Fakta om udbudet
Udbyder
Forsvarsministeriets Materiel - og Indkøbsstyrelse (FMI)
Global Support Package (GSP) for ARRIEL 1D1 motorer til Forsvarets FENNEC helikoptere
Forsvarsministeriets Materiel - og Indkøbsstyrelse (FMI)
Bekendtgørelse om indgåede kontrakter
Resultat af udbudsproceduren
Tjenesteydelser
Direktiv 2014/24/EU
Del I: Ordregivende myndighed
Lautrupbjerg 1-5
Ballerup
2750
Danmark
Kontaktperson: Line Westh
E-mail: liwe@kammeradvokaten.dk
NUTS-kode: DK
Internetadresse(r):
Overordnet internetadresse: www.forsvaret.dk
Del II: Genstand
Global Support Package (GSP) for ARRIEL 1D1 motorer til Forsvarets FENNEC helikoptere
GSP kontrakten vedrører drift og vedligeholdelse af det danske forsvars ARRIEL 1D1 motorer til FENNEC helikopterne, herunder levering af service, reservedele og special værktøjer. Formålet med kontrakten er at sikre at motorerne til enhver tid er funktionsdygtige og at helikopterne er luftdygtige. European Aviation Safety Agency har besluttet, at for at fly kan anses for at være luftdygtige kan service og vedligehold af motorerne kun udføres af virksomheder, der er autoriseret af den nationale luftfartsmyndighed (National Aviation Safety Authority). Endvidere er det kun muligt at anvende certificerede reservedele med "Part Numbers", der fremgår af OEM's (dvs. SafranHE) IPC liste. SafranHE er den eneste leverandør certificeret til at foretage Level 4Maintenance på ARRIEL 1D1 motorer og den eneste leverandør, der producerer en række af de reservedele, der fremgår af SafranHE IPC's liste.
Der henvises til punkt II.1.4) ovenfor. Derudover bemærkes, at FMI som følge af Safran's forhandlerstruktur er henvist til kun at kontrahere med Safran Helicopter Engines Germany GmbH, og at derfor kan ikke tilvejebringesen konkurrencesituation mellem Safran-selskaber. FMI har derfor iindgået kontrakt med Safran Helicopter Engines Germany GmbH vedrørende drift og vedligeholdelse af ARRIEL 1D1 motorerne.
Kontrakten vil have en varighed på 4 år med mulighed for forlængelse 3 gange med 4 år, således kontraktens samlede varighed kan blive op til 16 år.
Værdien angivet i pkt. II.1.7) og V.2.4) er den estimerede værdi af kontrakten, og er således ikke udtryk for kontraktens endelige værdi, ligesom FMI ikke herved har forpligtet sig til at foretage anskaffelser svarende til denne værdi.
Del IV: Procedure
- Kun en bestemt økonomisk aktør kan levere de pågældende bygge- og anlægsarbejder, varer eller tjenesteydelser af følgende årsag:
- manglende konkurrence af tekniske årsager
FMI har indgået en Global Support Package aftale vedrørende drift og vedligeholdelse af ARRIEL 1D1motorerne til Forsvarets FENNEC helikoptere. Efter FMI’s vurdering kan disse ydelser kun anskaffes fra Safran Helicopter Engines Germany GmbH på grund af manglende konkurrence af tekniske årsager samt beskyttelse af eksklusive rettigheder, herunder intellektuelle rettigheder. Dette skyldes, at der ikke er andre selskaber inden for EU, der er certificeret til at foretage Level 4 Maintenance, som skal være en del af GSP aftalen og at FMI dermed ikke kan købe de komplette vedligeholdelsesydelser (inkl. reservedele) fra andre end Safran Helicopter Engines Germany GmbH. FMI vurderer derudover, at der ikke findes et rimeligt alternativ, og at den manglende konkurrence ikke er et resultat af en kunstig indskrænkning af udbudsvilkårene. FMI vurderer derfor, at betingelserne i udbudslovens § 80, stk. 3, nr. 2, samt § 80, stk. 4, for at anvende udbud med forhandling uden forudgående offentliggørelse af en udbudsbekendtgørelse, er opfyldt.
Del V: Kontrakttildeling
Global Support Package for Safran Helicopter Engines Gas Turbine ARRIEL 1D1 engines
Borsteler Chaussee 43
Hamburg
22453
Tyskland
NUTS-kode: DE
Del VI: Supplerende oplysninger
Nævnenes Hus, Toldboden 2
Viborg
8800
Danmark
Telefon: +45 35291000
E-mail: klfu@naevneneshus.dk
Internetadresse: https://erhvervsstyrelsen.dk/klagevejledning-0
FMI har fulgt proceduren i klagenævnslovens § 4 (lovbekendtgørelse nr. 593 af 2.6.2016 om Klagenævnet for Udbud, tilgængelig på www.retsinformation.dk). Kontrakten blev ikke indgået før efter udløbet af 10 kalenderdage regnet fra dagen efter den dag, hvor bekendtgørelse med henblik på frivillig forudgående gennemsigtighed (2018/S 184-417189) er offentliggjort, jf. klagenævnslovens § 4, stk. 1, nr. 2.
I henhold til klagenævnslovens § 7, stk. 3, skal en klage over, at ordregiveren i strid med udbudsreglerne har indgået en kontrakt uden forudgående offentliggørelse af en udbudsbekendtgørelse i Den Europæiske Unions Tidende, i tilfælde hvor en ordregiver har fulgt proceduren i § 4, være indgivet til Klagenævnet for Udbud inden 30 kalenderdage regnet fra dagen efter den dag, hvor ordregiveren har offentliggjort en bekendtgørelse i Den Europæiske Unions Tidende om, at ordregiveren har indgået en kontrakt, forudsat at bekendtgørelsen indeholder begrundelsen for ordregiverens beslutning om at tildele kontrakten uden forudgående offentliggørelse af en udbudsbekendtgørelse i Den Europæiske Unions Tidende.
Carl Jacobsens vej 35
Valby
2500
Danmark
Telefon: +45 41715000
E-mail: kfst@kfst.dk
Internetadresse: www.kfst.dk