Fakta om udbudet
Udbyder
Forsvarsministeriet, Materiel- og Indkøbsstyrelsen (FMI)
Kontrakt om køb af 35 stk. Flotation Cartridges til EH101-helikopterne
Forsvarsministeriet, Materiel- og Indkøbsstyrelsen (FMI)
Bekendtgørelse om indgåede kontrakter
Resultat af udbudsproceduren
Varer
Direktiv 2014/24/EU
Del I: Ordregivende myndighed
Lautrupbjerg 1-5
Ballerup
2750
Danmark
Kontaktperson: Morten Winther, FMI
Telefon: +45 72814000
E-mail: fmi-id-olu02@mil.dk
NUTS-kode: DK
Internetadresse(r):
Overordnet internetadresse: www.fmi.dk
Del II: Genstand
Kontrakt om køb af 35 stk. Flotation Cartridges til EH101-helikopterne
Forsvarsministeriet, Materiel og Indkøbsstyrelsen (FMI) har indgået kontrakt med UTC Aerospace Systems - L'Hotellier (Frankrig) om anskaffelse af 35 stk. Flotation Cartridges ("FC") til Forsvarets EH101-helikoptere. En FC er en inflationscylinder, som sidder i en ventil monteret på en trykbærende heliumfyldt beholder i helikopterens landingsstel. FC’en fungerer på den måde, at den i tilfælde af helikopterens nødlanding på vand vil slå hul i en membran i ventilen, således at heliumstoffet fra beholderen vil flyde ud i særligt indbyggede flydepontoner, som gør det muligt for EH101-helikopteren at flyde.
Se afsnit II.1.4 ovenfor.
Del IV: Procedure
- Tvingende grunde som følge af begivenheder, som den ordregivende myndighed ikke kunne forudse, og under streng overholdelse af direktivets betingelser
EH101-helikopterne anvendes til løbende indsatser i bl.a. Forsvarets Eftersøgnings- og redningstjeneste (”SAR”) og Taktisk Troppe Transport (”TTT”). I SAR rollen samarbejder Forsvaret med andre myndigheder, herunder politi, sygehusvæsnet i forbindelse med redningsarbejde og eftersøgning både til vands og over land. I TTT rollen kan der eksempelvis være tale om eftersøgninger i middelhavet mv. Forsvaret havde et presserende og ikke forudseeligt behov for at anskaffe de 35 stk. Flotation Cartridges, idet flere af EH101-helikopterne ikke havde funktionsdygtige FC'ere. Det ville ganske enkelt ikke være forsvarligt under hensyn til personel-og materielsikkerheden at flyve uden funktionsdygtige FC'ere. Et fuldt og funktionelt SAR beredskab er afgørende for Forsvarets mulighed for bl.a. at redde mennesker nødstedt til søs, foretage sygetransport mv. Manglende funktionelle FC’ere kan således have betydelige konsekvenser for Forsvarets evne til at udføre SAR og TTT operationer, og i den yderste konsekvens kunne det betyde, at Forsvaret – og Danmark – ikke har et operativt SAR beredskab. Det var således nødvendigt, at Forsvaret anskaffede disse. FMI har vurderet, at anskaffelsen er undtaget udbudspligt i henhold til udbudslovens § 80, stk. 5.
Del V: Kontrakttildeling
4 Rue Henri Poincaré
Antony Cedex
F-92167
Frankrig
NUTS-kode: FR
Del VI: Supplerende oplysninger
Nævnenes hus, Toldboden 2
Viborg
8800
Danmark
Telefon: +45 72405600
E-mail: klfu@naevneneshus.dk
I henhold til klagenævnslovens § 7, stk. 2, (lovbekendtgørelse nr. 593 af 2.6.2016 om Klagenævnet for Udbud, tilgængelig på www.retsinformation.dk) skal klage indgives til Klagenævnet for Udbud inden følgende klagefrister:
1) 45 kalenderdage efter at ordregiveren har offentliggjort en bekendtgørelse i Den Europæiske Unions Tidende om, at ordregiveren har indgået en kontrakt. Fristen regnes fra dagen efter den dag, hvor bekendtgørelsen er blevet offentliggjort;
2) 30 kalenderdage regnet fra dagen efter den dag, hvor ordregiveren har underrettet de berørte tilbudsgivere om, at en kontrakt baseret på en rammeaftale med genåbning af konkurrencen eller et dynamisk indkøbssystem er indgået, hvis underretningen har angivet en begrundelse for beslutningen;
3) 6 måneder efter at ordregiveren har indgået en rammeaftale regnet fra dagen efter den dag, hvor ordre-giveren har underrettet de berørte ansøgere og tilbudsgivere, jf. § 2, stk. 2, eller udbudslovens § 171, stk. 4.
Senest samtidig med at en klage indgives til Klagenævnet for Udbud, skal klageren skriftligt underrette ordregiveren om, at klage indgives til Klagenævnet for Udbud, og om, hvorvidt klagen er indgivet i standstill perioden, jf. § 3, stk. 1 eller 2. I tilfælde, hvor klagen ikke er indgivet i standstill perioden, skal klageren tillige angive, hvorvidt der begæres opsættende virkning, jf. § 12, stk. 1.
Kontaktoplysning til Klagenævnet for Udbud er angivet i pkt. VI.4.1).
Klagenævnet for Udbuds egen vejledning om klager er tilgængelig på hjemmesiden angivet i pkt. VI.4.1).
Carl Jacobsens Vej 35
Valby
2500
Danmark
Telefon: +45 41715000
E-mail: kfst@kfst.dk
Internetadresse: https://www.kfst.dk/