23948sdkhjf

Fakta om udbudet

EU-nr
2019/S 171-418711
Offentliggjort
05.09.2019
Udbudstype
Udbud med forhandling uden forudgående offentliggørelse

Udbyder

Danish Defence Acquisition and Logistics Organizations

Vindere

(05.09.2019)
Revision Military Ltd.
7 Corporate Drive
Essex Junction, VT05452

Levetidsforlængelse af COBRA M12 ballistiske hjelme


Danish Defence Acquisition and Logistics Organizations

Bekendtgørelse med henblik på frivillig forudgående gennemsigtighed

Tjenesteydelser

Legal Basis:

Direktiv 2009/81/EF

Del I: Ordregivende myndighed/enhed

I.1) Navn og adresser
Danish Defence Acquisition and Logistics Organizations
16-28-71-80
Lautrupbjerg 1-5
Ballerup
2750
Danmark
Kontaktperson: Rikke Løber-Meincke
E-mail: fmi-id-slu08@mil.dk
NUTS-kode: DK

Internetadresse(r):

Overordnet internetadresse: https://www.ethics.dk/ethics/eo#/919250f6-51ac-4a37-af00-abff8534dcbd/homepage

I.4) Type ordregivende myndighed
Ministerium eller en anden myndighed på nationalt plan eller forbundsplan, herunder regionale eller lokale afdelinger
I.5) Hovedaktivitet
Forsvar

Del II: Genstand

II.1) Udbuddets omfang
II.1.1) Betegnelse:

Levetidsforlængelse af COBRA M12 ballistiske hjelme

II.1.2) Hoved-CPV-kode
35000000
II.1.3) Kontrakttype
Tjenesteydelser
II.1.4) Kort beskrivelse:

FMI ønsker at indgå en rammeaftale på levetidsforlængelse af ballistiske hjelme COBRA M12 samt levering af reservedele.

II.1.6) Oplysninger om delkontrakter
Kontrakten er opdelt i delkontrakter: nej
II.1.7) Udbuddets samlede værdi (eksklusive moms)
Værdi eksklusive moms: 45 000 000.00 DKK
II.2) Beskrivelse
II.2.1) Betegnelse:
II.2.2) Supplerende CPV-kode(r)
II.2.3) Udførelsessted
NUTS-kode: DK
II.2.4) Beskrivelse af udbuddet:

FMI ønsker at indgå en rammeaftale vedrørende levetidsforlængelse af forsvarets ballistiske hjelme COBRA M12. De ballistiske hjelme udgør en del af soldaternes personlige ballistiske beskyttelsesudstyr. Rammeaftalen skal indeholde en levetidsforlængelse af hjelmene samt reservedele, for således at sikre at hjelmene er funktionsdygtige. Rammeaftalen har en varighed på 7 år og mulighed for forlængelse i yderligere 5 år.

II.2.5) Tildelingskriterier
II.2.11) Oplysninger om optioner
Optioner: ja
Beskrivelse af optioner:

Rammeaftalen har en option på forlængelse i 5 år.

II.2.13) Oplysninger om EU-midler
Udbuddet vedrører et EU-finansieret projekt og/eller program: nej
II.2.14) Yderligere oplysninger

Del IV: Procedure

IV.1) Beskrivelse
IV.1.1) Proceduretype
Udbud med forhandling uden offentliggørelse af en udbudsbekendtgørelse
  • Kun en bestemt økonomisk aktør kan levere de pågældende bygge- og anlægsarbejder, varer eller tjenesteydelser af følgende årsag:
    • årsager, der vedrører beskyttelse af enerettigheder, herunder intellektuelle ejendomsrettigheder
Forklaring:

FMI ønsker at indgå rammeaftale om levetidsforlængelse samt levering af reservedele til militærhjelmen COBRA M/12. Efter FMI’s vurdering kan dette kun anskaffes fra Revision Military B.V. på grund af manglende konkurrence af tekniske årsager samt beskyttelse af eksklusive rettigheder, herunder intellektuelle rettigheder, jf. forsvars- og sikkerhedsdirektivets art. 28, stk. 1, litra e.

Dette skyldes, at FMI har vurderet, at det udelukkende er Revision Military B.V. der vil kunne levere ydelsen samt reservedele, som besidder de krævede tekniske egenskaber, herunder krav om interoperabilitet.

Hjelmene anvendes ved udsendte enheder og er en del af soldatens personlige beskyttelsesudrustning. Hjelmene er produceret, udviklet og certificeret som ét samlet system efter militærspecifikke standarder af Revision Military B.V. Da det er tale om militærudstyr stilles der meget høje sikkerhedskrav til hjelmen og de reservedele som følger hjelmen.

De høje sikkerhedskrav til hjelmene forudsætter, at reservedelene skal være interoperable med de eksisterende hjelme. Såfremt en anden leverandør skulle fortage levering af reservedele til hjelmene, er det FMI’s vurdering, at der vil medføre en risiko for at de væbnede styrker udsættes for unødig risiko. Det vil ikke være muligt for det danske forsvar, at garantere nøjagtigheden af en anden leverandørs udførelse af reverse engineering eller levetidsforlængelsen af hjelmene, hvilket medfører, at det er umuligt for FMI at garantere hjelmenes sikkerhed.

Herudover har Revision Military B.V. kontraktretligt alle rettighederne til hjelmsystemet i form af patent og design rettigheder, og der er ikke andre som har fået licens til at sælge eller vedligeholde hjelmene.

FMI vurderer endvidere, at den manglende konkurrence ikke er et resultat af en kunstig indskrænkning af udbudsvilkårene.

Det er på baggrund af ovenstående FMI's samlede opfattelse, at betingelserne for anvendelse af forsvars- og sikkerhedsdirektivets art. 28, stk. 1, litra e, er opfyldt. FMI agter derfor på denne baggrund at indgå rammeaftale med Revision Military B.V.

IV.1.3) Oplysninger om rammeaftale
IV.1.8) Oplysninger om GPA-aftalen om offentlige udbud
Dette udbud er omfattet af GPA-aftalen: ja
IV.2) Administrative oplysninger
IV.2.1) Tidligere offentliggørelse om samme kontrakt

Del V: Kontrakt-/koncessionstildeling

V.2) Kontrakt-/koncessionstildeling
V.2.1) Dato for beslutningen om kontrakttildeling:
14/12/2018
V.2.2) Oplysninger om tilbud
Kontrakten er blevet tildelt en sammenslutning af økonomiske aktører: nej
V.2.3) Kontrahentens/Koncessionshavers navn og adresse
Revision Military Ltd.
7 Corporate Drive
Essex Junction, VT05452
USA
NUTS-kode: 00
Kontrahenten/koncessionshaveren bliver en SMV: nej
V.2.4) Oplysninger om kontraktens/delkontraktens/koncessionens værdi (eksklusive moms)
Kontraktens/delaftalens/koncessionens samlede værdi: 45 000 000.00 DKK
V.2.5) Oplysninger om underentreprise

Del VI: Supplerende oplysninger

VI.3) Yderligere oplysninger:

Datoen angivet i bekendtgørelsens pkt. V.2.1) er datoen for beslutningen om at tildele rammeaftalen direkte og ikke datoen for rammeaftalens indgåelse. Rammeaftalen vil ikke blive indgået/underskrevet, før udløbet af en periode på 10 dage fra offentliggørelse af denne bekendtgørelse, jf. yderligere pkt. VI.4.3). Værdien angivet i pkt. II.1.7) og V.2.4) er den estimerede værdi af rammeaftalen, og er således ikke udtryk for rammeaftalens endelige værdi, ligesom FMI ikke herved har forpligtet sig til at foretage anskaffelser svarende til denne værdi.

VI.4) Klageprocedurer
VI.4.1) Organ med ansvar for klageprocedurerne
Klagenævnet for Udbud
Toldboden 2
Viborg
8800
Danmark
Telefon: +45 72405600
E-mail: klfu@naevneneshus.dk

Internetadresse: https://naevneneshus.dk/start-din-klage/klagenaevnet-for-udbud/

VI.4.2) Organ med ansvar for mæglingsprocedurerne
VI.4.3) Klageprocedure
Præcise oplysninger om klagefrist(er):

FMI følger proceduren i klagenævnslovens § 4 (lovbekendtgørelse nr. 593 af 2.6.2016 om Klagenævnet for Udbud, tilgængelig på www.retsinformation.dk). Rammeaftalen vil ikke blive indgået før efter udløbet af 10 kalenderdage regnet fra dagen efter den dag, hvor denne bekendtgørelse er offentliggjort, jf. klagenævnslovens § 4, stk. 1, nr. 2. I henhold til klagenævnslovens § 7, stk. 3, skal en klage over, at ordregiveren i strid med udbudsreglerne har indgået en rammeaftale uden forudgående offentliggørelse af en udbudsbekendtgørelse i Den Europæiske Unions Tidende, i tilfælde hvor en ordregiver har fulgt proceduren i § 4, være indgivet til Klagenævnet for Udbud inden 30 kalenderdage regnet fra dagen efter den dag, hvor ordregiveren har offentliggjort en bekendtgørelse i Den Europæiske Unions Tidende om, at ordregiveren har indgået en rammeaftale, forudsat at bekendtgørelsen indeholder begrundelsen for ordregiverens beslutning om at tildele rammeaftalen uden forudgående offentliggørelse af en udbudsbekendtgørelse i Den Europæiske Unions Tidende. Senest samtidig med at en klage indgives til Klagenævnet for Udbud, skal klageren skriftligt underrette ordregiveren om, at klage indgives til Klagenævnet for Udbud, og om, hvorvidt klagen er indgivet i den periode på 10 kalenderdage, som er fastsat i § 4, stk. 1, nr. 2. I tilfælde, hvor klagen ikke er indgivet i den nævnte periode, skal klageren tillige angive, hvorvidt der begæres opsættende virkning, jf. § 12, stk. 1. Kontaktoplysning til Klagenævnet for Udbud er angivet i pkt. VI.4.1). Klagenævnet for Udbuds egen vejledning om klager er tilgængelig på hjemmesiden angivet i pkt. VI.4.1).

VI.4.4) Tjeneste, hvor der kan fås oplysninger om klageproceduren
Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen
Carl Jacobsens Vej 35
Valby
2500
Danmark
Telefon: +45 41715000
E-mail: kfst@kfst.dk

Internetadresse: www.kfst.dk

VI.5) Dato for afsendelse af denne bekendtgørelse:
02/09/2019

Send til en kollega

0.062