23948sdkhjf

Fakta om udbudet

EU-nr
2016/S 104-186221
Offentliggjort
01.06.2016
Udbudstype
Tildeling af kontrakt uden forudgående offentliggørelse

Udbyder

Forsvarsministeriets Materiel- og Indkøbsstyrelse

Vindere

(01.06.2016)
Federal Office of Bundeswehr Equipment
Federal Office of Bundeswehr Equipment, Information Technology and in-Service Support (BAAINw) (Bundesamt für Ausrüstung, Informationstechnik und Nutzung der Bundeswehr) Postfach 30 01 65
56073 Koblenz

Anskaffelse af reservedele samt eventuelle reparationer af Leopard 1 og 2 systemerne


Forsvarsministeriets Materiel- og Indkøbsstyrelse

Bekendtgørelse med henblik på frivillig forudgående gennemsigtighed

Varer

Direktiv 2009/81/EF

Del I: Ordregivende myndighed/enhed

I.1) Navn og adresser
Forsvarsministeriets Materiel- og Indkøbsstyrelse
Lautrupbjerg 1-5
Ballerup
2750
DANMARK
Kontaktperson: Brian Svendsen
E-mail: fmt-ja12@mil.dk
NUTS-kode: DK0

Internetadresse(r):

Overordnet internetadresse: http://www.forsvaret.dk/fmi

I.4) Type ordregivende myndighed
Ministerium eller en anden myndighed på nationalt plan eller forbundsplan, herunder regionale eller lokale afdelinger
I.5) Hovedaktivitet
Forsvar

Del II: Genstand

II.1) Udbuddets omfang
II.1.1) Betegnelse:

 

Anskaffelse af reservedele samt eventuelle reparationer af Leopard 1 og 2 systemerne.

 

II.1.2) Hoved-CPV-kode
35400000
II.1.3) Kontrakttype
Varer
II.1.4) Kort beskrivelse:

 

Forsvarsministeriets Materiel- og Indkøbsstyrelse vil indgå en »Project Arrangement« (PA) med Tyskland samt øvrige brugerlande med henblik på at indkøbe reservedele samt eventuelt at få foretaget reparationer af Leopard 1 og 2 systemerne, som er tysk producerede og designede kampvogne med våbensystemer installeret.

Anskaffelserne efter PA aftalen forventes at beløbe sig til mellem 5—15 000 000 DKK per år. Deltagelse i samarbejdet (PA'en) forventes, så længe Leopard 1 og 2 er i brug, hvilket estimeres at være mindst 20 år, svarende til anskaffelser for 100—300 000 000 DKK i alt.

 

II.1.6) Oplysninger om delkontrakter
Kontrakten er opdelt i delkontrakter: nej
II.1.7) Udbuddets samlede værdi (eksklusive moms)
Værdi eksklusive moms: 300 000 000.00 DKK
II.2) Beskrivelse
II.2.1) Betegnelse:
II.2.2) Supplerende CPV-kode(r)
II.2.3) Udførelsessted
NUTS-kode: DK
II.2.4) Beskrivelse af udbuddet:

 

Anskaffelsen foretages i henhold til beskrivelsen i afsnit II.1.4), afsnit IV) og afsnit VI.3).

 

II.2.5) Tildelingskriterier
II.2.11) Oplysninger om optioner
Optioner: nej
II.2.13) Oplysninger om EU-midler
Udbuddet vedrører et EU-finansieret projekt og/eller program: nej
II.2.14) Yderligere oplysninger

 

Datoen i bekendtgørelsens pkt. V.2.1) er datoen for beslutningen om, at tildele kontrakten direkte og ikke datoen for kontraktens indgåelse. Kontrakten vil ikke blive indgået/underskrevet, før udløbet af en periode på 10 dage fra offentliggørelse af denne bekendtgørelse.

 

Del IV: Procedure

IV.1) Beskrivelse
IV.1.1) Proceduretype
Tildeling af kontrakt uden forudgående offentliggørelse af en udbudsbekendtgørelse i Den Europæiske Unions Tidende i tilfældene anført nedenfor
  • Udbuddet er ikke omfattet af direktivet
Forklaring:

 

Kontrakten (PA) med Tyskland samt øvrige deltagerlande med henblik på at indkøbe reservedele samt eventuelt at få foretaget reparationer af Leopard 1 og 2 systemerne mod betaling vurderes som udgangspunkt omfattet af forsvarsdirektivet, Forsvarsdirektivet finder dog ikke anvendelse på kontrakter, som én regering tildeler en anden regering vedrørende levering af forsvarsmateriel eller følsomt udstyr eller for tjenesteydelser, som er direkte knyttet til sådant udstyr, jf. undtagelsesbestemmelsen om

G2G aftaler (Government to Government aftaler) i forsvarsdirektivets artikel 13, stk. 1, litra f. Kommissionen har udarbejdet udkast til en ny fortolkningsmeddelelse (Guidance Note), hvor anvendelsesområdet af G2G ændres i forhold til den nuværende Guidance Note. I udkastet til den nye Guidance Note anføres det blandt andet at være muligt at anvende G2G aftaler for at opnå fordelagtige priser, skabe inte-roperabilitet, opfylde »urgent operational requirements« med videre. Den konkrete PA aftale indgås netop af grunde, som opfylder de nævnte saglige krav i Guidance Noten, såsom billigere indkøb til Leopard systemerne, opnåelse af hurtigere leveringstider samt øget interoperabilitet og dermed muligheden for gensidig materielstøtte deltager-nationerne imellem. Herudover indgås PA mellem nationer og omhandler forsvarsmateriel. PA'en vurderes herefter at være omfattet af undtagelsesbestemmelsen om G2G aftaler i forsvarsdirektivets artikel 13, stk. 1, litra f, hvilket medfører, at kontrakten/aftalen er undtaget fra udbudspligten. Det påhviler Tyskland, som den videresælgende/udbydende nation, at sikre, at anskaffelserne sker i overensstemmelse med de EU-retlige regler for indkøb af varer og tjenesteydelser. Det skal hertil bemærkes, at det er anført i PA, Section 4 »Contractual Arrangements«, at Tyskland skal indgå kontrakterne i overensstemmelse med tyske love og bestemmelser, samt i særdeleshed i overensstemmelse med EU-retlige regler for indkøb af varer og tjenesteydelser. Danmark vil dog, som den købende nation, uagtet bestemmelsen i PA, Section 4, løbende kontrollere anskaffelsernes lovlighed.

 

IV.1.3) Oplysninger om rammeaftale
Udbuddet indebærer udarbejdelse af en rammeaftale
IV.1.8) Oplysninger om GPA-aftalen om offentlige udbud
Dette udbud er omfattet af GPA-aftalen: nej
IV.2) Administrative oplysninger
IV.2.1) Tidligere offentliggørelse om samme kontrakt

Del V: Kontrakt-/koncessionstildeling

V.2) Kontrakt-/koncessionstildeling
V.2.1) Dato for indgåelse af kontrakten/beslutningen om tildeling af koncession:
03/05/2016
V.2.2) Oplysninger om tilbud
Kontrakten er blevet tildelt en sammenslutning af økonomiske aktører: nej
V.2.3) Kontrahentens/Koncessionshavers navn og adresse
Federal Office of Bundeswehr Equipment, Information Technology and in-Service Support (BAAINw) (Bundesamt für Ausrüstung, Informationstechnik und Nutzung der Bundeswehr)
Postfach 30 01 65
Koblenz
56073
TYSKLAND
NUTS-kode: DE

Internetadresse:http://www.baainbw.de

Kontrahenten/koncessionshaveren bliver en SMV: nej
V.2.4) Oplysninger om kontraktens/delkontraktens/koncessionens værdi (eksklusive moms)
Kontraktens/delaftalens/koncessionens samlede værdi: 300 000 000.00 DKK
V.2.5) Oplysninger om underentreprise
Kontrakten/delkontrakten/koncessionen forventes at ville blive givet i underentreprise

Del VI: Supplerende oplysninger

VI.3) Yderligere oplysninger:

 

En Memorandum of Understanding (MoU) blev den 10.6.2013 indgået vedrørende samarbejde mellem 19 lande om vedligeholdelse samt den fortsatte udvikling af LEOPARD 1 og 2 systemerne, som er tysk producerede og designede kampvogne med våbensystemer installeret. På baggrund af MoU'en skal der indgås en Project Arrangement (PA) mellem Tyskland og øvrige deltagerlande herunder Danmark vedrørende fællesindkøb af reservedele og reparationer. Anskaffelser, reparationer mv. i henhold til PA'en vil blive foretaget af Tyskland, gennem Federal Office of Bundeswehr Equipment, Information Technology and In-Service Support (BAAINBw). BAAINBw vil i henhold til vilkårene i PA'en foretage indkøb, bestillinger mv. med henblik på videresalg til deltagerlandene og i overensstemmelse med tyske love og bestemmelser og særligt i overensstemmelse med europæisk lovgivning for offentlige indkøb (EU's udbudsdirektiver).

 

VI.4) Klageprocedurer
VI.4.1) Organ med ansvar for klageprocedurerne
Klagenævnet for udbud
Dahlerups Pakhus, Langelinie Allé 17
København Ø
2100
DANMARK
Telefon: +45 35291095
E-mail: klfu@erst.dk
VI.4.2) Organ med ansvar for mæglingsprocedurerne
VI.4.3) Klageprocedure
Præcise oplysninger om klagefrist(er):

 

Den ordregivende myndighed ønsker at indgå en PA-aftale med den i afsnit V.2.3) nævnte leverandør. PA-aftalen vil først blive indgået efter udgangen af 10 dage efter offentliggørelsen af denne bekendtgørelse i EU-tidende, jf. Lov om Klagenævnet for Udbud § 4, stk. 1, nr. 2.

For klagefrister kan der i øvrigt henvises til Lov om Klagenævnet for Udbud § 7, stk. 3, hvoraf det fremgår, at en klage over, at ordregiver har indgået en kontrakt uden forudgående offentliggørelse af en udbudsbekendtgørelse i Den Europæiske Unions Tidende, skal være indgivet til Klagenævnet for Udbud inden 30 kalenderdage regnet fra dagen efter den dag, hvor ordregiver har offentliggjort en bekendtgørelse i Den Europæiske Unions Tidende om, at ordregiveren har indgået en kontrakt, forudsat at bekendtgørelsen indeholder begrundelsen for ordregiverens beslutning om at tildele kontrakten uden forudgående offentliggørelse af en udbudsbekendtgørelse i Den Europæiske Unions Tidende.

Klager skal skriftligt informere den ordregivende myndighed om indgivet klage senest samtidig med, at klagen indgives til Klagenævnet for Udbud.

 

VI.4.4) Tjeneste, hvor der kan fås oplysninger om klageproceduren
Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen
Carl Jacobsens Vej 35
Valby
2500
DANMARK
Telefon: +45 41715000
E-mail: kfst@kfst.dk

Internetadresse:http://www.kfst.dk

VI.5) Dato for afsendelse af denne bekendtgørelse:
30/05/2016

Send til en kollega

0.047