23948sdkhjf

Fakta om udbudet

EU-nr
2019/S 245-604440
Offentliggjort
19.12.2019
Udbudstype
Udbud med forhandling uden forudgående offentliggørelse

Udbyder

Danish Defence Acquisition and Logistics Organizations

Vindere

Køb af reservedele og service samt mulighed for opgradering og køb af yderligere 76 SRGM kanoner

(19.12.2019)
Leonardo S.p.A
Piazza Monte Grappa 4, Roma UNITA´ Delle Spezia Via Valdilocchi, 14 19136 La Spezia
00195 La Spezia

Køb af reservedele og service til 76 SRGM kanonsystemet samt opgradering og mulighed for tilkøb af yderligere 76 SRGM systemet


Danish Defence Acquisition and Logistics Organizations

Bekendtgørelse med henblik på frivillig forudgående gennemsigtighed

Varer

Retsgrundlag:

Direktiv 2009/81/EF

Del I: Ordregivende myndighed/enhed

I.1) Navn og adresser
Officielt navn: Danish Defence Acquisition and Logistics Organizations
CVR-nummer: 16-28-71-80
Postadresse: Lautrupbjerg 1-5
By: Ballerup
NUTS-kode: DK0
Postnummer: 2750
Land: Danmark
Kontaktperson: Lars Habib Lindkær Jensen
E-mail: fmi-ja-s207@mil.dk
Telefon: +45 72814287

Internetadresse(r):

Overordnet internetadresse: www.fmi.dk

I.4) Type ordregivende myndighed
Ministerium eller en anden myndighed på nationalt plan eller forbundsplan, herunder regionale eller lokale afdelinger
I.5) Hovedaktivitet
Forsvar

Del II: Genstand

II.1) Udbuddets omfang
II.1.1) Betegnelse:

Køb af reservedele og service til 76 SRGM kanonsystemet samt opgradering og mulighed for tilkøb af yderligere 76 SRGM systemet

Sagsnr.: 2018/000398
II.1.2) Hoved-CPV-kode
35500000
II.1.3) Kontrakttype
Varer
II.1.4) Kort beskrivelse:

Anskaffelsen søges indgået som en rammeaftale vedrørende reservedele og service til forsvarets 76 mm SRGM, der anvendes på søværnets fregatter og støtteskibe. Der er også mulighed for opgradering af kanonsystemet og yderligere tilkøb af kanoner. Leonardo S.p.A. har udviklet 76 mm SRGM systemet og har enerettighederne til systemet. Derudover er Leonardo den eneste, der kan sælge reservedele og udføre service af kanonsystemet. Der stilles endvidere krav om at reservedelene skal være OEM certificeret. Kanonsystemet er et komplekst våbensystem, hvis funktionsduelighed kan være den afgørende faktor til at skibet beskyttes mod et eventuelt angreb. Henset til, at Leonardo S.p.A. har udviklet 76 mm SRGM systemet og har enerettighederne til systemet samt at Leonardo er den eneste, der kan sælge reservedele og udføre service af kanonsystemet søges rammeaftalen indgået direkte med Leonardo S.p.A med forhandling uden forudgående offentliggørelse af en udbudsbekendtgørelse.

II.1.6) Oplysninger om delkontrakter
Kontrakten er opdelt i delkontrakter: nej
II.1.7) Udbuddets samlede værdi (eksklusive moms)
Værdi eksklusive moms: 1 200 000 000.00 DKK
II.2) Beskrivelse
II.2.1) Betegnelse:
II.2.2) Supplerende CPV-kode(r)
II.2.3) Udførelsessted
NUTS-kode: DK0
Hovedudførelsessted:

Der kan købes reservedele på rammeaftalen, som skal leveres i Danmark. Service kan ligeledes tilkøbes afhængigt af, hvor skibet befinder sig. Dette kan være i Danmark og i udlandet.

II.2.4) Beskrivelse af udbuddet:

Der henvises til beskrivelsen i afsnit II.1.4.

II.2.5) Tildelingskriterier
II.2.11) Oplysninger om optioner
Optioner: nej
II.2.13) Oplysninger om EU-midler
Udbuddet vedrører et EU-finansieret projekt og/eller program: nej
II.2.14) Yderligere oplysninger

Del IV: Procedure

IV.1) Beskrivelse
IV.1.1) Proceduretype
Udbud med forhandling uden offentliggørelse af en udbudsbekendtgørelse
  • Kun en bestemt økonomisk aktør kan levere de pågældende bygge- og anlægsarbejder, varer eller tjenesteydelser af følgende årsag:
    • årsager, der vedrører beskyttelse af enerettigheder, herunder intellektuelle ejendomsrettigheder
Forklaring:

FMI ønsker at indgå rammeaftale med muligheden for at anskaffe supplerende 76mm Super Rapid Gun Mounts (SRGM) (maksimalt 8 stk.), opgraderinger til 76mm SRGM, OEM og certificerede/dele til 76 mm SRGM, og certificerede serviceydelser til 76 mm SRGM. Efter FMI's vurdering kan disse ydelser kun anskaffes fra Leonardo S.p.A (VAT no. 00881841001) (herefter Leverandøren), da rammeaftalen på grund af tekniske årsager og beskyttelse af eksklusive rettigheder kun kan overdrages til denne leverandør. Dette skyldes at Leverandøren er den eneste, som har den tekniske knowhow til at producere identiske 76mm kanonsystemer, OEM og certificerede reservedele/dele og endvidere er den eneste der, som følge af knowhow vil være i stand til at yde certificerede services og opgraderinger. Anskaffelse af supplerende 76mm SRGM er desuden FMI's eneste tekniske mulighed for at sikre den nødvendige fleksibilitet og interoperabilitet med de øvrige våbensystemer på skibene og manglende opfyldelse af specifik interoperabilitet kan påføre alvorlig skade eller dødelig udgang for brugere eller andre tilstedeværende - både i krigs og fredssituationer. Derudover har Leverandøren ikke givet licens til andre til at producere eller sælge 76mm SRGM eller OEM og certificerede rerservedele/dele ligesom Leverandøren ikke har certificeret andre til at foretage services og opgraderinger. FMI kan derfor kun anskaffe ovenstående ydelser ved Leverandøren.

Da Leverandøren besidder de immaterielle rettigheder til 76mm SRGM og dokumentation hertil, kan FMI ikke udlevere dokumentation til andre aktører og på den måde udligne Leverandørens konkurrencefordele ved et udbud uden at krænke Leverandørens rettigheder.

FMI vurderer derfor, at betingelserne i forsvarsdirektivets artikel 28, stk. 1, litra e, for at anvende udbud med forhandling uden forudgående offentliggørelse af en udbudsbekendtgørelse, er opfyldt.

IV.1.3) Oplysninger om rammeaftale
IV.1.8) Oplysninger om GPA-aftalen om offentlige udbud
Dette udbud er omfattet af GPA-aftalen: nej
IV.2) Administrative oplysninger
IV.2.1) Tidligere offentliggørelse om samme kontrakt

Del V: Kontrakt-/koncessionstildeling

Kontraktnr.: 4600005236
Betegnelse:

Køb af reservedele og service samt mulighed for opgradering og køb af yderligere 76 SRGM kanoner

V.2) Kontrakt-/koncessionstildeling
V.2.1) Dato for beslutningen om kontrakttildeling:
29/01/2019
V.2.2) Oplysninger om tilbud
Kontrakten er blevet tildelt en sammenslutning af økonomiske aktører: nej
V.2.3) Kontrahentens/Koncessionshavers navn og adresse
Officielt navn: Leonardo S.p.A
CVR-nummer: 00881841001
Postadresse: Piazza Monte Grappa 4, Roma UNITA´ Delle Spezia Via Valdilocchi, 14 19136 La Spezia
By: La Spezia
NUTS-kode: IT
Postnummer: 00195
Land: Italien
Kontrahenten/koncessionshaveren bliver en SMV: nej
V.2.4) Oplysninger om kontraktens/delkontraktens/koncessionens værdi (eksklusive moms)
Kontraktens/delaftalens/koncessionens samlede værdi: 1 200 000 000.00 DKK
V.2.5) Oplysninger om underentreprise

Del VI: Supplerende oplysninger

VI.3) Yderligere oplysninger:

Datoen angivet i bekendtgørelsens pkt. V.2.1 er datoen for beslutningen om at tildele rammeaftalen direkte og ikke datoen for rammeaftalens indgåelse. Rammeaftalen vil ikke blive underskrevet/indgået, før udløbet af en periode på 10 dage fra offentliggørelse af denne bekendtgørelse, jf. yderligere pkt. VI. 4.3.

Værdien angivet i pkt. II.1.7) og V.2.4) er den estimerede værdi af rammeaftalen, og er således ikke udtryk for rammeaftalens endelige værdi, ligesom FMI ikke herved har fopligtet sig til at foretage anskaffelser svarende til denne værdi.

VI.4) Klageprocedurer
VI.4.1) Organ med ansvar for klageprocedurerne
Officielt navn: Klagenævnet for Udbud
Postadresse: Toldboden 2
By: Viborg
Postnummer: 8800
Land: Danmark
E-mail: klfu@naevneneshus.dk
Telefon: +45 72405600

Internetadresse: https://naevneneshus.dk/start-din-klage/klagenaevnet-for-udbud/

VI.4.2) Organ med ansvar for mæglingsprocedurerne
VI.4.3) Klageprocedure
Præcise oplysninger om klagefrist(er):

FMI følger proceduren i klagenævnslovens § 4 (lovbekendtgørelse nr. 593 af 2.6.2016 om Klagenævnet for Udbud, tilgængelig på www.retsinformation.dk). Rammeaftalen vil ikke blive indgået før efter udløbet af 10 kalenderdage regnet fra dagen efter den dag, hvor denne bekendtgørelse er offentliggjort, jf. klagenævnslovens § 4, stk. 1. nr. 2.

I henhold til klagenævnslovens § 7, stk. 3, skal en klage over, at ordregiveren i strid med udbudsreglerne har indgået en rammeaftale uden forudgående offentliggørelse af en udbudsbekendtggørelse i Den Europæiske Unions Tidende, i tilfælde hvor en ordregiver har fulgt proceduren i § 4, være indgivet til Klagenævnet for Udbud inden 30 kalenderdage regnet fra dagen efter den dag, hvor ordregiveren har offentliggjort en bekendtggørelse i Den Europæiske Unions Tidende om, at ordregiveren har indgået en rammeaftale, forudsat at bekendtggørelsen indeholder begrundelsen for ordregiverens beslutning om at tildele rammeaftalen uden forudgående offentliggørelse af en udbudsbekendtggørelse i Den Europæiske Unions Tidende.

Senest samtidig med at en klage indgives til Klagenævnet for Udbud, skal klageren skriftiligt underrette ordregiveren om, at en klage indgives til Klagenævnet for Udbud, og om, hvorvidt klagen er indgivet i den periode på 10 kalenderdage, som er fastsat i § 4, stk. 1, nr. 2. I tilfælde hvor klagen ikke er indgivet i den nævnte periode, skal klageren tillige angive, hvorvidt der begæres opsættende virkning, jf. § 12, stk. 1.

Kontaktoplysning til Klagenævnet for Udbud er angivet i pkt. VI.4.1).

Klagenævnet for Udbuds egen vejledning om klager er tilgængelig på hjemmesiden angivet i pkt. VI.4.1).

VI.4.4) Tjeneste, hvor der kan fås oplysninger om klageproceduren
Officielt navn: Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen
Postadresse: Carl Jacobsens Vej 35
By: Valby
Postnummer: 2500
Land: Danmark
E-mail: kfst@kfst.dk
Telefon: +45 41715000

Internetadresse: www.kfst.dk

VI.5) Dato for afsendelse af denne bekendtgørelse:
17/12/2019

Send til en kollega

0.05