Fakta om udbudet
Udbyder
Forsvarsministeriets Materiel- og Indkøbsstyrelse
Ændring af kontrakt om levering af boroskopsystemer til brug for inspektion af flymotorer
Forsvarsministeriets Materiel- og Indkøbsstyrelse
Bekendtgørelse om indgåede kontrakter
Resultat af udbudsproceduren
Varer
Direktiv 2014/24/EU
Del I: Ordregivende myndighed
16287180
Lautrupbjerg 1 - 5
København
2750
Danmark
Kontaktperson: Josephine Søegaard Knop
Telefon: +45 28596445
E-mail: josk@kammeradvokaten.dk
NUTS-kode: DK0
Internetadresse(r):
Overordnet internetadresse: www.fmi.dk
Del II: Genstand
Ændring af kontrakt om levering af boroskopsystemer til brug for inspektion af flymotorer
Forsvarsministeriets Materiel- og Indkøbsstyrelse (FMI) har foretaget en ændring af en ændring af en eksisterende kontrakt med leverandøren (kontrakt nr. 4600004403) om levering af boroskopsystemer, således at den i stedet for at omfatte skoper med Eksterne arbejdskanaler nu omfatter skoper med Interne/Indbyggede arbejdskanaler.
Det er FMI's vurdering, at kontraktændringen kunne ske med hjemmel i udbudslovens § 183, da den påtænkte ændring ikke udgjorde en ændring af kontraktens overordnede karakter, da ændringen ikke oversteg 50 pct. af værdien af den oprindelige kontrakt, og idet ændringen var nødvendiggjort at udefrakommende og for FMI uforudsigelige forhold.
På denne baggrund er det FMIs vurdering, at ændringen ikke udgjorde en ændring af grundlæggende elementer i kontrakten, og at ændringen derfor kunne foretages inden for de udbudsretlige rammer for ændringer af kontrakter.
Denne bekendtgørelse angår ændringen af en kontrakt, som Forsvarsministeriets Materiel- og Indkøbsstyrelse (FMI) indgik med leverandøren den 7.11.2016 (kontrakt nr. 4600004403) om levering af boroskopsystemer.
Da denne ordretildelingsbekendtgørelse vedrører en kontraktændring, blev den ikke tildelt på grundlag af en udbudsprocedure og således heller ikke på grundlag af tildelingskriterier. Udfyldelsen af pkt. II.2.4) Tildelingskriterier er således alene sket af hensyn til udfyldelsen af obligatoriske felter i denne bekendtgørelse.
Del IV: Procedure
- Udbuddet er ikke omfattet af direktivet
Forsvarets Materiel- og Indkøbsstyrelse (FMI) har foretaget en ændring af en ændring af en eksisterende kontrakt med leverandøren (kontrakt nr. 4600004403) om levering af boroskopsystemer, således at den i stedet for atomfatte skoper med Eksterne arbejdskanaler nu omfatter skoper med Interne/Indbyggede arbejdskanaler. Årsagen til ændringen var, at den tekniske konstruktion af skoperne med eksterne arbejdskanaler indebar en sikkerhedsmæssig risiko for dele af boroskoperne ville beskadige flymotorer under inspektion, hvilket ultimativt ville kunne indebære sikkerhedsmæssige risici for F-16 flyenes funktionalitet og dermed også det personel, der betjener flyene.
Kontraktændringen indebar en økonomisk forøgelse af kontraktværdien med 1 381 681 DKK, svarende til ca. 43% af værdien af den oprindelige kontraktværdi på ca. 3 200 000 DKK.
Det er FMI's vurdering, at kontraktændringen kunne ske med hjemmel i udbudslovens § 183, da den påtænkte ændring ikke udgjorde en ændring af kontraktens overordnede karakter, da ændringen ikke oversteg 50 pct. af værdien af den oprindelige kontrakt, og idet ændringen var nødvendiggjort at ude frakommende og for FMI uforudsigelige forhold.
På denne baggrund er det FMIs vurdering, at ændringen ikke udgjorde en ændring af grundlæggende elementer i kontrakten, og at ændringen derfor kunne foretages inden for de udbudsretlige rammer for ændringer af kontrakter.
Del V: Kontrakttildeling
Ændring af kontrakt om levering af boroskopsystemer
Del VI: Supplerende oplysninger
Toldboden 2
Viborg
8800
Danmark
Telefon: +45 72405708
E-mail: klfu@naevneneshus.dk
Internetadresse: http://www.klfu.dk
I henhold til lov om Klagenævnet for Udbud m.v. (loven kan hentes på www.retsinformation.dk), gælder følgende frister for indgivelse af klage:
Klage over ikke at være blevet udvalgt skal være indgivet til Klagenævnet for Udbud inden 20 kalenderdage, jf. lovens § 7, stk. 1, fra dagen efter afsendelse af en underretning til de berørte ansøgere om, hvem der er blevet udvalgt, når underretningen er ledsaget af en begrundelse for beslutningen i overensstemmelse med lovens §2,stk. 1, nr. 1, og udbudslovens § 171, stk. 2.
I andre situationer skal klage over udbud, jf. lovens § 7, stk. 2, være indgivet til Klagenævnet for Udbud inden:
1) 45 kalenderdage efter at ordregiveren har offentliggjort en bekendtgørelse i Den Europæiske Unions Tidende om, at ordregiveren har indgået en kontrakt. Fristen regnes fra dagen efter den dag, hvor bekendtgørelsen er blevet offentliggjort;
2) 30 kalenderdage regnet fra dagen efter den dag, hvor ordregiveren har underrettet de berørte tilbudsgivere om, at en kontrakt baseret på en rammeaftale med genåbning af konkurrencen eller et dynamisk indkøbssystem er indgået, hvis underretningen har angivet en begrundelse for beslutningen;
3) 6 måneder efter at ordregiveren har indgået en rammeaftale regnet fra dagen efter den dag, hvor ordregiveren har underrettet de berørte ansøgere og tilbudsgivere, jf. lovens § 2, stk. 2, og udbudslovens § 171, stk. 4;
4) 20 kalenderdage regnet fra dagen efter at ordregiveren har meddelt sin beslutning, jf. udbudslovens § 185, stk. 2.
Senest samtidig med at en klage indgives til Klagenævnet for Udbud, skal klageren skriftligt underrette ordregiveren om, at klage indgives til Klagenævnet for Udbud, og om hvorvidt klagen er indgivet i standstill perioden, jf. lovens § 6, stk. 4. I tilfælde hvor klagen ikke er indgivet i standstill perioden, skal klageren tillige angive, hvorvidt der begæres opsættende virkning af klagen, jf. lovens § 12, stk. 1.
Klagenævnet for Udbuds e-mailadresse er angivet i punkt VI.4.1).
Klagenævnet for Udbuds klagevejledning kan findes på www.erhvervsstyrelsen.dk
Carl Jacobsens Vej 35
Valby
2500
Danmark