23948sdkhjf

Grundfos varsler klimakrav til underleverandører

Leverandørvurderinger skal i fremtiden indsamles og sættes i system hos den danske pumpegigant Grundfos

En bæredygtig indkøbsstrategi bliver ikke udrullet på én dag. Og slet ikke i en global pumpekoncern, der køber ind for milliarder af kroner årligt.

Hos Grundfos tiltrådte CPO Silvio Vanzo i sensommeren 2019, og han står blandt andet i spidsen for et arbejde, der skal samle informationer fra underleverandører og leverandører.

Data skal på sigt kvalificere pumpekoncernens indkøb med bæredygtighed som et væsentligt parameter.

Silvio Vanzos opgave er bundet op på koncernstrategien. I 2030 skal Grundfos være en klimapositiv virksomhed, der sparer verden for mere CO2, end virksomheden udleder. Og det er et stort arbejde.

Læs også: Italiener skal gøre Grundfos-indkøb bæredygtig

Første skridt er at skabe opmærksomhed i leverandørbasen. Grundfos har 4.000 direkte materialeleverandører, som leverer komponenter som elektronik, støbegods og motor.

- Vi udvikler processer, der kan sikre, at vi går den rigtige vej. Vi er ved at introducere leverandørvurderinger, og på sigt betyder det, at vi implementerer vurderingerne i de parametre, som vi bruger, når vi vælger en leverandør, siger Silvio Vanzo, chief purchasing officer (CPO), Grundfos.

- Der er mange parametre. Det kan være økonomisk stabilitet, effektivitet, innovation, kvalitet og fleksibilitet. Her har jeg nu også introduceret bæredygtighed som et parameter til at vurdere en leverandør.

Tre-fem år
Silvio Vanzo kalder arbejdet meget komplekst. Først skal koncernen have skabt sig et ordentligt datagrundlag med den information, som er nødvendig for at træffe valgene.

- Der er mange ting i pipeline. Jeg tror, at vi kan nå en modenhed i vores data om tre-fem år. Vi skal have skabt systemerne og samlet data, siger CPO’en.

Han fortæller, at hele organisationen i indkøbsafdelingen derfor er i gang med at definere, hvad bæredygtighed er på de forskellige områder. Og hvilke parametre, som leverandørerne skal måles på.

Code of conduct er integreret
Fundamentet for de nye skridt var allerede støbt, da Silvio Vanzo tiltrådte. Grundfos har de senere år haft stort fokus på at få sine leverandører kalibreret i forhold til koncernens "code of conduct". Det er blandt andet i forhold til etik og menneskerettigheder.

Arbejdet betyder, at Bjerringbro-koncernen på nuværende tidspunkt har krydset 1.600 af de største direkte leverandører - altså knap halvdelen - og grundigt revideret 225 af dem i forhold til koncernens etiske retningslinjer.

- De første ting, som vi gjorde sidste år, var at kigge på farlige materialer, som er på FN’s liste over farlige materialer for mennesker og miljøet, siger Silvio Vanzo.

- Vi skal sikre, at der ikke er nogen af de materialer, der er i vores indkøbte produkter. For at sikre det, skal leverandører registrere og bevise, at leverancerne overholder kravene.

Eksternt system
Pumpe-producenten bruger flere forskellige måder at indsamle og ikke mindst verificere data. Det er både egne auditører og eksterne auditører - som Bureau Veritas, der bruges til at få overblik over data.

Næste skridt bliver skabt med Ecovadis-systemet. Det er et eksternt system, som leverandørerne sender information og data til.

I systemet bliver leverandørernes sociale og miljømæssige påvirkning registreret og verificeret. Ecovadis tager information fra markedet og sammenligner med, hvad virksomhederne oplyser. Her oplever man, at leverandørerne samarbejder.

- Vi introducerede Ecovadis sidste år, hvor vi fik 25 leverandører på systemet. I år arbejder vi på at tilføje 50 mere, siger Silvio Vanzo.

- Det er meget vigtigt, for systemet skaber opmærksomhed i leverandørbasen, mens det også skaber data til os, så vi kan skabe en matrix og finde ud af, hvor vi er i dag, og hvor vi gerne vil hen. En matrix, hvor vi kan måle bæredygtighed, siger Silvio Vanzo.

Indirekte potentiale
Mens fokus i øjeblikket er på de direkte leverandører, ser CPO’en også et meget stort potentiale i at tage bæredygtighed med ind i valget, når de 22.000 leverandører af indirekte materialer. Det kan være services, rengøring, rejser og logistik skal findes.

- Der er simple ting, som man kan gøre. Man kan måle CO2-påvirkningen ved flyrejser, for det står på billetten, siger han og giver eksempler.

- Vi kan sætte mål op på reduktionen ved at sætte parameter op for korte og lange ture eller få rejseagenterne til at finde den bedste måde at flyve på.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.093