Fakta om udbudet
Udbyder
Danmarks Tekniske Universitet (DTU)
Udbygning af centralkøl i 2. kvadrant - E05 Entreprise vedr. Styring og regulering
Danmarks Tekniske Universitet (DTU)
Bekendtgørelse om indgåede kontrakter
Resultat af udbudsproceduren
Bygge- og anlægsarbejder
Direktiv 2014/24/EU
Del I: Ordregivende myndighed
Energivej, Bygning 409
Kgs. Lyngby
2800
Danmark
Kontaktperson: Projektleder Yochai Ariel
E-mail: ariel@dtu.dk
NUTS-kode: DK01
Internetadresse(r):
Overordnet internetadresse: http://www.dtu.dk/
Del II: Genstand
Udbygning af centralkøl i 2. kvadrant - E05 Entreprise vedr. Styring og regulering
Udbudsforretningen gennemføres som et udbud med forhandling efter reglerne i udbudslovens § § 61-66. Der vil blive prækvalificeret 4 ansøgere til at deltage i forhandlingsprocessen.
Udbudsprocessen består af 3 faser:
i. prækvalifikation,
ii. indledende tilbud og forhandling,
iii. endeligt tilbud og tildeling.
Udbudsbetingelserne indeholder de formelle betingelser for gennemførelse af udbudsprocessen. Det er derfor vigtigt, at ansøgere og senere de udvalgte tilbudsgivere sætter sig grundigt ind i udbudsbetingelser.
2800 Kgs. Lyngby
Det hermed udbudte entreprisekontrakt vedrører udbygning af centralkøl i 2 kvadrant på DTU Lyngby Campus. DTU’s formål med den udbudte udbygning af centralkøleanlægget er en bæredygtig og fremtidssikret centralkølforsyningen på DTU i Lyngby.
Det samlede projekt omhandler etablering af en ny kølecentral på DTU, Lyngby Campus i forbindelse med udbygning af centralkøl i 2. kvadrant. Projektet består af 6 storentrepriser:
- E01 - Jord, råhus, aptering, anlæg/kloak, byggeplads,
- E02 - Kølemaskiner, varmepumper, vekslere, rør + komponenter i B215, inkl. 1 årig driftsaftale,
- E03 - Kølerør, varmerør, omlægning af installationer i B210, ventilation, VVS, bygnings-el i B215,
- E05 - Styring af anlæg og bygningsinstallationer (HVAC), inkl. 1 årig driftsaftale,
- E06 - Tilpasning af styring mod eksisterende DTU-system,
- E07 - Højspændingskabler, transformere og koblingsudstyr samt hovedtavle i B215.
For at sikre at alle 6 entreprenører og DTU opnår et succesfuldt projekt med høj kvalitet, sikkerhed og fornuftige dækningsbidrag, har DTU besluttet, at alle entreprenører skal deltage i projektgennemgang og levere detailprojektering til DTU.
Formålet er at sikre, at der udarbejdes et endeligt tegningsmateriale, så parterne kan realisere målet om et produktivt projekt, hvor der leveres robust kølecentral til tiden, prisen og kvaliteten og som leverer en optimeret køling og styring af DTU’s kølecentraler. Herved opnår DTU på sigt store driftsbesparelser.
Entreprise E05 Styring og regulering omfatter følgende hovedopgaver:
(a) Automatik for styring regulering og overvågning af ny køle- varmecentral i B215K.
(b) Samspil med DTU’s eksisterende kølecentraler og kølering.
(c) Samspil med DTU’s eksisterende varmecentral i B415 og varmering.
(d) CTS-automatik til styring regulering og overvågning af normale bygningstekniske installationer (HVAC og el mv.) i bygning B215K.
(e) Anlægsbilleder på DTU Scadabrugerflade Viejo Citect for både A og B.
I ovenstående opgave under a. er der en stor del af integration til entreprenør (E02) der udfører det samlede køle- varmeanlæg.
For del (b.) udføres under entreprise E06 ændring og tilpasning af DTU’s eksisterende Schneider automatik i de andre kølecentraler på DTU så disse kan starte op som reserve og så der er samspil med den ny kølecentral i B215K.
For del (c) skal DTU lave tilpasning af den eksisterende styring af varmecentralen så der er samspil mellem den eksisterende og nye central. Der er en række data der skal udveksles og anvendes i styringen af ny køle-varmecentral i B215K.
E05 er et samlet udbud af en entreprisekontrakt og en 1-årig driftsaftale. Den samlede opgave tildeles til samme tilbudsgiver.
Udførelse af Entreprise E05 forventes at starte januar 2019 og AB92 aflevering forventes at være tredje kvartal 2020.
Del IV: Procedure
Del V: Kontrakttildeling
Udbygning af centralkøl i 2. kvadrant - E05 Entreprise vedr. Styring og regulering
Del VI: Supplerende oplysninger
DTU har nu modtaget tilbud på de i alt 6 entrepriser, der indgår som en del af DTU samlede projekt vedrørende B215K Udbygning af centralkøl i 2. kvadrat.
Desværre har det vist sig, at de indkomne tilbud på 5 ud af 6 entrepriser overstiger DTU’s estimerede entrepriseudgift, og at den akkumulerede entreprisesum på alle 6 entrepriser tilsammen gør, at projektets økonomi er væsentligt overskredet.
Dette medfører, at DTU desværre er nødsaget til at annullere udbuddet, hvilket hermed meddeles. DTU indrykker ligeledes en bekendtgørelse i EU-tidende om annullationsbeslutningen.
I forhold til projektets økonomi har DTU’s vurdering omfattet selv anlægsudgiften. Som følge af, at økonomien er overskredet væsentligt, vil et eventuelt genudbud af en ændret centralkølefunktion forudsætte, at der udarbejdes et nyt projekt-scope der viser, at projektet kan realiseres til de midler, der er bevilget af DTU’s bestyrelse.
DTU beklager ulejligheden, takker for samarbejdet under dette udbud, og ser frem til fremtidige samarbejder om vedligeholdelse, renovering, og udvidelse af DTU’s forsyninger og bygningsmasse.
Toldboden 2
Viborg
8800
Danmark
Telefon: +45 3529100
E-mail: klfu@erst.dk
Internetadresse: http://erhvervsstyrelsen.dk/om-klagenaevnet-for-udbud
I henhold til lov om håndhævelse af udbudsreglerne m.v. skal klager over ikke at være blevet prækvalificeret være indgivet til Klagenævnet for Udbud inden 20 kalenderdage regnet fra dagen efter afsendelsen af underretning til ansøgerne om, hvem der er blevet prækvalificeret jf. lovens § 2, stk. 1, hvis der ved underretningen er angivet en kort redegørelse for de relevante grunde for beslutningen.
Klage over ikke at være blevet tildelt kontrakten skal være indgivet til Klagenævnet for Udbud inden 45 kalenderdage regnet fra dagen efter, at Ordregiver har offentliggjort en bekendtgørelse i Den Europæiske Unions Tidende om, at Ordregiver har indgået kontrakt, jf. § 7, stk. 2, nr. 1, i lovbekendtgørelse nr. 593 om Klagenævnet for Udbud af 2.6.2016.
Carl Jacobsens Vej 35
Valby
2500
Danmark
Telefon: +45 41715000
E-mail: kfst@kfst.dk
Internetadresse: http://kfst.dk