23948sdkhjf

Fakta om udbudet

EU-nr
2017/S 211-439492
Offentliggjort
03.11.2017
Udbudstype
Udbud med forhandling uden forudgående offentliggørelse

Udbyder

Forsvarsministeriets Material- og Indkøbsstyrelse (FMI)

Vindere

(03.11.2017)
Leonardo SpA
Via Valdilocchi 15
19136 La Spezia

Rammeaftale vedrørende reservedele og support til 76mm Super Rapido Gun Mount


Forsvarsministeriets Material- og Indkøbsstyrelse (FMI)

Bekendtgørelse med henblik på frivillig forudgående gennemsigtighed

Varer

Direktiv 2009/81/EF

Del I: Ordregivende myndighed/enhed

I.1) Navn og adresser
Forsvarsministeriets Material- og Indkøbsstyrelse (FMI)
Lautrupbjerg 1-5
Ballerup
2750
Danmark
Kontaktperson: Tanja Goth-Eriksen
Telefon: +45 72814273
E-mail: fmi-ja-s113@mil.dk
NUTS-kode: DK0

Internetadresse(r):

Overordnet internetadresse: www.fmi.dk

I.4) Type ordregivende myndighed
Ministerium eller en anden myndighed på nationalt plan eller forbundsplan, herunder regionale eller lokale afdelinger
I.5) Hovedaktivitet
Forsvar

Del II: Genstand

II.1) Udbuddets omfang
II.1.1) Betegnelse:

Rammeaftale vedrørende reservedele og support til 76mm Super Rapido Gun Mount.

II.1.2) Hoved-CPV-kode
35000000
II.1.3) Kontrakttype
Varer
II.1.4) Kort beskrivelse:

Forsvarsministeriets Materiel- og Indkøbsstyrelse (FMI) ønsker ved udnyttelse af en option at forlænge en eksisterende rammeaftale indgået med Oto Melara S.p.a (nu Leonardo S.p.a.) i et år. Rammeaftalen indeholder reservedele og support til forsvarets eksisterende 76mm Super Rapid Gun Mounts installeret på søværnets skibe. Der er således et operativt behov for at kunne sikre forsyning af nødvendige reservedele og support.

Rammeaftalen er oprindelig indgået for en periode på 3 år, men indeholder ved optioner mulighed for forlængelse i to gange 1 år. Den samlede løbetid for rammeaftalen med den nuværende ønskede forlængelse vil således være 4 år.

II.1.6) Oplysninger om delkontrakter
Kontrakten er opdelt i delkontrakter: nej
II.1.7) Udbuddets samlede værdi (eksklusive moms)
Værdi eksklusive moms: 80 000 000.00 DKK
II.2) Beskrivelse
II.2.1) Betegnelse:
II.2.2) Supplerende CPV-kode(r)
35340000
II.2.3) Udførelsessted
NUTS-kode: DK0
II.2.4) Beskrivelse af udbuddet:

Se afsnit II.1.4 for beskrivelse.

II.2.5) Tildelingskriterier
II.2.11) Oplysninger om optioner
Optioner: ja
Beskrivelse af optioner:

Rammeaftalen indeholder 2 optioner på forlængelse af 1 år pr. option.

II.2.13) Oplysninger om EU-midler
Udbuddet vedrører et EU-finansieret projekt og/eller program: nej
II.2.14) Yderligere oplysninger

Datoen i bekendtgørelsens afsnit V.2.1) er datoen for beslutning om forlængelse af rammeaftale. Forlængelse af rammeaftalen vil ikke blive underskrevet før udløbet af en periode på 10 dage fra offentliggørelsen af denne bekendtgørelse.

Del IV: Procedure

IV.1) Beskrivelse
IV.1.1) Proceduretype
Udbud med forhandling uden offentliggørelse af en udbudsbekendtgørelse
  • Kun en bestemt økonomisk aktør kan levere de pågældende bygge- og anlægsarbejder, varer eller tjenesteydelser af følgende årsag:
    • årsager, der vedrører beskyttelse af enerettigheder, herunder intellektuelle ejendomsrettigheder
Forklaring:

FMI ønsker mulighed for løbende fortsat at kunne anskaffe reservedele og support til forsvarets 76mm Super Rapid Gun Mounts (SRGM), såfremt der skulle opstå et operativt behov herfor. Forsvarets 76mm SRGM er installeret på forsvarets skibe og er en integreret del af forsvarets øvrige våbensystemer, hvorfor muligheden for fortsat at kunne anskaffe reservedele og support er af afgørende betydning for forsvarets 76mm SRGM fortsatte operative brug. Leverandøren af 76mm SRGM har alle immaterielle rettigheder til de i rammeaftalen indeholdte reservedele og special tools and test equipment. Leverandøren er tillige den eneste, der som følge af disse immaterielle rettigheder af tekniske grunde vil kunne levere support til forsvaret 76mm SRGM. Leverandøren har ikke givet andre virksomheder licens til produktion og salg på det åbne marked af de omtalte reservedele. Det er af sikkerhedsmæssige årsager endvidere ikke muligt at anvende reservedele og support, som ikke er certificerede eller godkendte af leverandøren, da det af sikkerhedsmæssige årsager er nødvendigt at sikre 76mm SRGM funktionalitet samt interoperabilitet med de øvrige våbensystemer. Sikkerhed og interoperabilitet kan alene sikres ved at anvende leverandørens reservedele, som er beskyttet af immaterielle rettigheder. Manglende interoperabilitet kan fører til både personel og materiel skade i både nationale og internationale operationer, og således udgøre en sikkerhedsrisiko i fjendtlige situationer. Såfremt den fornødne funktionalitet og interoperabilitet ikke sikres, kan dette have dødelig udgang for personel samt forårsage store skader på skibene. Det er således ikke muligt at anskaffe de omtalte reservedele og support ved andre end leverandøren (producenten) af forsvarets 76mm SRGM. På baggrund af ovennævnte vurderer FMI, at anskaffelsen af reservedele og support kan ske ved en direkte tildeling til Leonardo S.p.a med hjemmel i forsvarsdirektivets artikel 28, stk. 1, litra e (enerettigheder).

IV.1.3) Oplysninger om rammeaftale
IV.1.8) Oplysninger om GPA-aftalen om offentlige udbud
Dette udbud er omfattet af GPA-aftalen: nej
IV.2) Administrative oplysninger
IV.2.1) Tidligere offentliggørelse om samme kontrakt

Del V: Kontrakt-/koncessionstildeling

V.2) Kontrakt-/koncessionstildeling
V.2.1) Dato for beslutningen om kontrakttildeling:
19/10/2017
V.2.2) Oplysninger om tilbud
Kontrakten er blevet tildelt en sammenslutning af økonomiske aktører: nej
V.2.3) Kontrahentens/Koncessionshavers navn og adresse
Leonardo SpA
Via Valdilocchi 15
La Spezia
19136
Italien
NUTS-kode: IT
Kontrahenten/koncessionshaveren bliver en SMV: nej
V.2.4) Oplysninger om kontraktens/delkontraktens/koncessionens værdi (eksklusive moms)
Kontraktens/delaftalens/koncessionens samlede værdi: 16 000 000.00 DKK
V.2.5) Oplysninger om underentreprise

Del VI: Supplerende oplysninger

VI.3) Yderligere oplysninger:
VI.4) Klageprocedurer
VI.4.1) Organ med ansvar for klageprocedurerne
Klagenævnet for Udbud
Nævnenes Hus, Toldboden 2,
Viborg
8800
Danmark
Telefon: +45 72405708
E-mail: klfu@naevneneshus.dk

Internetadresse:www.erhvervsstyrelsen.dk/klagenaevnet-for-udbud

VI.4.2) Organ med ansvar for mæglingsprocedurerne
VI.4.3) Klageprocedure
Præcise oplysninger om klagefrist(er):

Den ordregivende myndighed ønsker at indgå en kontrakt med den i afsnit V.2.3) nævnte leverandør. Kontrakten vil først blive indgået efter udgangen af 10 dage efter offentliggørelsen af denne bekendtgørelse i EU-tidende, jf. Lov om Klagenævnet for Udbud § 4, stk. 1, nr. 2. For klagefrister kan der i øvrigt henvises til Lov om Klagenævnet for udbud § 7, stk. 3, hvoraf det fremgår, at en klage over, at ordregiver har indgået en kontrakt uden forudgående offentliggørelse af en udbudsbekendtgørelse i Den Europæiske Unions Tidende, skal være indgivet til Klagenævnet for Udbud inden 30 kalenderdage regnet fra dagen efter den dag, hvor ordregiver har offentliggjort en bekendtgørelse i Den Europæiske Unions Tidende om, at ordregiveren har indgået en kontrakt, forudsat at bekendtgørelsen indeholder begrundelsen for ordregiverens beslutning om at tildele kontrakten uden forudgående offentliggørelse af en udbudsbekendtgørelse i Den Europæiske Unions Tidende, Klager skal skriftligt informere den ordregivende myndighed om indgivet klage senest samtidig med, at klagen indgives til Klagenævnet for Udbud.

VI.4.4) Tjeneste, hvor der kan fås oplysninger om klageproceduren
Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen
Carl Jacobsens Vej 35
Valby
2500
Danmark
Telefon: +45 41711500
E-mail: kfst@kfst.dk

Internetadresse:www.kfst.dk

VI.5) Dato for afsendelse af denne bekendtgørelse:
01/11/2017

Send til en kollega

0.043