Fakta om udbudet
Udbyder
Forsvarsministeriets Materiel- og Indkøbsstyrelse
Ændring af kontrakt om levering af boroskopsystemer til brug for inspektion af flymotorer
Forsvarsministeriets Materiel- og Indkøbsstyrelse
Bekendtgørelse om ændring
Ændring af en kontrakt/koncession i dens løbetid
Direktiv 2014/24/EU
Del I: Ordregivende myndighed/enhed
16287180
Lautrupbjerg 1 - 5
København
2750
Danmark
Kontaktperson: Josephine Søegaard Knop
Telefon: +45 28596445
E-mail: josk@kammeradvokaten.dk
NUTS-kode: DK0
Internetadresse(r):
Overordnet internetadresse: www.fmi.dk
Del II: Genstand
Ændring af kontrakt om levering af boroskopsystemer til brug for inspektion af flymotorer
Ændring af kontrakt om levering af boroskopsystemer til brug for inspektion af flymotorer.
Denne bekendtgørelse angår ændringen af en kontrakt, som Forsvarsministeriets Materiel- og Indkøbsstyrelse (FMI) indgik med leverandøren den 7.11.2016 (kontrakt nr. 4600004403) om levering af boroskopsystemer.
Del IV: Procedure
Del V: Kontrakt-/koncessionstildeling
Ændring af kontrakt om levering af boroskopsystemer
34904790
http://www.endotest.dk/
Roskilde
4000
Danmark
NUTS-kode: DK0
Internetadresse: http://www.endotest.dk/
Del VI: Supplerende oplysninger
Under "II.2.7) Varighed af kontrakten, rammeaftalen, det dynamiske indkøbssystem eller koncessionen" og "VII.1.5) Varighed af kontrakten, rammeaftalen, det dynamiske indkøbssystem eller koncessionen" er varigheden fastsat til 1 måned. Feltet er imidlertid alene udfyldt af hensyn til de obligatoriske felter i denne bekendtgørelse, da kontrakten såvel som kontrakttillægget har karakter af en enkeltanskaffelse, og idet det således ikke er muligt at fastsætte en bestemt varighed for disse.
Toldboden 2
Viborg
8800
Danmark
Telefon: +45 72405708
E-mail: klfu@naevneneshus.dk
Internetadresse: http://www.klfu.dk
Carl Jacobsens Vej 35
Valby
2500
Danmark
I henhold til lov om Klagenævnet for Udbud m.v. (loven kan hentes på www.retsinformation.dk), gælder følgende frister for indgivelse af klage:
Klage over ikke at være blevet udvalgt skal være indgivet til Klagenævnet for Udbud inden 20 kalenderdage, jf. lovens § 7, stk. 1, fra dagen efter afsendelse af en underretning til de berørte ansøgere om, hvem der er blevet udvalgt, når underretningen er ledsaget af en begrundelse for beslutningen i overensstemmelse med lovens §2, stk. 1, nr. 1, og udbudslovens § 171, stk. 2.
I andre situationer skal klage over udbud, jf. lovens § 7, stk. 2, være indgivet til Klagenævnet for Udbud inden:
1) 45 kalenderdage efter at ordregiveren har offentliggjort en bekendtgørelse i Den Europæiske Unions Tidende om, at ordregiveren har indgået en kontrakt. Fristen regnes fra dagen efter den dag, hvor bekendtgørelsen er blevet offentliggjort;
2) 30 kalenderdage regnet fra dagen efter den dag, hvor ordregiveren har underrettet de berørte tilbudsgivere om, at en kontrakt baseret på en rammeaftale med genåbning af konkurrencen eller et dynamisk indkøbssystemer indgået, hvis underretningen har angivet en begrundelse for beslutningen;
3) 6 måneder efter at ordregiveren har indgået en rammeaftale regnet fra dagen efter den dag, hvor ordregiveren har underrettet de berørte ansøgere og tilbudsgivere, jf. lovens § 2, stk. 2, og udbudslovens § 171, stk. 4;
4) 20 kalenderdage regnet fra dagen efter at ordregiveren har meddelt sin beslutning, jf. udbudslovens § 185, stk. 2.
Senest samtidig med at en klage indgives til Klagenævnet for Udbud, skal klageren skriftligt underrette ordregiveren om, at klage indgives til Klagenævnet for Udbud, og om hvorvidt klagen er indgivet i standstill perioden, jf. lovens § 6, stk. 4. I tilfælde hvor klagen ikke er indgivet i standstill perioden, skal klageren tillige angive, hvorvidt der begæres opsættende virkning af klagen, jf. lovens § 12, stk. 1.
Klagenævnet for Udbuds e-mailadresse er angivet i punkt VI.4.1).
Klagenævnet for Udbuds klagevejledning kan findes på www.erhvervsstyrelsen.dk
Carl Jacobsens Vej 35
Valby
2500
Danmark
Del VII: Ændringer til kontrakten/koncessionen
Forsvarsministeriets Materiel- og Indkøbsstyrelse (FMI) har foretaget en ændring af en eksisterende kontrakt med leverandøren (kontrakt nr. 4600004403) om levering af boroskopsystemer, således at den i stedet for at omfatte skoper med Eksterne arbejdskanaler nu omfatter skoper med Interne/Indbyggede arbejdskanaler. Årsagen til ændringen var, at den tekniske konstruktion af skoperne med eksterne arbejdskanaler indebar en sikkerhedsmæssig risiko for dele af boroskoperne ville beskadige flymotorer under inspektion, hvilket ultimativt ville kunne indebære sikkerhedsmæssige risici for F-16 flyenes funktionalitet og dermed også det personel, der betjener flyene.
Kontraktændringen indebar en økonomisk forøgelse af kontraktværdien med 1 381 681 DKK, svarende til ca. 43% af værdien af den oprindelige kontraktværdi på ca. 3 200 000 DKK.
Det er FMI's vurdering, at kontraktændringen kunne ske med hjemmel i udbudslovens § 183, da den påtænkte ændring ikke udgjorde en ændring af kontraktens overordnede karakter, da ændringen ikke oversteg 50 pct. af værdien af den oprindelige kontrakt, og idet ændringen var nødvendiggjort af ude frakommende og for FMI uforudsigelige forhold.
På denne baggrund er det FMIs vurdering, at ændringen ikke udgjorde en ændring af grundlæggende elementer i kontrakten, og at ændringen derfor kunne foretages inden for de udbudsretlige rammer for ændringer af kontrakter.
Der henvises til afsnit VII.1.4, idet det kan tilføjes, at der tidligere er sket en forhøjelse af kontraktværdien til i alt 3 419 120 DKK i forbindelse med udnyttelsen af en option på indkøb af et nyt boroskopsystem.
Der henvises til afsnit VII.1.4