2100
DANMARK
Telefon: +45 35291000
E-mail: klfu@erst.dk
Fax: +45 33307799

Internetadresse:www.klfu.dk

VI.4.2) Organ med ansvar for mæglingsprocedurerne
VI.4.3) Klageprocedure
Præcise oplysninger om klagefrist(er):

 

I henhold til lov om Klagenævnet for Udbud m.v. (loven kan hentes på www.retsinformation.dk), gælder følgende frister for indgivelse af klage:

Klage over ikke at være blevet udvalgt skal være indgivet til Klagenævnet for Udbud inden 20 kalenderdage fra dagen efter afsendelse af en underretning til de berørte ansøgere om, hvem der er blevet udvalgt, jf. udbudslovens § 171, stk. 2, eller lovens § 2, stk. 1, nr. 1, når underretningen er ledsaget af en begrundelse for beslutningen.

I andre situationer skal klage over udbud være indgivet til Klagenævnet for Udbud inden:

1) 45 kalenderdage efter at ordregiveren har offentliggjort en bekendtgørelse i Den Europæiske Unions Tidende om, at ordregiveren har indgået en kontrakt. Fristen regnes fra dagen efter den dag, hvor bekendtgørelsen er blevet offentliggjort.

2) 30 kalenderdage regnet fra dagen efter den dag, hvor ordregiveren har underrettet de berørte tilbudsgivere om, at en kontrakt baseret på en rammeaftale med genåbning af konkurrencen eller et dynamisk indkøbssystem er indgået, hvis underretningen har angivet en begrundelse for beslutningen.

3) 6 måneder efter at ordregiveren har indgået en rammeaftale regnet fra dagen efter den dag, hvor ordregiveren har underrettet de berørte ansøgere og tilbudsgivere, jf. lovens § 2, stk. 2, eller udbudslovens § 171, stk. 4.

4) 20 kalenderdage regnet fra dagen efter at ordregiveren har meddelt sin beslutning, jf. udbudslovens § 185, stk. 2.

Senest samtidig med, at en klage indgives til Klagenævnet for Udbud, skal klageren skriftligt underrette ordregiveren om, at klage indgives til Klagenævnet for Udbud, og om, hvorvidt klagen er indgivet i standstill-perioden, jf. lovens § 6, stk. 4. I tilfælde, hvor klagen ikke er indgivet i standstill-perioden, skal klageren tillige angive, hvorvidt der begæres opsættende virkning af klagen, jf. lovens § 12, stk. 1.

Klagenævnet for Udbuds e-mailadresse er angivet i punkt VI.4.1).

Klagenævnet for Udbuds egen klagevejledning kan findes på www.erhvervsstyrelsen.dk

 

VI.4.4) Tjeneste, hvor der kan fås oplysninger om klageproceduren
Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen
Carl Jacobsens Vej 35
Valby
2500
DANMARK
Telefon: +45 41715000
E-mail: kfst@kfst.dk
Fax: +45 41715100

Internetadresse:http://www.kfst.dk

VI.5) Dato for afsendelse af denne bekendtgørelse:
19/04/2016

Send til en kollega

0.047