Choose language Forside > ArtikelvisningSkip Navigation Links Lørdag 25. oktober 2014
Annoncepriser / Kontakt  

DSB vil ikke betale for IC4-tog
11. juli 2012 kl. 9:43 / INDLAND / Kilde: Ritzau
Print Tip Debat
DSB ignorerer regninger for tog fra AnsaldoBreda. Togene leveres for sent og er af for dårlig kvalitet.
DSB er så småt ved at sætte IC4-togene på skinnerne igen - men samtidig hober regningerne sig op fra den italienske producent AnsaldoBreda. DSB har nemlig siden nytår nægtet at betale for alle nye IC4- og IC2-tog, skriver Ingeniøren.dk.
Ifølge Ingeniørens oplysninger, der ikke er bekræftet af hverken DSB eller Transportministeriet, har DSB ikke overført penge til AnsaldoBreda, selv om der er blevet leveret både IC4- og IC2-togsæt til den danske jernbaneoperatør.
Problemet for DSB er, at der ikke er leveret italienske tog i den hastighed, som det var aftalt. Ingeniøren skriver, at AnsaldoBreda siden midten af maj har været bagud med 15 IC4-togsæt og 10 IC2-togsæt.
Og ikke nok med, at togene leveres i et langsomt tempo - de er også af en langt ringere kvalitet end aftalt ved det store forlig mellem DSB og AnsaldoBreda i 2009.
Så selv om regningerne strømmer ind, hver gang et togsæt leveres, så vælger DSB at ignorere dem.
Presset skal være med til at få italienerne til forhandlingsbordet.
Mens AnsaldoBreda måske kan få en revideret plan for leverancerne, så kan DSB måske til gengæld se frem til en økonomisk kompensation, som kan betale for opgraderingen af de allerede modtagne IC4-tog.
Der er dog risiko for, at italienerne trækker DSB i retten for kontraktbrud.
Ingeniøren har i år flere gang forsøgt at få oplysninger fra DSB om, hvor meget de løbende betalinger til AnsaldoBreda er på. Og hvad DSB vil gøre ved, at AnsaldoBreda ikke overholder aftalen om leveringer. Men uden held.
DSB's kommunikation med italienerne er dog vanskelig. I det seneste notat til Folketingets trafikudvalg skriver DSB:
- Forhandlingerne går trægt. DSB afventer brugbart oplæg fra AnsaldoBredas ledelse til, hvorledes processen kan revitaliseres.
/ritzau/
 
 
Tip en ven...
Dit navn:
*
Din email:
*
Til email:
*


0
Skriv en kommentar!
Her har du mulighed for at skrive din uforbeholdne mening.
For at kunne deltage i debatten, skal du være logget ind.
Er du endnu ikke oprettet som bruger kan du gøre det her. Det tager kun et øjeblik.
LOG IND
Email:
Password:
Husk mig
Ny bruger
Glemt password
Der er endnu ingen kommentarer til artiklen.





Al materiale på dette site er beskyttet af loven om ophavsret. Billeder og tekst må ikke uden tilladelse kopieres, sælges eller videredistribueres.
Jern og Maskinindustrien
Smedeholm 12-14, 1. th., DK-2730 Herlev | Tel: +45 70 11 37 00 | Email:
red@jernindustri.dk