23948sdkhjf

Fakta om udbudet

EU-nr
2017/S 107-215863
Offentliggjort
07.06.2017
Udbudstype
Begrænset udbud

Bestilling af materiale

http://sundogbaelt.dk/udbud/

Udbyder

A/S Øresund

Opdateringer

Annullering
(23.01.2018)

Den 7. juli 2017 blev der prækvalificeret 3 til at afgive tilbud af forskellige årsager modtog A/S Øresund alene ét tilbud.
I forbindelse med gennemførelse af forhandlinger, blev det klart for A/S Øresund, at kravspecifikationen ikke har været hensigtsmæssig, idet nogle af de fastsatte mindstekrav ikke kan opfyldes.
Ændringen af mindstekravene, angivelse af nye væsentlige faktuelle forhold samt de øvrige undersøgelser, vurderer A/S Øresund er væsentlige. Det er A/S Øresunds opfattelse, at hvis materialet havde været ændret fra start, så ville andre tilbudsgivere have afgivet tilbud. Idet ændringerne er så væsentlige, følger det af udbudsloven, at A/S Øresund er forpligtet til at aflyse udbuddet.
A/S Øresund vil nu evaluere sine muligheder, og det er forventningen, at A/S Øresund vil justere på uhensigtsmæssige mindstekrav i kravspecifikationen, opdatere materialet med angivelse af flere faktuelle forhold omkring de nuværende UPS-anlæg, overveje muligheden for at invitere tilbudsgivere på besigtigelse af anlæggene samt ændring af andre faktuelle og tekniske forhold.
Ovennævnte ændringer vil ske med henblik på at opnå en bedre konkurrencesituation. Det er forventningen, at der inden for de nærmeste måneder indrykkes en ny udbudsbekendtgørelse.

Annullering
(23.01.2018)

UPS-anlæg


A/S Øresund

Udbudsbekendtgørelse – forsyningsvirksomhed

Varer

Direktiv 2014/25/EU

Del I: Ordregivende enhed

I.1) Navn og adresser
A/S Øresund
15807830
Vester Søgade 10
København V
1601
Danmark
Kontaktperson: Charlotte Yun Linde
Telefon: +45 33416245
E-mail: udbud@sbf.dk
NUTS-kode: DK0

Internetadresse(r):

Overordnet internetadresse: http://www.sundogbaelt.dk

I.2) Fælles udbud
I.3) Kommunikation
Udbudsmaterialet er gratis, ubegrænset og fuldt tilgængeligt på: http://sundogbaelt.dk/udbud/
Yderligere oplysninger fås på den ovennævnte adresse
Bud eller ansøgninger om deltagelse skal sendes til den ovennævnte adresse
I.6) Hovedaktivitet
Anden aktivitet: infrastrukturejer

Del II: Genstand

II.1) Udbuddets omfang
II.1.1) Betegnelse:

UPS-anlæg.

II.1.2) Hoved-CPV-kode
31154000
II.1.3) Kontrakttype
Varer
II.1.4) Kort beskrivelse:

Rammeaftalen omfatter en leverance, herunder detail design af UPS- og ensretteranlæg til

Øresundsforbindelsens danske landanlæg, FAT, levering til materialegård og deltagelse i SAT/idriftsættelse. Se

uddybende beskrivelse nedenfor i afsnit II.2.4).

II.1.5) Anslået samlet værdi
Værdi eksklusive moms: 9 000 000.00 DKK
II.1.6) Oplysninger om delkontrakter
Kontrakten er opdelt i delkontrakter: nej
II.2) Beskrivelse
II.2.1) Betegnelse:
II.2.2) Supplerende CPV-kode(r)
II.2.3) Udførelsessted
NUTS-kode: DK02
Hovedudførelsessted:

UPS-anlæg til Øresundsbanen. UPS-anlæg skal leveres i Sund og Bælts materielgård: Gemmas Alle 204, 2770 Tårnby. Leverandøren skal deltage i SAT efter installation.

II.2.4) Beskrivelse af udbuddet:

Udbuddet omhandler en rammeaftale på levering af UPS og Ensretteranlæg til Sund og Bælt, Øresundsforbindelsen danske landanlæg.

Anlæggene opstilles i forskellige miljøer der samlet er kendetegnet ved meget støv, herunder bremsestøv fra tog, hvilket betyder, at der er jernstøv i luften. Ligeledes er flere af anlæggene opstillet i områder, hvor der må forventes havluft, høj koncentration af salt i luften.

II.2.5) Tildelingskriterier
de nedenfor anførte kriterier
Kvalitetskriterium - Navn: Drift og vedligehold / Vægtning: 20
Kvalitetskriterium - Navn: Fremtidssikring, herunder reservedele og tilgængelighed / Vægtning: 15
Kvalitetskriterium - Navn: Leveringstid / Vægtning: 15
Pris - Vægtning: 50
II.2.6) Anslået værdi
Værdi eksklusive moms: 9 000 000.00 DKK
II.2.7) Varighed af kontrakten, rammeaftalen eller det dynamiske indkøbssystem
Varighed i måneder: 48
Denne kontrakt kan forlænges: nej
II.2.9) Oplysning om begrænsningen af antallet af ansøgere, der vil blive opfordret til at afgive bud eller deltage
Forventet antal ansøgere: 5
Objektive kriterier for valg af det begrænsede antal ansøgere:

Begrænsning af ansøgere, der opfordres til at afgive tilbud, sker efter vurdering af, hvilke ansøgere der har

dokumenteret de mest relevante leverancer af de ydelser, som rammeaftalen omfatter, jf. beskrivelsen i punkt

II.2.4). Der lægges således bl.a. vægt på, at referencerne involverer UPS-anlæg leveret til jernbanenær opstilling samt opstilling i miljøer, hvor anlæggene har været opstillet i luft med høj saltkoncentration.

II.2.10) Oplysninger om alternative tilbud
Alternative tilbud vil blive taget i betragtning: nej
II.2.11) Oplysninger om optioner
Optioner: ja
Beskrivelse af optioner:

Frivillige optioner på

— Profibus DP interface til UPS anlæg og

— Modbus interface til UPS anlæg.

Tilbudsgiver kan vælge at afgive tilbud på optionerne, men dette er ikke et krav. Optionerne indgår ikke i evalueringen af underkriterierne.

II.2.12) Oplysninger om elektroniske kataloger
II.2.13) Oplysninger om EU-midler
Udbuddet vedrører et EU-finansieret projekt og/eller program: nej
II.2.14) Yderligere oplysninger

A/S Øresund har besluttet ikke at opdele kontrakten, da dette nødvendigvis vil forhøje prisen. Yderligere oplysninger omkring udbuddet fremgår af udbudsmaterialet, der er tilgængeligt på hjemmesiden http://sundogbaelt.dk/udbud/

Del III: Juridiske, økonomiske, finansielle og tekniske oplysninger

III.1) Betingelser for deltagelse
III.1.1) Egnethed til at udøve en erhvervsaktivitet, herunder krav om optagelse i erhvervs- eller handelsregistre
Liste over og kort beskrivelse af betingelser:

Ordregiver skal udelukke en ansøger fra deltagelse i udbudsproceduren, hvis ansøger er omfattet af de i udbudslovens §§ 135 og 136 nævnte obligatoriske udelukkelsesgrunde. Ordregiver vil ikke gøre brug af de frivillige udelukkelsesgrunde, jf. udbudslovens § 137.

Oplysningerne om udelukkelsesgrunde anføres i det fælles europæiske udbudsdokument (ESPD), Del III »udelukkelsesgrunde« i følgende afsnit;

Del III.A: »Grunde vedrørende straffedomme«

Del III.B: »Grunde vedrørende betaling af skatter og afgifter eller bidrag til sociale sikringsordninger«

Del III.C: »Grunde, der vedrører insolvens, interessekonflikter eller forsømmelse i forbindelse med udøvelsen af erhvervet«.

Feltet vedrørende en interessekonflikt som følge af tilbudsgivers deltagelse i udbudsproceduren

Feltet vedrørende tilbudsgivers rådgivning eller anden involvering i forberedelsen af udbudsproceduren

Feltet vedrørende tilbudsgivers afgivelse af groft urigtige oplysninger, tilbageholdelse af oplysninger og mulighed for at fremsende supplerende dokumentation

Ansøger skal benytte det fælles europæiske udbudsdokument som foreløbigt bevis for, at ansøgeren opfylder

de nedenfor anførte minimumskrav til egnethed, samt hvordan ansøgeren opfylder de objektive og ikke diskriminerende

kriterier for udvælgelse. Før ordregivers beslutning om tildeling af kontrakten, skal den

tilbudsgiver, som ordregiver har til hensigt at tildele kontrakten til, fremlægge dokumentation for de oplysninger,

der er afgivet i det fælles europæiske udbudsdokument i henhold til udbudslovens § 151. Der henvises til

Konkurrence- og Forbrugerstyrelsens vejledning herom.

III.1.2) Økonomisk og finansiel kapacitet
Liste over og kort beskrivelse af udvælgelseskriterier:

Det fælles europæiske udbudsdokument (ESPD) bør indeholde oplysninger om ansøgerens

1) egenkapital i det seneste disponible regnskabsår.

Dette angives i det fælles europæiske udbudsdokument (ESPD) del IV B 4.

Såfremt ansøger baserer sig på andre enheders formåen, beregnes egenkapitalen som virksomhedens og disse andre enheders samlede egenkapital i det seneste disponible regnskabsår. Ved en sammenslutning af virksomheder (f.eks. et konsortium) beregnes egenkapitalen som deltagernes samlede egenkapital i det seneste disponible regnskabsår”.

Såfremt ansøger er en nystartet virksomhed, der endnu ikke har aflagt årsregnskab, kan ansøger dokumentere sin økonomiske formåen på anden vis. Dette kan f.eks. ske ved angivelse af nuværende egenkapital, udregnet på baggrund af revisorerklæring, der redegør for størrelsen på ansøgers egenkapital. Revisorerklæringen må maksimalt være 2 måneder gammel (regnet fra prækvalifikationsfristen).

Dokumentation:

Før beslutning om tildeling af kontrakterne skal dokumentationen for de oplysninger, der er afgivet i det fælles europæiske udbudsdokument (ESPD), fremlægges, jf. udbudslovens §§ 151 og 152.

Ansøgeren kan godtgøre opfyldelsen af mindstekravet ved at fremlægge sin balance eller uddrag heraf i det seneste disponible regnskabsår, såfremt offentliggørelse af balancen er lovpligtig i det land, hvor leverandøren er etableret, eller anden dokumentation for egenkapitalens størrelse. Ved en sammenslutning af virksomheder (f.eks. et konsortium) skal oplysningerne afgives for hver af de deltagende virksomheder i sammenslutningen.

Såfremt ansøger er en nystartet virksomhed, der endnu ikke har aflagt årsregnskab, kan ansøger dokumentere sin økonomiske formåen på anden vis. Dette kan f.eks. ske ved fremlæggelse af revisorerklæring, der redegør for størrelsen på ansøgers egenkapital. Revisorerklæringen må maksimalt være 2 måneder gammel (regnet fra prækvalifikationsfristen).

Hvis ansøger baserer sin økonomiske kapacitet på andre:

Ansøgere kan basere sig på andre enheders økonomiske kapacitet (f.eks. et moder- eller søsterselskab eller en underleverandør) uanset den juridiske karakter af forbindelserne mellem ansøger og disse andre. Hvis ansøgeren baserer sig på andre enheders økonomiske formåen, skal dette anføres i ESPD’et, Del II, afsnit C. Derudover skal den eller de andre enheder, som ansøger støtter sig på, afgive selvstændige versioner af det fælles europæiske udbudsdokument (ESPD). I modsat fald har ordregiver ikke mulighed for at lægge vægt på andre enheders økonomiske kapacitet.

Hvis ansøgeren baserer sig på andre enheders økonomiske, se ESPD del II, C, skal den virksomhed, som ansøgeren baserer sig på underskrive en støtteerklæring, se vedlagte bilag.

Hvis støtteerklæringen vedrører økonomisk og finansiel formåen, påtager undertegnede virksomhed sig solidarisk hæftelse over for ordregiver ved kontraktens underskrift på de vilkår, der nærmere fremgår af udbudsmaterialet. Se skabelon for afgivelse af støtteerklæring.

Mindstekrav til det niveau, der muligvis kræves:

Som mindstekrav kræves

1) en positiv egenkapital i det seneste disponible regnskabsår.

III.1.3) Teknisk og faglig kapacitet
Liste over og kort beskrivelse af udvælgelseskriterier:

Det fælles europæiske udbudsdokument (ESPD) bør indeholde oplysninger om ansøgerens udførelse af tjenesteydelser, der er sammenlignelige med opgaven, jf. beskrivelsen under udbudsbekendtgørelsens punkt II.2.4). Ansøger bør udfylde alle relevante felter i det fælles europæiske udbudsdokument (ESPD). Dette angives i det fælles europæiske udbudsdokument (ESPD), Del IV, afsnit C, Teknisk og faglig formåen, under punktet »For så vidt angår tjenesteydelseskontrakter: udførelse af tjenesteydelser af den anførte type«.

Ansøger opfordres derfor til at udarbejde en udførlig beskrivelse. Følgende bør angives:

— Beskrivelse af referencerne, herunder hvilket miljø anlæggene har været opsat i

— Kontraktsum

— Ordregiver

— Dato.

Såfremt ansøger ikke selv har relevante referencer, kan ansøger basere sig på andre enheders formåen, f.eks. moderselskab eller producent, jf. nærmere herom i afsnit 3.1 ovenfor.

Hvis ansøger baserer sig på andre enheders formåen eller såfremt der er tale om en sammenslutning af virksomheder, er det tilstrækkeligt, at der samlet set er mindst 2 referencer, som er sammenlignelige med opgaven, jf. beskrivelsen under udbudsbekendtgørelsens punkt II.2.4)”.

Ansøger kan vælge at vedlægge en referenceliste i stedet for ESPD’et afsnit del IV, afsnit C eller som supplement til ESPD’et.

Dokumentation:

Ansøgeren skal ikke fremlægge yderligere dokumentation for referencerne. Ordregiver forbeholder sig dog retten til at kontakte de enheder, der er angivet som modtager af leverancerne med henblik på at verificere det i det fælles europæiske udbudsdokument angivne.

Hvis ansøger baserer sin tekniske kapacitet på andre:

Ansøgere kan basere sig på andre enheders tekniske kapacitet (f.eks. et moder- eller søsterselskab eller en underleverandør) uanset den juridiske karakter af forbindelserne mellem ansøger og disse andre. Hvis ansøgeren baserer sig på andre enheders tekniske formåen, skal dette anføres i ESPD’et, Del II, afsnit C. Derudover skal den eller de andre enheder, som ansøger støtter sig på, afgive selvstændige versioner af det fælles europæiske udbudsdokument (ESPD). I modsat fald har ordregiver ikke mulighed for at lægge vægt på andre enheders tekniske kapacitet.

Hvis ansøgeren baserer sig på andre enheders tekniske/faglige formåen, se ESPD del II, C, skal den virksomhed, som ansøgeren baserer sig på underskrive en støtteerklæring, se vedlagte bilag.

Hvis støtteerklæringen vedrører teknisk og faglig formåen, skal undertegnede virksomhed anvendes som underleverandør/underentreprenør (se ESPD’et, del II, D) ved opgavens udførelse. Se skabelon for afgivelse af støtteerklæring.

Mindstekrav til det niveau, der muligvis kræves:

Som mindstekrav kræves, at ansøgeren har mindst 2 referencer, som er sammenlignelige med opgaven, jf. beskrivelsen under udbudsbekendtgørelsens punkt II.2.4).

Det skal i den forbindelse bemærkes, at det alene er på baggrund af beskrivelsen i feltet »beskrivelse« i ESPD'en del IV afsnit C eller ved fremlæggelse af en referenceliste, at ordregiver kan vurdere, om ansøger har mindst 2 referencer, som er sammenlignelige med opgaven.

III.1.4) Objektive regler og kriterier for deltagelse
Liste over og kort beskrivelse af regler og kriterier:

Der henvises til udbudsbetingelserne.

III.1.5) Oplysning om reserverede kontrakter
III.1.6) Sikkerhedsstillelse og garantier, som forlanges:

Leverandøren skal stille sikkerhed, se udkast til rammeaftale.

III.1.7) De vigtigste finansierings- og betalingsvilkår og/eller henvisning til relevante bestemmelser herom:

Se udkast til rammeaftale.

III.1.8) Retlig form, som kræves af den sammenslutning af økonomiske aktører, ordren tildeles:
III.2) Kontraktbetingelser
III.2.2) Kontraktudførelsesvilkår:

Kontraktvilkårene fremgår af udkast til rammeaftale, der er en del af udbudsmaterialet. Se nærmere i udbudsmaterialet.

III.2.3) Oplysninger om de medarbejdere, der er ansvarlige for kontraktens udførelse

Del IV: Procedure

IV.1) Beskrivelse
IV.1.1) Proceduretype
Begrænset udbud
IV.1.3) Oplysninger om rammeaftale eller dynamisk indkøbssystem
Udbuddet indebærer udarbejdelse af en rammeaftale
Rammeaftale med en enkelt aktør
IV.1.4) Oplysninger om reduktion af antallet af løsninger eller tilbud under forhandlingerne eller dialogen
IV.1.6) Oplysninger om elektronisk auktion
IV.1.8) Oplysninger om GPA-aftalen om offentlige udbud
Dette udbud er omfattet af GPA-aftalen: nej
IV.2) Administrative oplysninger
IV.2.1) Tidligere offentliggørelse om samme kontrakt
IV.2.2) Frist for modtagelse af bud eller ansøgninger om deltagelse
Dato: 06/07/2017
Tidspunkt: 10:00
IV.2.3) Forventet dato for afsendelse af opfordringer til at afgive bud eller at deltage til udvalgte ansøgere
Dato: 14/07/2017
IV.2.4) Sprog, der må benyttes ved afgivelse af tilbud eller ansøgninger om deltagelse:
Dansk
IV.2.6) Minimumsperiode, i hvilken den bydende er forpligtet af sit bud
Varighed i måneder: 6 (fra den anførte dato for modtagelse af bud)
IV.2.7) Betingelser for åbning af bud

Del VI: Supplerende oplysninger

VI.1) Oplysninger om gentagelse
Dette er et tilbagevendende offentligt indkøb: nej
VI.2) Oplysninger om elektroniske arbejdsgange
VI.3) Yderligere oplysninger:

I relation til punkt II.2.6) bemærkes, at beløbet udgør et skøn over den

forventede kontraktsum.

Eventuelle spørgsmål og svar i forbindelse med udbuddet vil blive offentliggjort på:

www.sundogbaelt.dk/udbud/Interesserede opfordres til løbende at holde sig orienteret på hjemmesiden.

I udbudsmaterialet er angivet,hvordan og i hvilket tidsrum, der kan stilles spørgsmål.

Ordregiver forbeholder sig muligheden for at anvende fremgangsmåden i forsyningsvirksomhedsdirektivets artikel 76, stk. 4, hvis ansøgninger eller tilbud ikke

opfylder udbudsmaterialets formelle krav.

Ansøgning om prækvalifikation kan ikke afgives på e-mail.

VI.4) Klageprocedurer
VI.4.1) Organ med ansvar for klageprocedurerne
Klagenævnet for Udbud
Nævnenes Hus, Toldboden 2
Viborg
8800
Danmark
Telefon: +45 72405708
E-mail: klfu@naevneneshus.dk

Internetadresse:https://erhvervsstyrelsen.dk/klagenaevnet-for-udbud

VI.4.2) Organ med ansvar for mæglingsprocedurerne
Der er ikke noget organ med ansvar for mæglingsprocedurerne i Danmark
Der er ikke noget organ med ansvar for mæglingsprocedurerne i Danmark
Danmark
VI.4.3) Klageprocedure
Præcise oplysninger om klagefrist(er):

Frister m.m. for indgivelse af klager fremgår af lov om Klagenævnet for Udbud, lovbekendtgørelse 2.6.2016

nr. 593. Det skal i den forbindelse nævnes, at senest samtidig med en klage indgives til Klagenævnet for

Udbud skal klager skriftligt underrette ordregiveren om, at en klage indgives til Klagenævnet for Udbud. Klage

over ikke at være prækvalificeret skal være indgivet til Klagenævnet for Udbud inden 20 kalenderdage regnet

fra den dag, hvor ordregiver har afsendt en underretning til de berørte ansøgere om, hvem der er blevet

prækvalificeret, hvis underretningen har angivet en kort redegørelse for de relevante grunde for beslutningen.

Klage over udbud eller beslutninger skal være indgivet til Klagenævnet for Udbud

inden:

6 måneder efter at ordregiveren har indgået en rammeaftale

regnet fra dagen efter den dag, hvor ordregiveren har

underrettet de berørte ansøgere og tilbudsgivere, jf. § 2,

stk. 2.

VI.4.4) Tjeneste, hvor der kan fås oplysninger om klageproceduren
Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen
Carl Jacobsens Vej 35
Valby
2500
Danmark
Telefon: +45 41715000
E-mail: kfst@kfst.dk
Fax: +45 41715001

Internetadresse:www.kfst.dk

VI.5) Dato for afsendelse af denne bekendtgørelse:
02/06/2017

Send til en kollega

0.047