Choose language Forside > ArtikelvisningSkip Navigation Links Tirsdag 21. oktober 2014
Annoncepriser / Kontakt  

Verdens længste vindmøllevinger klar til samling
3. august 2012 kl. 5:00 / Proces / Af Lotte Brochmann
Print Tip Debat
Omhyggelig planlægning gjorde det muligt, at transportere de enorme vindmøllevinger til testcentret i Østerild på blot tre dage.
Verdens længste vindmøllevinger måler hver 75 meter og skal samles til en knap 200 meter høj 6 MW testvindmølle. Siemens i Aalborg har fremstillet vingerne i ét stykke uden limsamlinger i en særlig patenteret proces, som reducerer vægten af vingebladet markant. Hvis B75 Quantum-vingen skulle fremstilles ved hjælp af traditionel teknik, ville den være 25-50 procent tungere, skriver Ingeniøren.
Vingerne er bygget af Siemens i Aalborg, malet i Nakskov, deponeret i Esbjerg indtil de forleden blev fragtet den sidste tur tilbage til Nordjylland af Vamdrup Specialtransport ApS, der har specialiseret sig i transporten af møllevinger.
Omhyggelig planlægning
Transporten af verdens længste vindmøllevinger involverede et to-bloks vogntog på i alt 87 meter. Ingen støttevogn under midten og med mulighed for at hæve op til to en halv meter i begge ender betød, at vingerne kunne komme i strakte arme ubesværet gennem rundkørsler. Fem steder undervejs var lygtemaster blevet fjernet på forhånd.
Alt skulle være præcist på klokkeslæt, ellers måtte de vente mange timer inden næste forsøg. Klokken 10 blev vingen læsset, så den var klar til køre klokken 12. Vejlefjordbroen skulle være passeret inden 13.30. Pause ved Limfjorden 17-17.45, for der var først tilladelse til tunnelen klokken 18. Og så skulle vingen være på byggepladsen i Østerild klokken 21. Først da de nåede destinationen, stødte de på turens største forhindring.
- Der stod et skilt lige ved indkørslen til byggepladsen, som vi ikke kunne komme over eller uden om,« siger Vagn Sørensen, der er kørselsleder hos Vamdrup Specialtransport ApS, til Ingeniøren. Skiltet blev lynhurtigt gravet rundt om og lagt ned. Og så blev klokken nok lige 21.10, før vi var fremme, fortæller kørselslederen.
 
 
Vis originalbillede
(Foto: Siemens)
Tip en ven...
Dit navn:
*
Din email:
*
Til email:
*


0
Skriv en kommentar!
Her har du mulighed for at skrive din uforbeholdne mening.
For at kunne deltage i debatten, skal du være logget ind.
Er du endnu ikke oprettet som bruger kan du gøre det her. Det tager kun et øjeblik.
LOG IND
Email:
Password:
Husk mig
Ny bruger
Glemt password
Der er endnu ingen kommentarer til artiklen.




Seneste nyheder
Ugens mest læste
15. oktober kl. 5:00
Thürmer på opkøb
8. oktober kl. 5:00
Derfor købte Odense Havn Lindø
14. oktober kl. 5:00
80 danske virksomheder til Femern
17. oktober kl. 5:00
Voith svejser automatisk
16. oktober kl. 5:30
Ny fagmesse for offshorebranchen
7. oktober kl. 5:00
Lærlingene med studenterhuer
Seneste debatindlæg
20. oktober kl. 16:15
Kommentar
20. oktober kl. 16:04
Kommentar
20. oktober kl. 7:49
Kapema vil øge konkurrencen inden

Al materiale på dette site er beskyttet af loven om ophavsret. Billeder og tekst må ikke uden tilladelse kopieres, sælges eller videredistribueres.
Jern og Maskinindustrien
Smedeholm 12-14, 1. th., DK-2730 Herlev | Tel: +45 70 11 37 00 | Email:
red@jernindustri.dk